{"id":117318,"date":"2021-12-20T10:17:57","date_gmt":"2021-12-20T09:17:57","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=117318"},"modified":"2024-01-23T02:30:00","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:00","slug":"nastan-fem-ganger-fler-ingenjorer-examineras-i-dag-an-i-slutet-av-70-talet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2021\/12\/20\/nastan-fem-ganger-fler-ingenjorer-examineras-i-dag-an-i-slutet-av-70-talet\/","title":{"rendered":"N\u00e4stan fem g\u00e5nger fler ingenj\u00f6rer examineras i dag \u00e4n i slutet av 70-talet"},"content":{"rendered":"

Bara h\u00e4lften av dem som b\u00f6rjar plugga till ingenj\u00f6r tar examen. Trots det tog rekordm\u00e5nga en civilingenj\u00f6rsexamen f\u00f6rra \u00e5ret, och \u00e4ven h\u00f6gskoleingenj\u00f6rerna \u00f6kade. I slutet av 1970-talet tog 1 500 ingenj\u00f6rer examen per \u00e5r. Nu \u00e4r det 7 300.<\/strong><\/p>\n

L\u00e4s\u00e5ret 2020\/2021 togs 4 760 civilingenj\u00f6rsexamina och 2 579 h\u00f6gskoleingenj\u00f6rsexamina ut. F\u00f6r civilingenj\u00f6rerna \u00e4r det 389 fler \u00e4n 2019\/2020 och f\u00f6r h\u00f6gskoleingenj\u00f6rerna 116 fler. Sammanlagt en \u00f6kning med 7,4 procent.<\/p>\n

Tittar man historiskt \u00e4r det h\u00e4r flest civilingenj\u00f6rsexamina som tagits ut under ett l\u00e4s\u00e5r n\u00e5gonsin \u2013 \u00e4ven om det bara \u00e4r 81 fler \u00e4n den f\u00f6rra toppnoteringen fr\u00e5n 2005\/2006. F\u00f6r h\u00f6gskoleingenj\u00f6rer \u00e4r det i st\u00e4llet ganska l\u00e5ngt under det tidigare rekord\u00e5ret 2003\/2004 n\u00e4r antalet examina var 585 fler (se alla siffror i tabellen l\u00e4ngst ner).<\/p>\n

Det \u00e4r Statistiska Centralbyr\u00e5n som tar fram statistiken \u00f6ver antalet examina, p\u00e5 uppdrag av Universitetskanslers\u00e4mbetet, UK\u00c4. Statistiken g\u00e4ller antal examina, inte antal personer som tar ut en examen. Men eftersom det \u00e4r f\u00e5 som tar ut mer \u00e4n en ingenj\u00f6rsexamen s\u00e5 \u00e4r skillnaden f\u00f6rsumbar.<\/p>\n

Antal uttagna examina per l\u00e4s\u00e5r:<\/strong><\/p>\n

\"Antal

K\u00e4lla: SCB<\/p><\/div>\n

 <\/p>\n

Antalet ingenj\u00f6rsexamina som tas ut har varierat. Fram till b\u00f6rjan av 2000-talet \u00f6kade de stadigt. Sedan har det g\u00e5r upp och ner \u2013 framf\u00f6r allt som f\u00f6ljd av konjunkturer, kriser och regel\u00e4ndringar (se utf\u00f6rligare f\u00f6rklaringar i en tidigare artikel<\/a><\/strong>).<\/p>\n

Civilingenj\u00f6rerna \u00e4r nu tillbaka p\u00e5 den niv\u00e5 de hade i b\u00f6rjan av 2000-talet, medan det \u00e4r f\u00e4rre i dag som b\u00f6rjar plugga till h\u00f6gskoleingenj\u00f6rer, vilket m\u00e4rks i antal examina.<\/p>\n

Om man sl\u00e5r ihop h\u00f6gskole- och civilingenj\u00f6rer var antalet examina 7\u00a0339 stycken 2020\/2021 \u2013 v\u00e4ldigt n\u00e4ra topp\u00e5ret 2003\/2004 n\u00e4r 7\u00a0376 examina togs ut.<\/p>\n

