{"id":101552,"date":"2020-12-01T05:54:06","date_gmt":"2020-12-01T04:54:06","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=101552"},"modified":"2024-01-23T02:30:05","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:05","slug":"sa-kan-forskningen-leda-till-storre-nytta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2020\/12\/01\/sa-kan-forskningen-leda-till-storre-nytta\/","title":{"rendered":"S\u00e5 kan forskningen leda till st\u00f6rre nytta"},"content":{"rendered":"
F\u00f6rdubblat st\u00f6d till innovationer, nytt system f\u00f6r utv\u00e4rdering av l\u00e4ros\u00e4ten och en bredare definition av nyttigg\u00f6rande. Det \u00e4r n\u00e5gra f\u00f6r\u00e4ndringar som Alf Karlsson f\u00f6resl\u00e5r i sin utredning om hur l\u00e4ros\u00e4tena kan bli b\u00e4ttre p\u00e5 att f\u00e5 ut mer nytta av forskningen.<\/strong><\/p>\n Hur fungerar innovationssystemet p\u00e5 v\u00e5ra l\u00e4ros\u00e4ten, f\u00e5r vi ut full effekt av innovationskraften? Den fr\u00e5gan har Alf Karlsson jobbat med i drygt ett \u00e5r sedan han i oktober f\u00f6rra \u00e5ret fick uppdraget av regeringen att utreda och komma med f\u00f6rslag p\u00e5 hur innovationssystemet kan f\u00f6rb\u00e4ttras. Nu har han l\u00e4mnat \u00f6ver utredningen till regeringen.<\/p>\n \u2013 Har vi ett effektivt innovationssystem, f\u00e5r vi ut resultat och g\u00f6r vi r\u00e4tt saker? Svaret p\u00e5 den fr\u00e5gan \u00e4r nej, konstaterar Alf Karlsson.<\/p>\n Han ser flera problem med systemet som det ser ut idag. F\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r hur man kan jobba med nyttigg\u00f6rande av forskningsresultat ser v\u00e4ldigt olika ut p\u00e5 olika l\u00e4ros\u00e4ten och i olika delar av landet. Samarbetet mellan l\u00e4ros\u00e4ten och industri fungerar ibland bra, ibland inte alls. Systemet med innovationskontor, inkubatorer och holdingbolag ser olika ut vid olika l\u00e4ros\u00e4ten.<\/p>\n Dessutom saknas det tydlighet i uppdraget att jobba med nyttigg\u00f6rande. Utan ett system f\u00f6r uppf\u00f6ljning och utv\u00e4rdering blir resultaten helt beroende av hur den enskilda rektorn v\u00e4ljer att driva fr\u00e5gan.<\/p>\n \u2013 En av de saker som jag insett under det h\u00e4r \u00e5ret \u00e4r hur mycket allt h\u00e4nger p\u00e5 ledarskapet. En rektor som driver fr\u00e5gan, som \u00e4r stolt \u00f6ver sitt innovationsarbete f\u00e5r helt andra resultat \u00e4n de som aldrig uppm\u00e4rksammar och uppmuntrar sina forskare att jobba med sina id\u00e9er, po\u00e4ngterar han.<\/p>\n I utredningen f\u00f6resl\u00e5r Alf Karlsson ett nytt system f\u00f6r innovationer som g\u00e5r ut p\u00e5 att uppmuntra och bel\u00f6na de som tar nyttigg\u00f6randet p\u00e5 allvar och som g\u00f6r det i samarbete med andra akt\u00f6rer. H\u00e4r f\u00f6resl\u00e5r han \u00e4ven att sj\u00e4lva begreppet ”nyttigg\u00f6rande” vidgas till att \u00e4ven omfatta kunskap som produceras p\u00e5 h\u00f6gskolorna. Nyttigg\u00f6rande ska inte bara handla om resultat som leder till patent och produkter. Det kan \u00e4ven handla om en f\u00f6rb\u00e4ttrad produktionsprocess, nya arbetss\u00e4tt inom v\u00e5rden eller f\u00f6rb\u00e4ttrade ber\u00e4kningsmodeller inom ekonomi.<\/p>\nUppdraget \u00e4r otydligt<\/h2>\n
\u00c4ven kunskap kan leda till nytta<\/h2>\n