{"id":101552,"date":"2020-12-01T05:54:06","date_gmt":"2020-12-01T04:54:06","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=101552"},"modified":"2024-01-23T02:30:05","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:05","slug":"sa-kan-forskningen-leda-till-storre-nytta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2020\/12\/01\/sa-kan-forskningen-leda-till-storre-nytta\/","title":{"rendered":"S\u00e5 kan forskningen leda till st\u00f6rre nytta"},"content":{"rendered":"

F\u00f6rdubblat st\u00f6d till innovationer, nytt system f\u00f6r utv\u00e4rdering av l\u00e4ros\u00e4ten och en bredare definition av nyttigg\u00f6rande. Det \u00e4r n\u00e5gra f\u00f6r\u00e4ndringar som Alf Karlsson f\u00f6resl\u00e5r i sin utredning om hur l\u00e4ros\u00e4tena kan bli b\u00e4ttre p\u00e5 att f\u00e5 ut mer nytta av forskningen.<\/strong><\/p>\n

Hur fungerar innovationssystemet p\u00e5 v\u00e5ra l\u00e4ros\u00e4ten, f\u00e5r vi ut full effekt av innovationskraften? Den fr\u00e5gan har Alf Karlsson jobbat med i drygt ett \u00e5r sedan han i oktober f\u00f6rra \u00e5ret fick uppdraget av regeringen att utreda och komma med f\u00f6rslag p\u00e5 hur innovationssystemet kan f\u00f6rb\u00e4ttras. Nu har han l\u00e4mnat \u00f6ver utredningen till regeringen.<\/p>\n

\u2013 Har vi ett effektivt innovationssystem, f\u00e5r vi ut resultat och g\u00f6r vi r\u00e4tt saker? Svaret p\u00e5 den fr\u00e5gan \u00e4r nej, konstaterar Alf Karlsson.<\/p>\n

Uppdraget \u00e4r otydligt<\/h2>\n

Han ser flera problem med systemet som det ser ut idag. F\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r hur man kan jobba med nyttigg\u00f6rande av forskningsresultat ser v\u00e4ldigt olika ut p\u00e5 olika l\u00e4ros\u00e4ten och i olika delar av landet. Samarbetet mellan l\u00e4ros\u00e4ten och industri fungerar ibland bra, ibland inte alls. Systemet med innovationskontor, inkubatorer och holdingbolag ser olika ut vid olika l\u00e4ros\u00e4ten.<\/p>\n

Dessutom saknas det tydlighet i uppdraget att jobba med nyttigg\u00f6rande. Utan ett system f\u00f6r uppf\u00f6ljning och utv\u00e4rdering blir resultaten helt beroende av hur den enskilda rektorn v\u00e4ljer att driva fr\u00e5gan.<\/p>\n

\u2013 En av de saker som jag insett under det h\u00e4r \u00e5ret \u00e4r hur mycket allt h\u00e4nger p\u00e5 ledarskapet. En rektor som driver fr\u00e5gan, som \u00e4r stolt \u00f6ver sitt innovationsarbete f\u00e5r helt andra resultat \u00e4n de som aldrig uppm\u00e4rksammar och uppmuntrar sina forskare att jobba med sina id\u00e9er, po\u00e4ngterar han.<\/p>\n

\u00c4ven kunskap kan leda till nytta<\/h2>\n

I utredningen f\u00f6resl\u00e5r Alf Karlsson ett nytt system f\u00f6r innovationer som g\u00e5r ut p\u00e5 att uppmuntra och bel\u00f6na de som tar nyttigg\u00f6randet p\u00e5 allvar och som g\u00f6r det i samarbete med andra akt\u00f6rer. H\u00e4r f\u00f6resl\u00e5r han \u00e4ven att sj\u00e4lva begreppet ”nyttigg\u00f6rande” vidgas till att \u00e4ven omfatta kunskap som produceras p\u00e5 h\u00f6gskolorna. Nyttigg\u00f6rande ska inte bara handla om resultat som leder till patent och produkter. Det kan \u00e4ven handla om en f\u00f6rb\u00e4ttrad produktionsprocess, nya arbetss\u00e4tt inom v\u00e5rden eller f\u00f6rb\u00e4ttrade ber\u00e4kningsmodeller inom ekonomi.<\/p>\n

\"\"

Alf Karlsson<\/p><\/div>\n

\u2013 Nyttigg\u00f6rande \u00e4r resultat av b\u00e5de forskning och kunskaper, det kan vara b\u00e5de kommersiellt och icke kommersiellt. \u00c4ven i utbildningsverksamhet uppst\u00e5r ny kunskap som beh\u00f6ver komma samh\u00e4llet till godo, f\u00f6rklarar Alf Karlsson.<\/p>\n

