Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemSpeakers cornerSatsa på biogas – men inte som drivmedel

Satsa på biogas – men inte som drivmedel

Vi kan inte bygga gasmackar för ca 7 miljoner per styck och fördyra fordon med kompressionsteknik för över 30 tusen per bil och sedan bara få i femtedelen så mycket energi i tanken jämfört med en enkel dieseltank av samma volym.

Metan (CH4), huvudbeståndsdelen i både bio- och naturgas, är ett förnämligt BRÄNSLE, men tyvärr ett svårhanterligt DRIVMEDEL.

Metan kräver komplicerad och dyr kompressions- och/eller kylteknik i transportsektorns både infrastruktur och fordon (minst 200 bars tryck).

Metanol (CH3OH) och DME (dimetyleter CH3OCH3) platsar bättre i fordon. Infrastruktur kan byggas ut med lägre kostnader. Med utbyggnad av system för distribution av DME, så skapas grund för att svensk biomassa-industri skall kunna investera i produktion av metanol.

 

 

*Bensin är en blandning av kolväten med 3-10 kolatomer huvudsakligen i grenade och diesel en blandning av kolväten med 10-20 kolatomer huvudsakligen i raka kedjor. Kokpkt gäller diesel
**Vid 200 bar.
***Vid 5 bar

Med ny teknik kan metan reformeras till metanol eller DME i en enkel process, tillämpbar i både stor och liten skala.

George Olah, nobelpristagare i kemi 1994, sade ordagrant häromdagen: “Vi utvecklar för närvarande och har patenterat en ny viktig process på området. Den använder bara CH4 och luftsyre på ett sätt som är kolneutralt och självförsörjande ifråga om energi. Den nödvändiga värmeinsatsen kommer från förbränningen. Den kan naturligtvis också direkt producera DME och är en mycket enkel process.”

Med kemiska formler:
2O2 3CH4 dblreformering
CH4 —–> CO2 + 2H2O—-> 3CH4 + CO2 + 2H2O ————-> 4CO + 8H2 —>4CH3OH
Förbränning

Satsa på biogas som BRÄNSLE (värme & el), INTE SOM DRIVMEDEL. Bygg metanolfabriker på Olahs koncept för att få fossiloljefri fordonsflotta!

Vi har en infrastruktur som med mycket måttliga modifikationer kan distribuera vätskan metanol, som i sin tur lätt dehydreras till DME:

2CH3OH—>CH3OCH3 + H2O

 

J-G Hemming, 2012-10-30

 

2 KOMMENTARER

  1. Glöm röran mellan ”Med kemiska formler” och ”Vi har en infrastruktur” och ersätt med förjande:

    Förbränn CH4 i luft enl: CH4+2O2–>CO2+2H2O.

    Utnyttja produkterna inkl frigjord energi plus ytterligare metan: 3CH4+CO2+2H2O–>4CO+8H2.

    Kör konventionell metanolsyntes: 4CO+8H2–>4CH3OH.

    Voila! När naturgasnät saknas (som i Sverige exkl Västkusten) har denna eleganta förvätskning av metan till metanol (George Olah’s bireforming) potential att slå ut dyr & komplicerad LNGförvätskning. Därmed öppnas även för DME, vars egenskaper väsentligt underlättar för både infrastruktur och fordon (se tab.).

  2. Det är knepigt att mejla tabeller och kemiska formler genom att de bli ”ommöblerade”. Tabellen här är faktiskt helt OK, men ”långa” formeln måste kommenteras:

    Rad etts 2O2 ska stå över rad tvås första pil.
    Rad etts 3CH4 ska stå över rad tvås andra pil.
    Rad etts ”dblreformering” ska stå över rad tvås tredje pil.
    Rad två och rad tre ska stå i en följd så att rad fyra ”Förbränning” hamnar under CH4.
    Intresserade ombeds vänligen ta papper & penna och stuva om enligt denna ”kokboksjustering”.

Lämna ett svar till J-G Hemming Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet

0
Ett gott bemötande gentemot kunder är ofta en självklarhet, men hur beter ni er mot varandra på jobbet? Här är 14 steg till ett mer respektfullt bemötande i arbetsvardagen.

Våga en karriäravstickare – den kan ge dig en egen nisch

0
Funderar på ett göra något helt annat men är orolig för att hoppa av ingenjörsbanan? En avstickare i karriären kan kan leda dig till en ny nisch och ett mer utvecklande jobb.
Randstad och Manpower

Ensamma i sin bransch om att ha lokalt akademikerfack

0
När det är gnissel på jobbet är det bra med ett lokalt fack. Det tycker både fack och arbetsgivare på Manpower Group och Randstad. Ändå är de de enda i bemanningsbranschen som har en Akademikerförening.

29 råd till ingenjörer från andra länder som är nya i Sverige

0
Ingenjören bad fyra utländska ingenjörer som kom till Sverige för flera år sedan om deras bästa tips till utländska ingenjörer som är nyanlända.

29 tips for engineers newly arrived in Sweden

0
Ingenjören asked four engineers from abroad for their best tips for foreign engineers who are newly arrived in Sweden.

Rehab med VR gör träningen effektivare

0
När patienter med smärta i nacke och axlar får träna med hjälp av VR blir träningen roligare. För fysioterapeuten innebär den digitala tekniken dessutom helt nya sätt att arbeta.
Sommarjobbare

Så här säger företagen om sommarjobb för ingenjörsstudenter

0
Hur tänker företag om sommarjobb för ingenjörsstudenter? Vad behöver de? Hur många tar de in? Och vad tycker de man ska tänka på? Här svarar fem tekniktunga företag.

Spanien prövar fyra dagars arbetsvecka

0
I Spanien startar ett försök med fyra dagars arbetsvecka med bibehållen lön. Fler länder i Europa är på gång eller har redan infört kortare arbetsvecka. Frågan debatterades också på Ingenjörsfullmäktige i november.
Intervju för sommarjobb

Så får du sommarjobb – 15 tips till ingenjörsstudenter

0
Hur gör man för att få ett sommarjobb där man får använda sina ingenjörskunskaper? Eller för att få ett sommarjobb över huvud taget? Här ger en professor, en studievägledare och en karriärvägledare sina bästa råd.

Hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

0
Kyliga kontor gör inte bara att vi fryser, det sänker också vår koncentrationsförmåga och kan påverka hälsan. Så hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Konsult funderar över pengapåsar

Sex råd – om du erbjuds rörlig lön som konsult

0
Som konsult finns det upplägg där man får en procentandel av det som faktureras kunden. Det kan ge hög lön, men innebär också risker. Vad ska man tänka på om man erbjuds den typen av lön? Här svarar två ombudsmän.