Corona, fler antagna och krav fr\u00e5n arbetsgivare?<\/h2>\n

Antalet examinerade har \u00f6kat generellt de senaste tv\u00e5 \u00e5ren, inte bara f\u00f6r ingenj\u00f6rer. Universitetskanslers\u00e4mbetet, UK\u00c4, har tittat p\u00e5 vad det beror p\u00e5, men inte hittat en tydlig f\u00f6rklaring. Till v\u00e5ren planerar de att unders\u00f6ka det n\u00e4rmare, men om det handlar om en coronaeffekt eller inte kommer att vara sv\u00e5rt att se innan pandemin \u00e4r \u00f6ver, s\u00e4ger Filippa Annersten, utredare p\u00e5 UK\u00c4.<\/p>\n

Liknande svar ger Lotta Rydberg, enhetschef f\u00f6r Antagning och examen p\u00e5 Chalmers. D\u00e4r har det varit fler som tagit examen, trots att man tar in ungef\u00e4r lika m\u00e5nga studenter varje \u00e5r.<\/p>\n

Lotta Rydberg ber\u00e4ttar att Chalmers jobbar b\u00e5de individuellt och med hela program f\u00f6r att komma \u00e5t eventuella problem att klara studierna.<\/p>\n

\u2013 F\u00f6r ett antal \u00e5r sedan gjordes ett fokusskifte vilket kan bidra till att fler tar ut examen. Genom att arbeta mer f\u00f6rebyggande och mer med grupper minskar man arbetet med att ta hand om enskilda individer i efterhand. Men vi f\u00e5ngar ocks\u00e5 upp studenter som inte ligger i fas med studierna och s\u00e4tter in st\u00f6d.<\/p>\n

Hon pekar ocks\u00e5 p\u00e5 att fler arbetsgivare verkar st\u00e4lla krav p\u00e5 examen.<\/p>\n

\u2013 P\u00e5 examensenheten och arkivet ser vi en stor \u00f6kning av fr\u00e5gor fr\u00e5n arbetsgivare, avseende om personer som s\u00f6kt ett arbete har tagit ut sin examen.<\/p>\n

Olle Dahlberg, utredare inom utbildning och arbetsmarknad p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer, tror att det \u00e4r en uppg\u00e5ng i antal ingenj\u00f6rsstudenter under de aktuella \u00e5ren \u2013 \u00e4ven om det bara \u00f6kade n\u00e5gra hundra \u2013 i kombination med pandemin, som \u00e4r f\u00f6rklaringen till att fler tar ut examen.<\/p>\n

\u2013 Det skulle f\u00f6rv\u00e5na mig om det inte var fler som stannade och pluggade klart under pandemin, dels i det os\u00e4kra l\u00e4get n\u00e4r m\u00f6jligheten att hitta jobb bleknade, dels att man var mer angel\u00e4gen om att ha ett examensbevis.<\/p>\n

Ungef\u00e4r h\u00e4lften tar examen<\/h2>\n

Av dem som b\u00f6rjar plugga till ingenj\u00f6r \u00e4r det nu 44 procent av h\u00f6gskoleingenj\u00f6rerna och 53 procent av civilingenj\u00f6rerna som tar examen. (m\u00e4tt \u00e5tta \u00e5r efter utbildningsstart f\u00f6r civilingenj\u00f6rer och sex \u00e5r efter start f\u00f6r h\u00f6gskoleingenj\u00f6rer, det vill s\u00e4ga utbildningstiden plus tre \u00e5r)<\/p>\n

F\u00f6r civilingenj\u00f6rer var andelen h\u00f6gre tidigare. Av dem som b\u00f6rjade plugga 1998\/1999 tog 62 procent examen. Sedan sj\u00f6nk andelen till runt 50 procent men har nu g\u00e5tt upp till 53.<\/p>\n

F\u00f6r h\u00f6gskoleingenj\u00f6rer \u00f6kade andelen i st\u00e4llet fr\u00e5n 34 procent till 46 procent och \u00e4ven om det minskat lite s\u00e5 ligger niv\u00e5n ungef\u00e4r d\u00e4r.<\/p>\n

Andel som tar examen av de som b\u00f6rjade studera ett visst \u00e5r:<\/strong><\/p>\n

\"Genomstr\u00f6mning\"

