{"id":135581,"date":"2023-10-16T07:00:51","date_gmt":"2023-10-16T05:00:51","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=135581"},"modified":"2024-01-23T02:29:52","modified_gmt":"2024-01-23T01:29:52","slug":"700-maste-lamna-volvo-cars-aldre-och-besvarliga-bland-dem-som-far-ga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2023\/10\/16\/700-maste-lamna-volvo-cars-aldre-och-besvarliga-bland-dem-som-far-ga\/","title":{"rendered":"700 m\u00e5ste l\u00e4mna Volvo Cars: \u201d\u00c4ldre och besv\u00e4rliga\u201d bland dem som f\u00e5r g\u00e5"},"content":{"rendered":"

Nu st\u00e5r det klart att 700 anst\u00e4llda l\u00e4mnar Volvo Cars efter det varsel som f\u00f6retaget la i v\u00e5ras. Akademikerf\u00f6reningen \u00e4r bekymrad \u00f6ver att s\u00e5 m\u00e5nga \u00e4r \u00e4ldre. \u201d\u00c5ter igen dr\u00e4neras vi p\u00e5 erfarenhet\u201d, s\u00e4ger Akademikerf\u00f6reningens ordf\u00f6rande Fredric Lundkvist.<\/strong><\/p>\n

Det var i maj som Volvo Cars meddelade att man ville minska antalet anst\u00e4llda med
\n1 300. Nu \u00e4r f\u00f6rhandlingarna med facken avslutade och 700 anst\u00e4llda kommer l\u00e4mna f\u00f6retaget. Hur m\u00e5nga av dem som \u00e4r medlemmar i Sveriges Ingenj\u00f6rer eller andra fackf\u00f6rbund v\u00e4ljer akademikernas ordf\u00f6rande Fredric Lundkvist att inte uppge.<\/p>\n

\u00d6ver 90 procent valde att sluta \u201dfrivilligt\u201d med ett avg\u00e5ngspaket som Fredric Lundqvist beskriver som bra.<\/p>\n

\"Fredric

Fredric Lundkvist. Foto: \u00c5sa Hafmar<\/p><\/div>\n

\u2013 Framf\u00f6r allt \u00e4r det gener\u00f6st \u00e4ven f\u00f6r dem med kortare anst\u00e4llningstid och det \u00e4r positivt.<\/p>\n

Han ger ledningen b\u00e5de ris och ros efter f\u00f6rhandlingarna. Ett negativt resultat som han ser \u00e4r att \u00f6ver 70 procent av akademikerna som l\u00e4mnar har varit anst\u00e4llda p\u00e5 f\u00f6retaget i \u00f6ver tio \u00e5r.<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r enormt mycket kompetens som f\u00f6rsvinner. Vi hade f\u00f6rv\u00e4ntat oss mer strukturella f\u00f6r\u00e4ndringar, helt enkelt att f\u00f6retaget skulle l\u00e4gga ner eller flytta ut viss verksamhet. Det vi ser nu \u00e4r en tydlig vilja fr\u00e5n f\u00f6retaget att f\u00f6ryngra.<\/p>\n

Men Fredric Lundkvist ser en annan utveckling som han tycker \u00e4r mer allvarlig. Bland de uppsagda finns de som har underpresterat men ocks\u00e5 individer som kan beskrivas som motsatsen till ja-s\u00e4gare. Det \u00e4r personer som kan uppfattas som besv\u00e4rliga f\u00f6r att de \u00e4r \u00e4rliga, s\u00e4ger ifr\u00e5n n\u00e4r de har en annan uppfattning och f\u00f6resl\u00e5r en annan l\u00f6sning p\u00e5 problem.<\/p>\n

Fredric Lundkvist s\u00e4ger att det som internt ben\u00e4mns \u201dspeak up culture\u201d sj\u00f6nk efter det stora varslet 2020.<\/p>\n

