{"id":115190,"date":"2021-11-05T07:53:41","date_gmt":"2021-11-05T06:53:41","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=115190"},"modified":"2024-06-18T15:15:02","modified_gmt":"2024-06-18T13:15:02","slug":"blev-uppsagd-fran-jobbet-jag-hade-ingen-aning-om-att-det-kunde-ga-till-sa-har","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2021\/11\/05\/blev-uppsagd-fran-jobbet-jag-hade-ingen-aning-om-att-det-kunde-ga-till-sa-har\/","title":{"rendered":"\u201dJag hade ingen aning om att det kunde g\u00e5 till s\u00e5 h\u00e4r\u201d"},"content":{"rendered":"

Efter 33 \u00e5r som universitetsanst\u00e4lld blev Jonas Hagstr\u00f6m uppsagd fr\u00e5n sitt jobb p\u00e5 Sj\u00f6fartsh\u00f6gskolan i Kalmar. Turordningsreglerna kring TurA-S gjorde att han, trots l\u00e5ng anst\u00e4llningstid, var den som fick g\u00e5. ”Det \u00e4r chockartat” s\u00e4ger han.<\/strong><\/p>\n

TurA-S, Turordning f\u00f6r anst\u00e4llning i staten, \u00e4r det statliga kollektivavtalet som reglerar turordning i staten. Det tecknades 1986 och ersatte d\u00e5 tidigare turodningsrelger fr\u00e5n 1974. TurA-S inneb\u00e4r att det \u00e4r andra regler som g\u00e4ller inom statlig tj\u00e4nst j\u00e4mf\u00f6rt med LAS.<\/p>\n

Sist in f\u00f6rst ut g\u00e4ller inte<\/h2>\n

Den viktigaste skillnaden \u00e4r att det inte \u00e4r regeln ”sist in f\u00f6rst ut” som g\u00e4ller. H\u00e4r \u00e4r det ist\u00e4llet arbetsuppgifternas beskaffenhet som v\u00e4ger tyngst n\u00e4r turordningslistor ska uppr\u00e4ttas.<\/p>\n

\u2013 Man turordnas efter huvudsakligen j\u00e4mf\u00f6rbara arbetsuppgifter, d\u00e4refter efter anst\u00e4llningstid, p\u00e5 den ort d\u00e4r arbetsbristen uppst\u00e5tt, f\u00f6rklarar Andreas Nystr\u00f6m, f\u00f6rhandlingschef Offentlig sektor p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer.<\/p>\n

Samtidigt po\u00e4ngterar han att TurA-S m\u00e5ste ses tillsammans med andra avtal som finns inom staten, framf\u00f6rallt omst\u00e4llningsavtalet som bland annat ger dubbel upps\u00e4gningstid j\u00e4mf\u00f6rt med LAS. Anst\u00e4llningstiden ber\u00e4knas utifr\u00e5n den totala tiden i statlig tj\u00e4nst, vilket inneb\u00e4r att den som arbetat i minst tio \u00e5r i staten har en upps\u00e4gningstid p\u00e5 ett \u00e5r vid arbetsbrist.<\/p>\n

Kan bli sm\u00e5 turordningskretsar<\/h2>\n

Att turordningsreglerna baseras p\u00e5 huvudsakliga arbetsuppgifter och anst\u00e4llningsort kan m\u00e5nga g\u00e5nger vara en f\u00f6rdel, men i vissa fall f\u00e5 negativa konsekvenser. I verksamheter d\u00e4r de anst\u00e4llda \u00e4r h\u00f6gt specialiserade kan det till exempel bli v\u00e4ldigt sm\u00e5 turordningskretsar, ibland med enbart en person. Det \u00e4r inte ovanligt att den situationen uppst\u00e5r p\u00e5 universitet och h\u00f6gskolor, men det f\u00f6rekommer \u00e4ven i andra verksamheter.<\/p>\n

Andreas Nystr\u00f6m konstaterar att staten ser lite annorlunda ut idag j\u00e4mf\u00f6rt med 1986 d\u00e5 avtalet tecknades.<\/p>\n

\u2013 Utvecklingen inom staten har lett till allt fler anst\u00e4llda och fler personer med specifika uppgifter. Konsekvensen blir att turordningskretsarna blir mindre, men d\u00e5 har vi \u00e5 andra sidan mycket mer gener\u00f6sa upps\u00e4gningstider \u00e4n man har inom privat sektor, s\u00e4ger Andreas Nystr\u00f6m.<\/p>\n

Kom som en total \u00f6verraskning<\/h2>\n

En som drabbats av TurA-S \u00e4r Jonas Hagstr\u00f6m. Han \u00e4r 63 \u00e5r och har de senaste 12 \u00e5ren undervisat blivande sj\u00f6ingenj\u00f6rer och sj\u00f6kaptener i tekniska \u00e4mnen p\u00e5 Sj\u00f6fartsh\u00f6gskolan vid Linn\u00e9universitetet i Kalmar.<\/p>\n