K\u00e4lla: SCB<\/p><\/div>\n

En f\u00f6rklaring till att det inte \u00e4r en st\u00f6rre andel som tar examen tror Olle Dahlberg p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer \u00e4r att m\u00e5nga har otillr\u00e4ckliga matematik- och fysikkunskaper med sig fr\u00e5n grundskolan och gymnasiet. D\u00e4rmed har de s\u00e4mre f\u00f6ruts\u00e4ttningar att klara utbildningen (l\u00e4s mer om det i Sveriges Ingenj\u00f6rers matematikrapport Att r\u00e4kna eller r\u00e4knas bort<\/a> fr\u00e5n v\u00e5ren 2021).<\/p>\n

Myt att m\u00e5nga hoppar av f\u00f6r att de f\u00e5r jobb?<\/h2>\n

Men de som inte tar examen, n\u00e4r f\u00f6rsvinner de fr\u00e5n utbildningen?<\/p>\n

UK\u00c4 har just publicerat en rapport om det h\u00e4r<\/a>. D\u00e4r tittar man p\u00e5 dem som b\u00f6rjade plugga till civilingenj\u00f6r l\u00e4s\u00e5ret 2012\/2013 och till h\u00f6gskoleingenj\u00f6r 2014\/2015. Av dem saknade 29 procent mer \u00e4n ett \u00e5rs studier f\u00f6r att bli klara. Siffrorna \u00e4r snarlika fr\u00e5n UK\u00c4:s rapport tv\u00e5 \u00e5r tidigare<\/a>.<\/p>\n

F\u00f6r civilingenj\u00f6rerna var det bara 3 procent som hade mindre \u00e4n en termins studier kvar och ytterligare 3 procent som hade 1\u20132 terminer kvar innan de kunde ta ut examen. S\u00e5 kanske \u00e4r det en myt att m\u00e5nga slutar f\u00f6r att de f\u00e5r jobb.<\/p>\n

\u2013 Det f\u00f6rs en diskussion om att m\u00e5nga civilingenj\u00f6rer f\u00e5r jobb under exjobbet och d\u00e4rf\u00f6r aldrig l\u00e4mnar in det. Men de h\u00e4r siffrorna tyder p\u00e5 att det inte \u00e4r s\u00e5, s\u00e4ger Filippa Annersten p\u00e5 UK\u00c4.<\/p>\n

Om resonemanget \u00e4r detsamma f\u00f6r h\u00f6gskoleingenj\u00f6rer har hon inte h\u00f6rt lika ofta. Men f\u00f6r dem \u00e4r det 13 procent som saknar mindre \u00e4n en termin av utbildningen och ytterligare 7 procent som saknar 1\u20132 terminer.<\/p>\n

\u2013 Siffrorna st\u00f6djer mer att de skulle b\u00f6rja jobba under exjobbet.<\/p>\n

Dessutom finns ett antal som tar en annan examen \u00e4n civil- eller h\u00f6gskoleingenj\u00f6r.<\/p>\n

Det h\u00e4r g\u00e4ller s\u00e4rskilt f\u00f6r civilingenj\u00f6rerna. Antingen kan det handla om en annan yrkesexamen, eller s\u00e5 om en generell examen (kandidat, magister eller master). D\u00e4remot r\u00e4knas man till dem som tagit ingenj\u00f6rsexamen \u00e4ven om man bytt inriktning, och \u00e4ven om man dessutom tagit ut en annan examen (till exempel kandidat eller master).<\/p>\n\n\n\n\n\n
<\/td>\nTagit examen\u00a0<\/strong><\/td>\nExamen <\/strong>
\nannan yrkes-utbildn.<\/strong><\/td>\n
Examen generell utbildn.<\/strong><\/td>\nAlla po\u00e4ng men ingen examen<\/strong><\/td>\n< en termin saknas<\/strong><\/td>\n1-2 term. sakn.<\/strong><\/td>\n> 2 term. sakn.<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
H\u00f6gskoleingenj\u00f6r\u00a0<\/strong><\/td>\n44 %<\/strong><\/td>\n2 %<\/strong><\/td>\n3 %<\/strong><\/td>\n2 %<\/strong><\/td>\n13 %<\/strong><\/td>\n7 %<\/strong><\/td>\n29 %<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Civilingenj\u00f6r<\/strong><\/td>\n53 %<\/strong><\/td>\n6 %<\/strong><\/td>\n6 %<\/strong><\/td>\n1 %<\/strong><\/td>\n3 %<\/strong><\/td>\n3 %<\/strong><\/td>\n29 %<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

