{"id":134460,"date":"2023-06-02T06:30:42","date_gmt":"2023-06-02T04:30:42","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=134460"},"modified":"2024-01-23T02:29:53","modified_gmt":"2024-01-23T01:29:53","slug":"vad-gor-du-om-du-stalls-infor-ett-etiskt-dilemma-i-jobbet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2023\/06\/02\/vad-gor-du-om-du-stalls-infor-ett-etiskt-dilemma-i-jobbet\/","title":{"rendered":"Vad g\u00f6r du om du st\u00e4lls inf\u00f6r ett etiskt dilemma i jobbet?"},"content":{"rendered":"

Kunskap om teknik, matematik och naturvetenskap beh\u00f6vs f\u00f6r att f\u00f6ra samh\u00e4llet fram\u00e5t. Men i jobbet som ingenj\u00f6r kan det uppst\u00e5 en konflikt mellan kravet och den egna \u00f6vertygelsen. <\/strong>Vad \u00e4r r\u00e4tt och vad \u00e4r fel? Kanske ett dokument fr\u00e5n 1929 kan hj\u00e4lpa till att ge svaret.<\/strong><\/p>\n

Han var en helt vanlig ingenj\u00f6r p\u00e5 ett svenskt industrif\u00f6retag i en mellanstor stad, och helt ok\u00e4nd tills han en dag 1984 hittade hemligst\u00e4mplade papper p\u00e5 en kollegas bord. Dokumenten visade att arbetsgivaren, Bofors, exporterade vapen trots att det br\u00f6t mot lagen, och ingenj\u00f6ren som hette Ingvar Bratt st\u00e4lldes inf\u00f6r ett dilemma: skulle han strunta i vad han visste, eller skulle han f\u00f6lja sitt samvete?<\/p>\n

I flera dagar brottades han med r\u00e4dslan innan han best\u00e4mde sig, ber\u00e4ttade vad han visste och satte ig\u00e5ng det h\u00e4ndelsef\u00f6rlopp som vi idag k\u00e4nner som Bofors-aff\u00e4ren.<\/p>\n

\"\"

Johan Sittenfeld, Sveriges Ingenj\u00f6rer.<\/p><\/div>\n

\u2013 Arbetsr\u00e4tten s\u00e4ger att man som anst\u00e4lld ska vara lojal mot sin arbetsgivare, men det h\u00e4r \u00e4r ett v\u00e4ldigt tydligt exempel p\u00e5 n\u00e4r det kan uppst\u00e5 en konflikt mellan det kravet och den egna, personliga \u00f6vertygelsen om vad som \u00e4r r\u00e4tt och vad som \u00e4r fel.<\/p>\n

Det konstaterar Johan Sittenfeld, utredare p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer och den som idag ansvarar f\u00f6r den lista som kallas \u201dIngenj\u00f6rens hederskodex\u201d.<\/p>\n

\u2013 Ingenj\u00f6rens hederskodex \u00e4r egentligen ett v\u00e4ldigt gammalt dokument, som togs fram av Sveriges Ingenj\u00f6rers f\u00f6reg\u00e5ngare Teknologf\u00f6reningen redan 1929.<\/p>\n

Med kunskap f\u00f6ljer ansvar<\/h2>\n

Kodexen best\u00e5r av tio punkter som tillsammans ska ses som ett slags riktlinjer f\u00f6r hur man som ingenj\u00f6r kan t\u00e4nka om man st\u00e4lls inf\u00f6r etiskt kniviga situationer i yrkeslivet. Ibland stora, som det Ingvar Bratt konfronterades med, ibland sm\u00e5 och vardagliga men likv\u00e4l viktiga f\u00f6r den egna sinnesfriden.<\/p>\n

\u2013 Det som utm\u00e4rker en profession \u00e4r att dess medlemmar har st\u00f6rre kunskap om ett \u00e4mne \u00e4n vad andra i samh\u00e4llet har, och med det \u00f6vertaget f\u00f6ljer ett ansvar f\u00f6r hur kunskapen anv\u00e4nds. I yrkesut\u00f6vande uppst\u00e5r med j\u00e4mna mellanrum etiska fr\u00e5gor, och \u00e4ven om v\u00e5r kodex inte \u00e4r n\u00e5gra strikta regler kan den \u00e4nd\u00e5 ge viss v\u00e4gledning.<\/p>\n