N\u00e4r antalet studenter minskade och det blev tal om neddragningar p\u00e5 universitetet fanns det inte i hans begreppsv\u00e4rld att det var n\u00e5got som skulle drabba honom. Med l\u00e5ng erfarenhet och m\u00e5nga tj\u00e4nste\u00e5r p\u00e5 universitetet trodde han att han satt s\u00e4kert.<\/p>\n

\u2013 F\u00f6r mig kom det som en blixt fr\u00e5n en klar himmel, jag hade ingen aning om att det kunde g\u00e5 till s\u00e5h\u00e4r, s\u00e4ger han.<\/p>\n

Vill upplysa andra<\/h2>\n

Att han kunde bli uppsagd beror p\u00e5 att han blev placerad ensam i en egen turordningskrets. N\u00e4r det senare blev aktuellt med upps\u00e4gningar var det d\u00e4rmed han som fick g\u00e5.<\/p>\n

\"\"

\u2013 Jag trodde att LAS g\u00e4llde alla, att det inte var m\u00f6jligt att g\u00f6ra en hittep\u00e5krets och s\u00e4tta mig ensam i den, s\u00e4ger Jonas Hagstr\u00f6m.<\/p><\/div>\n

Sj\u00e4lv hade Jonas Hagstr\u00f6m ingen insikt i dessa regler. En anledning till att han vill ber\u00e4tta sin historia \u00e4r att han vill f\u00e5 fler att f\u00e5 upp \u00f6gonen f\u00f6r de anst\u00e4llningsregler som g\u00e4ller p\u00e5 universitet och h\u00f6gskolor.<\/p>\n

\u2013 Det som h\u00e4nde mig kan h\u00e4nda andra och min \u00e5sikt \u00e4r att TurA-S m\u00e5ste omf\u00f6rhandlas eller f\u00f6r\u00e4ndras. Mitt r\u00e5d till andra \u00e4r att se till att de har information om vad som g\u00e4ller f\u00f6r dig som n\u00e4r du \u00e4r anst\u00e4lld p\u00e5 universitetet och inte litar p\u00e5 att du har trygghet i LAS.<\/p>\n

Besviken p\u00e5 utg\u00e5ngen<\/h2>\n

Efter drygt ett \u00e5rs tvistef\u00f6rhandlingar skrev han till slut p\u00e5 avtalet som avslutade hans anst\u00e4llning och gav honom 60 000 kronor i avg\u00e5ngsvederlag.<\/p>\n

\u2013 Jag \u00e4r f\u00f6rbannad, man behandlar inte en medarbetare som varit anst\u00e4lld i 33 \u00e5r p\u00e5 ett s\u00e5dant s\u00e4tt. Jag trodde att LAS g\u00e4llde alla, att det inte var m\u00f6jligt att g\u00f6ra en hittep\u00e5krets och s\u00e4tta mig ensam i den.<\/p>\n

\u00c4ven om Jonas Hagstr\u00f6m \u00e4r besviken p\u00e5 utg\u00e5ngen s\u00e5 uppskattar han den hj\u00e4lp han f\u00e5tt fr\u00e5n facket. I tvistef\u00f6rhandlingarna har han f\u00f6retr\u00e4tts av ombud fr\u00e5n b\u00e5de Sveriges Ingenj\u00f6rer och SACO.<\/p>\n

\u2013 Jag \u00e4r v\u00e4ldigt n\u00f6jd med de stora st\u00f6d jag f\u00e5tt fr\u00e5n facket och imponerad av deras t\u00e5lamod, att de orkade k\u00e4mpa f\u00f6r mig.<\/p>\n

”Det \u00e4r chockartat”<\/h2>\n

Idag \u00e4r Jonas Hagstr\u00f6m arbetsl\u00f6s och tveksam till att han kommer att hitta n\u00e5got nytt jobb. Han konstaterar att han som l\u00e4rare inom teknik och sj\u00f6fart har haft ett roligt och inspirerande arbetsliv och att han alltid har k\u00e4nt det som en ynnest att f\u00e5 g\u00e5 till jobbet.<\/p>\n

S\u00e4ttet han nu f\u00e5r avsluta sin karri\u00e4r blir d\u00e4rf\u00f6r desto tyngre att hantera.<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r chockartat att jag som 63-\u00e5ring f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i mitt liv beh\u00f6ver st\u00e4mpla, att jag \u00e4r arbetsl\u00f6s. Det h\u00e4r var verkligen inte vad jag hade \u00f6nskat mig som ett avslut p\u00e5 en lyckad arbetskarri\u00e4r.<\/p>\n

Anna Nystr\u00f6m<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jonas Hagstr\u00f6m fick en chock n\u00e4r han ins\u00e5g hur turordningsreglerna inom statlig tj\u00e4nst kunde drabba honom. Nu vill han f\u00e5 fler att f\u00e5 upp \u00f6gonen f\u00f6r hur det fungerar. <\/p>\n","protected":false},"author":16,"featured_media":115198,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"143909,142956,143841","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223],"tags":[52,39,63],"class_list":["post-115190","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-arbetsratt","tag-hogskolan","tag-lagen-om-anstallningsskydd","tag-uppsagning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/115190"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/16"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=115190"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/115190\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":143099,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/115190\/revisions\/143099"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/115198"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=115190"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=115190"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=115190"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}