Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemSpeakers cornerSatsa på biogas – men inte som drivmedel

Satsa på biogas – men inte som drivmedel

Vi kan inte bygga gasmackar för ca 7 miljoner per styck och fördyra fordon med kompressionsteknik för över 30 tusen per bil och sedan bara få i femtedelen så mycket energi i tanken jämfört med en enkel dieseltank av samma volym.

Metan (CH4), huvudbeståndsdelen i både bio- och naturgas, är ett förnämligt BRÄNSLE, men tyvärr ett svårhanterligt DRIVMEDEL.

Metan kräver komplicerad och dyr kompressions- och/eller kylteknik i transportsektorns både infrastruktur och fordon (minst 200 bars tryck).

Metanol (CH3OH) och DME (dimetyleter CH3OCH3) platsar bättre i fordon. Infrastruktur kan byggas ut med lägre kostnader. Med utbyggnad av system för distribution av DME, så skapas grund för att svensk biomassa-industri skall kunna investera i produktion av metanol.

 

 

*Bensin är en blandning av kolväten med 3-10 kolatomer huvudsakligen i grenade och diesel en blandning av kolväten med 10-20 kolatomer huvudsakligen i raka kedjor. Kokpkt gäller diesel
**Vid 200 bar.
***Vid 5 bar

Med ny teknik kan metan reformeras till metanol eller DME i en enkel process, tillämpbar i både stor och liten skala.

George Olah, nobelpristagare i kemi 1994, sade ordagrant häromdagen: “Vi utvecklar för närvarande och har patenterat en ny viktig process på området. Den använder bara CH4 och luftsyre på ett sätt som är kolneutralt och självförsörjande ifråga om energi. Den nödvändiga värmeinsatsen kommer från förbränningen. Den kan naturligtvis också direkt producera DME och är en mycket enkel process.”

Med kemiska formler:
2O2 3CH4 dblreformering
CH4 —–> CO2 + 2H2O—-> 3CH4 + CO2 + 2H2O ————-> 4CO + 8H2 —>4CH3OH
Förbränning

Satsa på biogas som BRÄNSLE (värme & el), INTE SOM DRIVMEDEL. Bygg metanolfabriker på Olahs koncept för att få fossiloljefri fordonsflotta!

Vi har en infrastruktur som med mycket måttliga modifikationer kan distribuera vätskan metanol, som i sin tur lätt dehydreras till DME:

2CH3OH—>CH3OCH3 + H2O

 

J-G Hemming, 2012-10-30

 

2 KOMMENTARER

  1. Glöm röran mellan ”Med kemiska formler” och ”Vi har en infrastruktur” och ersätt med förjande:

    Förbränn CH4 i luft enl: CH4+2O2–>CO2+2H2O.

    Utnyttja produkterna inkl frigjord energi plus ytterligare metan: 3CH4+CO2+2H2O–>4CO+8H2.

    Kör konventionell metanolsyntes: 4CO+8H2–>4CH3OH.

    Voila! När naturgasnät saknas (som i Sverige exkl Västkusten) har denna eleganta förvätskning av metan till metanol (George Olah’s bireforming) potential att slå ut dyr & komplicerad LNGförvätskning. Därmed öppnas även för DME, vars egenskaper väsentligt underlättar för både infrastruktur och fordon (se tab.).

  2. Det är knepigt att mejla tabeller och kemiska formler genom att de bli ”ommöblerade”. Tabellen här är faktiskt helt OK, men ”långa” formeln måste kommenteras:

    Rad etts 2O2 ska stå över rad tvås första pil.
    Rad etts 3CH4 ska stå över rad tvås andra pil.
    Rad etts ”dblreformering” ska stå över rad tvås tredje pil.
    Rad två och rad tre ska stå i en följd så att rad fyra ”Förbränning” hamnar under CH4.
    Intresserade ombeds vänligen ta papper & penna och stuva om enligt denna ”kokboksjustering”.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.