Finns s\u00e4llen n\u00e5got r\u00e4tt och fel<\/h2>\n

S\u00e5 vad kan man d\u00e5 som enskild individ g\u00f6ra om man st\u00e5r inf\u00f6r ett etiskt dilemma?<\/p>\n

\n

Citat fr\u00e5n debatten 1928<\/h3>\n

N\u00e4r en hederskodex f\u00f6r ingenj\u00f6rer diskuterades 1928 l\u00e4t det s\u00e5 h\u00e4r:\u00a0\u00a0<\/strong><\/p>\n

\u201dIngenj\u00f6rsyrket st\u00e5r genom sin vetenskapliga skolning p\u00e5 samma plan som l\u00e4karens och advokatens. Det \u00e4r s\u00e5lunda i grunden \u2013 oberoende av praktiska organisationsf\u00f6rh\u00e5llanden \u2013 ett fritt yrke, eller vad engelsm\u00e4nnen kallar \u201dprofession\u201d. Detta \u00e4r utan tvivel ett v\u00e4rdefullt privilegium som f\u00f6rpliktar. Till dess f\u00f6rpliktelser h\u00f6r h\u00e4vdandet av oantastliga principer f\u00f6r lojalt handlande.\u201d<\/p>\n

Civilingenj\u00f6r J. K\u00f6rner<\/strong>
\nK\u00e4lla: \u201dTeknisk yrkesetik\u201d, Teknisk Tidskrift 17 nov 1928, s. 427.<\/p>\n<\/div>\n

\u2013 F\u00f6r det f\u00f6rsta finns det s\u00e4llan n\u00e5got \u201dr\u00e4tt svar\u201d, utan man m\u00e5ste sj\u00e4lv fatta ett beslut om vad som \u00e4r r\u00e4tt f\u00f6r just mig i just den h\u00e4r situationen. Men med det sagt kan man sj\u00e4lvklart f\u00e5 v\u00e4gledning och hj\u00e4lp, s\u00e4ger Johan Sittenfeld.<\/p>\n

Ett f\u00f6rsta steg kan vara att prata med n\u00e5gon man litar p\u00e5 p\u00e5 sin arbetsplats, och om det inte hj\u00e4lper g\u00e5r det att ringa Sveriges Ingenj\u00f6rers telefonr\u00e5dgivning f\u00f6r medlemmar och prata med en ombudsman.<\/p>\n

\u2013 Det finns n\u00e4stan alltid arbetsr\u00e4ttsliga perspektiv p\u00e5 ett s\u00e5dant h\u00e4r problem och det kan vara bra att b\u00f6rja med att prata med n\u00e5gon som \u00e4r juridiskt kunnig och reda ut de aspekterna f\u00f6rst.<\/p>\n

Och \u00e4ven om vissa branscher \u2013 till exempel f\u00f6rsvarsindustri, genmodifiering eller AI-utveckling \u2013 st\u00e4ller st\u00f6rre krav p\u00e5 etiska st\u00e4llningstaganden kan s\u00e5dana fr\u00e5gest\u00e4llningar dyka upp \u00e4ven i mer \u201dvardagsn\u00e4ra\u201d yrkesomr\u00e5den.<\/p>\n

\u2013 Ta till exempel byggbranschen d\u00e4r det d\u00e5 och d\u00e5 har uppst\u00e5tt kartellbildningar. K\u00e4nner man till en s\u00e5dan h\u00e4ndelse m\u00e5ste man ju \u00f6verl\u00e4gga med sig sj\u00e4lv och fundera p\u00e5 om man vill bidra till det som h\u00e4nder, eller om man vill g\u00f6ra n\u00e5got \u00e5t det.<\/p>\n

F\u00f6r \u00e4r det n\u00e5got som hederskodexen g\u00f6r klart, redan i f\u00f6rsta punkten, \u00e4r det att ingenj\u00f6ren b\u00f6r k\u00e4nna ett personligt ansvar f\u00f6r att tekniken anv\u00e4nds p\u00e5 ett s\u00e4tt som gagnar m\u00e4nniska, milj\u00f6 och samh\u00e4lle.<\/p>\n

\u2013 Man kan inte g\u00f6mma sig bakom ett kollektiv. I sin yrkesroll har man en individuell frihet, och den frihetsgraden kan man ut\u00f6va. Det \u00e4r det ansvaret som kodexen vill s\u00e4tta fingret p\u00e5, samtidigt som den st\u00f6ttar och hj\u00e4lper till med den egna reflexionen.<\/p>\n