Ny modell f\u00f6r utv\u00e4rdering<\/h2>\n

F\u00f6r att \u00f6ka trycket p\u00e5 behovet av att jobba med nyttigg\u00f6rande vill han \u00e4ven se ett tydligt system med utv\u00e4rdering och uppf\u00f6ljning. H\u00e4r f\u00f6resl\u00e5r han att Universitetskanslers\u00e4mbetet, UK\u00c4, f\u00e5r i uppdrag att ta fram en modell f\u00f6r att \u00e5rligen utv\u00e4rdera l\u00e4ros\u00e4tena. Vilka resultat har utbildning- och forskningsverksamheten lett till, hur har l\u00e4ros\u00e4tena uppfyllt sitt uppdrag att jobba med nyttigg\u00f6rande? Vart fj\u00e4rde \u00e5r tar Vinnova ett samlat grepp om resultaten och presenterar det som ett underlag f\u00f6r regeringen inf\u00f6r kommande forskningsproposition.<\/p>\n

\u2013 Det blir en redovisning d\u00e4r regeringen f\u00e5r se resultaten av de pengar som de har satsat p\u00e5 innovationssystemet, ber\u00e4ttar Alf Karlsson.<\/p>\n

L\u00e4s ocks\u00e5: S\u00e5 kan Sverige f\u00e5 ut mer av forskningen<\/a><\/p>\n

Utv\u00e4rderingen \u00e4r sedan t\u00e4nkt att ligga till grund f\u00f6r kommande \u00e5rs satsningar. De l\u00e4ros\u00e4ten som f\u00e5r b\u00e4st resultat f\u00e5r d\u00e4rmed mer pengar f\u00f6r innovationskontor. F\u00f6r att uppmuntra och ge extra st\u00f6d omr\u00e5den d\u00e4r man ser ytterligare behov av forskning, exempelvis inom l\u00e4kemedelsforskning eller energi, f\u00f6resl\u00e5r han att man inr\u00e4ttar tematiska innovationskontor d\u00e4r l\u00e4ros\u00e4ten kan g\u00e5 ihop med andra l\u00e4ros\u00e4ten och akt\u00f6rer f\u00f6r att samarbeta kring den forskningen.<\/p>\n

\u2013 Jag tror att det skulle vara en viktig signal till n\u00e4ringslivet och ge extra drivkraft s\u00e5 att fler vill vara med och satsa.<\/p>\n

H\u00f6j kunskapen om immaterialr\u00e4tt<\/h2>\n

Ett annat omr\u00e5de som Alf Karlsson lyfter i utredningen \u00e4r immaterialr\u00e4tten. Han konstaterar att kunskapen om immaterialr\u00e4tt ofta \u00e4r l\u00e5g, \u00e4ven bland f\u00f6retr\u00e4dare p\u00e5 innovationskontoren. N\u00e4r ska man ans\u00f6ka om industriellt r\u00e4ttsskydd? Vilka konsekvenser kan det f\u00e5 om man publicerar en artikel med resultat som skulle kunna bli en produkt? Risken \u00e4r att resultat kan g\u00e5 f\u00f6rlorade.<\/p>\n

\n

L\u00e4s mer<\/h3>\n

L\u00e4s hela utredningen: Innovation som drivkraft\u2013 fr\u00e5n forskning till nytta<\/a><\/p>\n<\/div>\n

H\u00e4r f\u00f6resl\u00e5r Alf Karlsson att h\u00f6gskolorna b\u00f6r ta fram strategier f\u00f6r hur de kan st\u00f6dja sina studenter, doktorander och forskare i processen att skydda de immateriella tillg\u00e5ngar som uppst\u00e5r vid h\u00f6gskolorna, men \u00e4ven hur h\u00f6gskolan kan skydda sina egna immateriella r\u00e4ttigheter. Dessutom vill han ge PRV ett tydligare uppdrag att \u00f6ka kunskapen kring immaterialr\u00e4ttsliga fr\u00e5gor vid h\u00f6gskolorna.<\/p>\n

Mer pengar till innovation<\/h2>\n

F\u00f6r att finansiera f\u00f6r\u00e4ndringarna f\u00f6resl\u00e5r Alf Karlsson att h\u00f6gskolornas medel omf\u00f6rdelas s\u00e5 att det blir en f\u00f6rdubbling av anslagen till innovation. Totalt inneb\u00e4r det att anslagen \u00f6kas med 400 miljoner kronor till totalt 800 miljoner kronor per \u00e5r. Detta \u00e4r dock en liten del av de totala anslagen till h\u00f6gskolan som under 2020 uppgick till cirka 47 miljarder kronor.<\/p>\n