K\u00e4lla: UK\u00c4<\/em><\/p>\n

Stora skillnader mellan k\u00f6nen<\/h2>\n

Slutligen s\u00e5 \u00e4r det genomg\u00e5ende en st\u00f6rre andel av kvinnorna \u00e4n av m\u00e4nnen p\u00e5 h\u00f6gskolan som tar examen. Och det g\u00e4ller ocks\u00e5 f\u00f6r ingenj\u00f6rer.<\/p>\n

Skillnaden \u00e4r olika stor f\u00f6r olika \u00e5rskullar \u2013 fr\u00e5n noll n\u00e5got \u00e5r f\u00f6r h\u00f6gskoleingenj\u00f6rerna till 14\u201315 procent andra \u00e5r b\u00e5de f\u00f6r civil- och h\u00f6gskoleingenj\u00f6rer.<\/p>\n

\u2013 Kanske har kvinnorna gjort ett mer medvetet val av utbildning. V\u00e4ljer man n\u00e5got som \u00e4r typiskt f\u00f6r ens k\u00f6n s\u00e5 tror jag inte att det \u00e4r lika \u00f6verv\u00e4gt. Och hur djupt valet sitter spelar roll, s\u00e4ger Olle Dahlberg.<\/p>\n

Andel av respektive k\u00f6n som tog ut examen:<\/strong><\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
H\u00f6gskoleingenj\u00f6r<\/strong><\/td>\nCivilingenj\u00f6r<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
\u00a0Nyb\u00f6rjar\u00e5r<\/strong><\/td>\nKvinnor<\/strong><\/td>\nM\u00e4n<\/strong><\/td>\nSkillnad<\/strong><\/td>\n\u00a0Nyb\u00f6rjar\u00e5r<\/strong><\/td>\nKv.<\/strong><\/td>\nM\u00e4n<\/strong><\/td>\nSkillnad<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2004\/2005<\/td>\n37<\/strong><\/td>\n32<\/strong><\/td>\n5<\/strong><\/td>\n2002\/2003<\/td>\n59<\/strong><\/td>\n49<\/strong><\/td>\n10<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2005\/2006<\/td>\n44<\/strong><\/td>\n36<\/strong><\/td>\n8<\/strong><\/td>\n2003\/2004<\/td>\n59<\/strong><\/td>\n47<\/strong><\/td>\n12<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2006\/2007<\/td>\n44<\/strong><\/td>\n40<\/strong><\/td>\n4<\/strong><\/td>\n2004\/2005<\/td>\n59<\/strong><\/td>\n46<\/strong><\/td>\n13<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2007\/2008<\/td>\n43<\/strong><\/td>\n43<\/strong><\/td>\n0<\/strong><\/td>\n2005\/2006<\/td>\n60<\/strong><\/td>\n47<\/strong><\/td>\n13<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2008\/2009<\/td>\n48<\/strong><\/td>\n41<\/strong><\/td>\n7<\/strong><\/td>\n2006\/2007<\/td>\n59<\/strong><\/td>\n47<\/strong><\/td>\n12<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2009\/2010<\/td>\n53<\/strong><\/td>\n44<\/strong><\/td>\n9<\/strong><\/td>\n2007\/2008<\/td>\n59<\/strong><\/td>\n47<\/strong><\/td>\n12<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2010\/2011<\/td>\n52<\/strong><\/td>\n44<\/strong><\/td>\n8<\/strong><\/td>\n2008\/2009<\/td>\n62<\/strong><\/td>\n47<\/strong><\/td>\n15<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2011\/2012<\/td>\n52<\/strong><\/td>\n44<\/strong><\/td>\n8<\/strong><\/td>\n2009\/2010<\/td>\n59<\/strong><\/td>\n47<\/strong><\/td>\n12<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2012\/2013<\/td>\n55<\/strong><\/td>\n41<\/strong><\/td>\n14<\/strong><\/td>\n2010\/2011<\/td>\n61<\/strong><\/td>\n48<\/strong><\/td>\n13<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2013\/2014<\/td>\n52<\/strong><\/td>\n40<\/strong><\/td>\n12<\/strong><\/td>\n2011\/2012<\/td>\n61<\/strong><\/td>\n48<\/strong><\/td>\n13<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
2014\/2015<\/td>\n53<\/strong><\/td>\n41<\/strong><\/td>\n12<\/strong><\/td>\n2012\/2013<\/td>\n60<\/strong><\/td>\n50<\/strong><\/td>\n10<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