Karin Aase<\/strong><\/p>\n

Mer att l\u00e4sa: Ingenj\u00f6rerna som tillverkar vapnen som ska stoppa Putin<\/a><\/p>\n

\n

Det h\u00e4r \u00e4r Sveriges Ingenj\u00f6rers Hederskodex<\/h2>\n
    \n
  1. Ingenj\u00f6ren b\u00f6r i sin yrkesut\u00f6vning k\u00e4nna ett personligt ansvar<\/strong> f\u00f6r att tekniken anv\u00e4nds p\u00e5 ett s\u00e4tt som gagnar m\u00e4nniska, milj\u00f6 och samh\u00e4lle.<\/strong><\/li>\n
  2. Ingenj\u00f6ren b\u00f6r str\u00e4va efter att f\u00f6rb\u00e4ttra tekniken och det tekniska kunnandet<\/strong> i riktning mot ett effektivare resursutnyttjande utan skadeverkningar.<\/li>\n
  3. Ingenj\u00f6ren b\u00f6r st\u00e4lla sitt kunnande till f\u00f6rfogande<\/strong> i offentliga och enskilda sammanhang f\u00f6r att uppn\u00e5 b\u00e4sta beslutsunderlag och belysa teknikens m\u00f6jligheter och risker.<\/li>\n
  4. Ingenj\u00f6ren b\u00f6r inte arbeta inom eller samverka med f\u00f6retag och organisationer av tvivelaktig karakt\u00e4r eller med m\u00e5l som strider mot personlig \u00f6vertygelse.<\/strong><\/li>\n
  5. Ingenj\u00f6ren b\u00f6r visa full lojalitet mot arbetsgivare och arbetskamrater.<\/strong> Sv\u00e5righeter h\u00e4rvidlag b\u00f6r tas upp till \u00f6ppen diskussion, i f\u00f6rsta hand p\u00e5 arbetsplatsen.<\/li>\n
  6. Ingenj\u00f6ren f\u00e5r inte anv\u00e4nda otillb\u00f6rliga metoder i t\u00e4vlan om anst\u00e4llning, uppdrag eller best\u00e4llning, ej heller f\u00f6rs\u00f6ka skada kollegors anseende genom obefogade beskyllningar.<\/strong><\/li>\n
  7. Ingenj\u00f6ren b\u00f6r respektera anf\u00f6rtrodda upplysningars konfidentiella natur samt andras r\u00e4tt till uppslag, uppfinningar, utredningar, planer och ritningar.<\/strong><\/li>\n
  8. Ingenj\u00f6ren f\u00e5r inte gynna obeh\u00f6riga intressen och b\u00f6r \u00f6ppet redovisa ekonomiska och andra intressen<\/strong> som kan p\u00e5verka tilltron till hans eller hennes opartiskhet och omd\u00f6me.<\/li>\n
  9. Ingenj\u00f6ren b\u00f6r enskilt och offentligt, i tal och skrift, str\u00e4va efter ett sakligt framst\u00e4llningss\u00e4tt och undvika felaktiga, missvisande eller \u00f6verdrivna p\u00e5st\u00e5enden.<\/strong><\/li>\n
  10. Ingenj\u00f6ren b\u00f6r aktivt st\u00f6dja kollegor, som r\u00e5kar i sv\u00e5righeter p\u00e5 grund av ett handlande i enlighet med dessa regler,<\/strong> samt enligt b\u00e4sta \u00f6vertygelse avstyra brott mot dem.<\/li>\n<\/ol>\n<\/div>\n

     <\/p>\n

    <\/h2>\n

    <\/h2>\n

     <\/p>\n

     <\/p>\n

     <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    I jobbet som ingenj\u00f6r kan det uppst\u00e5 en konflikt mellan kravet och den egna \u00f6vertygelsen.\u00a0 Vad \u00e4r r\u00e4tt och vad \u00e4r fel?\u00a0 Kanske ett dokument fr\u00e5n 1929 kan hj\u00e4lpa till att ge svaret.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":134469,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"133898,145134,143352","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[141],"class_list":["post-134460","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-ingenjoren","tag-etik"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/134460"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=134460"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/134460\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138994,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/134460\/revisions\/138994"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/134469"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=134460"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=134460"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=134460"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}