\u2013 Den modell som jag f\u00f6resl\u00e5r inneb\u00e4r att id\u00e9er utvecklas mycket mer, mycket tidigare och i samarbete mellan l\u00e4ros\u00e4ten, innovationskontor och n\u00e4ringsliv. Min f\u00f6rhoppning \u00e4r att det ska leda till att fler innovationer och kunskaper nyttigg\u00f6rs fram\u00f6ver, s\u00e4ger Alf Karlsson.<\/p>\n

I utredningen f\u00f6resl\u00e5r Alf Karlsson bland annat:<\/strong><\/p>\n

    \n
  • Mer pengar till innovationskontoren<\/strong>, totalt 168 miljoner kronor per \u00e5r.<\/li>\n
  • Mer pengar f\u00f6r att verifiera och utveckla id\u00e9er. Det s\u00e5 kallade VTF-st\u00f6det ut\u00f6kas till 100 miljoner kronor per \u00e5r.<\/li>\n
  • \u00d6kad kunskap om entrepren\u00f6rskap.<\/strong> 20 miljoner kronor satsas p\u00e5 ett nytt center f\u00f6r entrepren\u00f6rskap med uppdraget att h\u00f6ja l\u00e4ros\u00e4tenas kunskap p\u00e5 omr\u00e5det.<\/li>\n
  • Ut\u00f6kade innovationsuppdrag.<\/strong> Regeringen kan besluta om tematiska innovationskontor som startas av tv\u00e5 eller flera h\u00f6gskolor i samverkan. Anslagen uppg\u00e5r till minst 25 miljoner kronor per \u00e5r, eller 100 miljoner kronor under en fyra\u00e5rsperiod.<\/li>\n
  • Nytt finansieringsbolag.<\/strong> F\u00f6r att \u00f6ka tillg\u00e5ngen till f\u00f6retagsfinansiering \u00f6ver hela landet f\u00f6resl\u00e5s att de h\u00f6gskolor som f\u00f6rvaltar holdingbolag tillsammans bildar ett gemensamt \u00e4gt aktiebolag som ansvarar f\u00f6r finansieringsfr\u00e5gor, st\u00f6dfunktioner samt \u00e5terrapportering. 30 miljoner kronor avs\u00e4tts till detta.<\/li>\n
  • Ny modell f\u00f6r utv\u00e4rdering.<\/strong> Vinnova och UK\u00c4 f\u00e5r i uppdrag att ta fram en mer exakt modell f\u00f6r hur arbetet med uppf\u00f6ljning och utv\u00e4rdering av nyttigg\u00f6randet ska genomf\u00f6ras.<\/li>\n
  • \u00d6kad kunskap om immaterialr\u00e4tt.<\/strong> PRV och Arbetsgivarverket ska arbeta f\u00f6r att fr\u00e4mja ett l\u00e4rande inom immaterialr\u00e4tt och d\u00e4rmed bidra till ett f\u00f6rb\u00e4ttrat skydd av immateriella r\u00e4ttigheter. Dessutom f\u00e5r h\u00f6gskolorna i uppdrag att ta fram h\u00f6gskolespecifika strategier f\u00f6r hantering av immateriella tillg\u00e5ngar.<\/li>\n
  • Kulturf\u00f6r\u00e4ndringar.<\/strong> Utredningen f\u00f6resl\u00e5r att forskningsr\u00e5den och de statliga forskningsstiftelserna ska arbeta f\u00f6r att p\u00e5verka attityden till nyttigg\u00f6rande och bidra till att olika hinder uppm\u00e4rksammas och \u00e5tg\u00e4rdas. <\/span><\/li>\n<\/ul>\n

    Anna Nystr\u00f6m<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    F\u00f6rdubblat st\u00f6d till innovationer, nytt system f\u00f6r utv\u00e4rdering av l\u00e4ros\u00e4ten och en bredare definition av nyttigg\u00f6rande. S\u00e5 kan innovationsst\u00f6det till forskningen f\u00f6rb\u00e4ttras, enligt en ny utredning.<\/p>\n","protected":false},"author":16,"featured_media":101564,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"141381,144842,144008","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[20],"tags":[95,52,64],"class_list":["post-101552","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-utbildning","tag-forskning","tag-hogskolan","tag-teknik"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/101552"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/16"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=101552"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/101552\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139238,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/101552\/revisions\/139238"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/101564"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=101552"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=101552"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=101552"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}