Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemTeknik & MiljöStudenten kom på idén som sparar månaders arbete

Studenten kom på idén som sparar månaders arbete

Lasek Rasoul pluggar till civilingenjör. Dessutom gillar hon bilar. Sommarjobbet som allt i allo på ABS Wheels i Märsta var en kul omväxling till studierna på KTH. En dag på lagret fick hon idén som kommer att spara flera månaders arbete om året.

I ett industriområde i Arlandastad ligger företaget ABS Wheels som levererar däck och fälgar åt både privatpersoner och företag. Varje dag kommer däckleveranser som lastas av och in genom de fyra lastportarna till lagret. Till lastport tre kommer alla leveranser som hämtas av kunderna själva.

Här jobbade KTH-studenten Lasek Rasoul i somras. Då hade hon pluggat första året till civilingenjör i teknisk fysik på KTH.

– Jag älskar bilar och det här var ett kul extraknäck vid sidan av studierna. Eftersom jag bodde i Märsta var det också nära hit. Ibland jobbade jag på lagret och ibland hjälpte jag till med administration som statistik och redovisning.

Det var under en arbetsdag inne på lagret som hon fick den idé som företaget nappade på. Jorge Castro, marknadsansvarig, kom precis ihåg hur det gick till.

– Du stod här, säger han till Lasek och pekar på den breda mittgången på lagret. Jag minns att du frågade: Vad gör ni? Varför är det så mycket spring?

Jorge förklarade hur arbetet gick till. Däcken levereras med en klisterlapp med en femsiffrig god som anger vem som är kunden. Personalen som tar emot leveranserna skriver upp koden, går ut från lagret till ett angränsande kontor och skriver in koden i kundregistret. När uppgifterna om kunden kommer upp på skärmen skriver man ett manuellt mejl och meddelar att däcken finns att hämta, kopierar mejladressen från kundregistret och skickar iväg det.

Lasek Rasoul ler åt Jorges berättelse om rutinerna.

– Jag frågade varför inte däcken levererades med en QR-kod men Jorge såg mest frågande ut.

Lasek förklarade sin idé om hur arbetet skulle kunna göras mycket snabbare och Jorge insåg snabbt att den inte skulle vara svår att genomföra. Han tog med sig Lasek till Sadiq Malik, ansvarig för system och nätverk på företaget. Han förstod snabbt att den app som hon pratade om skulle spara mycket tid.

Under hösten har Lasek och Jorge arbetat med appen tillsammans och nu är den klar och används, även om några mindre buggar återstår att lösa. Lasek har bidragit med sina kunskaper i programmering och Jorge med sina kunskaper om rutinerna vid leveranser.

– Det har varit både kul och intressant. För oss är det lite som att samarbeta med Nasa, säger Jorge och skrattar.

Han går fram till en trave med nyanlända bildäck, tar upp telefonen, öppnar appen och scannar QR-koden på den stora klisterlappen på däcket. En ruta dyker upp på skärmen där han skriver in den femsiffriga koden. Telefonen laddar några sekunder och sedan är det bara att trycka på send. Ett mejl eller sms med information om att däcken finns på lagret skickas till kunden.

Alla leverantörer, främst de mindre, kan ännu inte leverera däck med QR-kod men de stora leverantörerna gör det utan problem.

Jorge har inte gjort några detaljerade beräkningar av hur mycket tid som appen kom-mer att spara men han är säker på att det handlar om flera månaders arbete på ett år.

– Jag skulle säga att vi sparar omkring två minuter per order. Om vi har 50 order om dagen i snitt, det är lågt räknat, sparar vi 100 minuter om dagen, alltså ungefär en arbetsdag för en person i veckan. Det blir flera månader under ett år.

Lasek Rasoul tycker att det har varit kul att hjälpa ABS Wheels att ta fram appen och att se hur den har förenklar arbetet på lagret.

– Det har varit ett roligt extraknäck parallellt med studierna under hösten. Kanske kommer jag fram med fler förslag. Jag tror att det finns andra administrativa rutiner här som kan förenklas genom appar eller enkla program, säger hon.

Karin Virgin

8 KOMMENTARER

  1. Här får ni ett gratis råd till, som kan göra appen ännu snabbare. Använd OCR på den femsiffriga koden.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så höjer du en låg ingångslön

0
Fick du inte den ingångslön som du hade hoppats på? Nytt år och äntligen dags för ditt första lönesamtal. Sveriges Ingenjörer ger tips på hur du förbereder dig för att kunna lyfta en låg ingångslön.
Andreas Anderljung och Anna Othén Martinell

Vart tog dina kursare vägen? Här är svaret

0
Vad jobbar ingenjörer med efter studierna? Finns de inom typiska ingenjörsyrken eller jobbar de med något helt annat? Vi bad SCB ta fram vad ingenjörer som gick ut 2009/2010 jobbade med tio år senare. Här är svaret.

Därför måste en bra chef vara modig

0
Har du en chef som letar fel och kan bli aggressiv eller en som har svårt att ta beslut, är otydlig och gärna gömmer sig? Förklaringen kan vara rädsla.  

Trivector är Sveriges mest cykelvänliga arbetsplats

0
Trivector i Lund har utsetts till landets mest cykelvänliga arbetsplats. Civilingenjören Pernilla Hyllenius Mattisson är en av eldsjälarna bakom företagets cykelsatsning.

Sju år som servicetekniker – sedan sökte Jonas till KTH

1
Jonas Tiger-Wedin var skoltrött redan i högstadiet och ville snabbt ut i arbetslivet. Men efter sju år väcktes längtan efter något annat.

Över 30 procent högre pension om du jobbar till 70

5
Vill du höja din pension med mer än 30 procent på bara fyra år? Då ska du gå i pension vid 70 i stället för vid 66. Det visar nya siffror från Pensionsmyndigheten.

Fyra dagars arbetsvecka är en valfråga i Finland

1
Den finska statsministern Sanna Marin lovar att införa fyradagarsvecka om hon får förnyat förtroende i det kommande riksdagsvalet. Men i Sverige är frågan mer eller mindre död.

Arbetsmiljöverket backar: Skyddsombud får företräda enskilda

0
Skyddsombuden har rätt att företräda en individ. Det står nu klart efter det att Arbetsmiljöverket upphävt det beslut från 2021 som skapat en del förvirring i frågan.

Män tjänar allt mindre på en högskoleutbildning

1
Högskoleutbildning lönar sig allt mindre för män och särskilt i privat sektor. För kvinnor har lönsamheten däremot ökat de senaste 20 åren.

Bakgrundskontroller – därför kan du nekas jobbet

0
Ingenjören har intervjuat ToFindOut, ett företag som gör bakgrundskontroller. Vad letar de efter? Och vad kan var skäl till att inte få jobbet?

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.