K\u00e4lla: SCB<\/em><\/p>\n

Karin Thorsell<\/strong><\/p>\n

UK\u00c4:s statistik \u00f6ver antal examina som tagits ut per l\u00e4s\u00e5r<\/h2>\n

Det h\u00f6gsta v\u00e4rdet f\u00f6r varje kolumn markerat med gr\u00f6nt<\/span> och v\u00e4rden inom samma tusental markerade med gult<\/span>.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
\u00a0L\u00e4s\u00e5r<\/strong><\/td>\nCivilingenj\u00f6r<\/strong><\/td>\nH\u00f6gskoleingenj\u00f6r<\/strong><\/td>\nTotalt<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
1977\/78<\/strong><\/td>\n1 543<\/td>\n<\/td>\n1 543<\/td>\n<\/tr>\n
1978\/79<\/strong><\/td>\n1 729<\/td>\n<\/td>\n1 729<\/td>\n<\/tr>\n
1979\/80<\/strong><\/td>\n1 735<\/td>\n<\/td>\n1 735<\/td>\n<\/tr>\n
1980\/81<\/strong><\/td>\n1 900<\/td>\n<\/td>\n1 900<\/td>\n<\/tr>\n
1981\/82<\/strong><\/td>\n1 884<\/td>\n<\/td>\n1 884<\/td>\n<\/tr>\n
1982\/83<\/strong><\/td>\n1 920<\/td>\n<\/td>\n1 920<\/td>\n<\/tr>\n
1983\/84<\/strong><\/td>\n2 062<\/td>\n<\/td>\n2 062<\/td>\n<\/tr>\n
1984\/85<\/strong><\/td>\n1 959<\/td>\n<\/td>\n1 959<\/td>\n<\/tr>\n
1985\/86<\/strong><\/td>\n2 103<\/td>\n<\/td>\n2 103<\/td>\n<\/tr>\n
1986\/87<\/strong><\/td>\n2 470<\/td>\n<\/td>\n2 470<\/td>\n<\/tr>\n
1987\/88<\/strong><\/td>\n2 440<\/td>\n<\/td>\n2 440<\/td>\n<\/tr>\n
1988\/89<\/strong><\/td>\n2 472<\/td>\n<\/td>\n2 472<\/td>\n<\/tr>\n
1989\/90<\/strong><\/td>\n2 544<\/td>\n<\/td>\n2 544<\/td>\n<\/tr>\n
1990\/91<\/strong><\/td>\n2 467<\/td>\n<\/td>\n2 467<\/td>\n<\/tr>\n
1991\/92<\/strong><\/td>\n2 768<\/td>\n<\/td>\n2 768<\/td>\n<\/tr>\n
1992\/93<\/strong><\/td>\n2 718<\/td>\n<\/td>\n2 718<\/td>\n<\/tr>\n
1993\/94<\/strong><\/td>\n2 643<\/td>\n1 698<\/td>\n4 341<\/td>\n<\/tr>\n
1994\/95<\/strong><\/td>\n3 318<\/td>\n1 862<\/td>\n5 180<\/td>\n<\/tr>\n
1995\/96<\/strong><\/td>\n3 122<\/td>\n1 576<\/td>\n4 698<\/td>\n<\/tr>\n
1996\/97<\/strong><\/td>\n3 326<\/td>\n1 358<\/td>\n4 684<\/td>\n<\/tr>\n
1997\/98<\/strong><\/td>\n3 395<\/td>\n1 449<\/td>\n4 844<\/td>\n<\/tr>\n
1998\/99<\/strong><\/td>\n3 558<\/td>\n1 858<\/td>\n5 416<\/td>\n<\/tr>\n
1999\/00<\/strong><\/td>\n3 795<\/td>\n2 322<\/td>\n6 117<\/td>\n<\/tr>\n
2000\/01<\/strong><\/td>\n3 607<\/td>\n2 672<\/td>\n6 279<\/td>\n<\/tr>\n
2001\/02<\/strong><\/td>\n3 866<\/td>\n2 892<\/td>\n6 758<\/td>\n<\/tr>\n
2002\/03<\/strong><\/td>\n3 965<\/td>\n3 097<\/span><\/td>\n7 062<\/span><\/td>\n<\/tr>\n
2003\/04<\/strong><\/td>\n4 212<\/span><\/td>\n3 164<\/span><\/td>\n7 376<\/span><\/td>\n<\/tr>\n
2004\/05<\/strong><\/td>\n4 413<\/span><\/td>\n2 612<\/td>\n7 025<\/span><\/td>\n<\/tr>\n
2005\/06<\/strong><\/td>\n4 679<\/span><\/td>\n2 353<\/td>\n7 032<\/span><\/td>\n<\/tr>\n
2006\/07<\/strong><\/td>\n4 141<\/span><\/td>\n2 060<\/td>\n6 201<\/td>\n<\/tr>\n
2007\/08<\/strong><\/td>\n3 960<\/td>\n1 749<\/td>\n5 709<\/td>\n<\/tr>\n
2008\/09<\/strong><\/td>\n3 415<\/td>\n1 815<\/td>\n5 230<\/td>\n<\/tr>\n
2009\/10<\/strong><\/td>\n3 408<\/td>\n1 778<\/td>\n5 186<\/td>\n<\/tr>\n
2010\/11<\/strong><\/td>\n3 609<\/td>\n1 690<\/td>\n5 299<\/td>\n<\/tr>\n
2011\/12<\/strong><\/td>\n3 043<\/td>\n1 928<\/td>\n4 971<\/td>\n<\/tr>\n
2012\/13<\/strong><\/td>\n3 347<\/td>\n2 173<\/td>\n5 520<\/td>\n<\/tr>\n
2013\/14<\/strong><\/td>\n3 765<\/td>\n2 334<\/td>\n6 099<\/td>\n<\/tr>\n
2014\/15<\/strong><\/td>\n4 252<\/span><\/td>\n2 443<\/td>\n6 695<\/td>\n<\/tr>\n
2015\/16<\/strong><\/td>\n4 458<\/span><\/td>\n2 392<\/td>\n6 850<\/td>\n<\/tr>\n
2016\/17<\/strong><\/td>\n3 982<\/td>\n2 265<\/td>\n6 247<\/td>\n<\/tr>\n
2017\/18<\/strong><\/td>\n4 082<\/span><\/td>\n2 357<\/td>\n6 439<\/td>\n<\/tr>\n
2018\/19<\/strong><\/td>\n4 485<\/span><\/td>\n2 150<\/td>\n6 635<\/td>\n<\/tr>\n
2019\/20<\/strong><\/td>\n4 371<\/span><\/td>\n2 463<\/td>\n6 834<\/td>\n<\/tr>\n
2020\/21<\/strong><\/td>\n4 760<\/span><\/td>\n2 579<\/td>\n7 339<\/span><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n
\n

Hela underlaget<\/h3>\n

Vill du se hela tabellerna och rapporten som artikeln bygger p\u00e5?<\/p>\n

Tabell \u00f6ver antal examina<\/strong><\/a> (v\u00e4lj tabellen Antal examina efter examenskategori, examen, SUN-inriktning 1-sifferniv\u00e5 f\u00f6r generella examina och k\u00f6n, l\u00e4s\u00e5ren 1993\/94\u20132020\/21)<\/p>\n

Andel som tar examen<\/strong><\/a> (v\u00e4lj tabellen Nyb\u00f6rjare p\u00e5 yrkesexamensprogram efter examen uppf\u00f6ljnings\u00e5ren 2010\/11\u20132019\/20)<\/p>\n

Rapport med analys: Genomstr\u00f6mning p\u00e5 grundniv\u00e5 och avancerad niv\u00e5 till och med 2019\/20<\/a><\/strong><\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r 40 \u00e5r sedan examinerades 1\u00a0500 ingenj\u00f6rer per \u00e5r. Nu \u00e4r antalet 7\u00a0300. \u00a0\u00a0<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":117438,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"128204,124781,130103","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[20],"tags":[164,28],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/117318"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=117318"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/117318\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139124,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/117318\/revisions\/139124"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/117438"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=117318"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=117318"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=117318"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}