\u2013 Resultatet efter den h\u00e4r neddragningen \u00e4r tyv\u00e4rr att den utvecklingen forts\u00e4tter. Det \u00e4r en stor f\u00f6rlust f\u00f6r ett f\u00f6retag som Volvo Cars att f\u00f6rlora medarbetare som kan och v\u00e5gar komma med konstruktiva f\u00f6rslag.<\/p>\n

Framg\u00e5ngsrik matchning<\/h2>\n

Fredric Lundkvist \u00e4r inte enbart kritisk, han vill ocks\u00e5 ge f\u00f6retaget ber\u00f6m efter f\u00f6rhandlingarna. Framf\u00f6r allt \u00e4r han n\u00f6jd med f\u00f6retagets anstr\u00e4ngningar att matcha medarbetare mot lediga tj\u00e4nster i den nya organisationen.<\/p>\n

De som fick besked om upps\u00e4gning kunde fram till den 15 september meddela om de valde avg\u00e5ngspaketet eller ville matchas mot vakanser.<\/p>\n

Facken kr\u00e4vde att f\u00f6retaget skulle vara \u00f6ppna och tydliga med vilka tj\u00e4nster som beh\u00f6vde bemannas. Det skulle vara tydligt f\u00f6r alla som ville vara med i matchningen, f\u00f6r att kunna bed\u00f6ma chanserna att f\u00e5 en ny roll.<\/p>\n

\u2013 F\u00f6retaget valde \u00f6ppenhet och matchningen genomf\u00f6rdes v\u00e4ldigt konstruktivt. Man f\u00f6rs\u00f6kte verkligen hitta positioner f\u00f6r de som ville stanna och m\u00e5nga g\u00e5nger lyckades man ocks\u00e5.<\/p>\n

De st\u00f6rsta f\u00f6r\u00e4ndringarna inom f\u00f6retaget har skett inom R&D och Fredric Lundkvists bed\u00f6mning \u00e4r att 500 – 1 000 medarbetare d\u00e4r har f\u00e5tt \u00e4ndrade roller.<\/p>\n

\u2013 Det beror till stor del p\u00e5 beslut om ett f\u00f6r\u00e4ndrat arbetss\u00e4tt. Det agila arbetss\u00e4ttet har luckrats upp lite, man vill beh\u00e5lla det som har fungerat bra men ser inte lika strikt p\u00e5 de agila principerna l\u00e4ngre.<\/p>\n

En del har f\u00e5tt nya jobb<\/h2>\n

Fredric Lundkvist beskriver arbetsmarknaden f\u00f6r ingenj\u00f6rer i V\u00e4stsverige som god och hans bed\u00f6mning \u00e4r att de flesta som nu l\u00e4mnar Volvo Cars har stora chanser att f\u00e5 nya jobb.<\/p>\n

\u2013 Vad jag och mina fackliga kollegor har h\u00f6rt \u00e4r det m\u00e5nga som redan har varit p\u00e5 anst\u00e4llningsintervjuer och en del som har f\u00e5tt jobb.<\/p>\n

Omst\u00e4llningsorganisationen TRR arrangerade en jobbm\u00e4ssa i mitten av september och d\u00e4r fick en del uppsagda Volvo Carsmedarbetare konkreta jobberbjudanden och andra kn\u00f6t kontakter med arbetsgivare.<\/p>\n

\u2013 B\u00e5de Saab och AB Volvo suger upp m\u00e5nga ingenj\u00f6rer just nu. L\u00e4get \u00e4r mycket ljusare \u00e4n vid varslet 2020 och jag \u00e4r inte j\u00e4tteorolig, s\u00e4ger Fredric Lundkvist.<\/p>\n

Karin Virgin<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

700 anst\u00e4llda l\u00e4mnar Volvo Cars efter det varsel som f\u00f6retaget la i v\u00e5ras. Akademikerf\u00f6reningen \u00e4r bekymrad \u00f6ver att m\u00e5nga \u00e4r \u00e4ldre och att f\u00f6retaget dr\u00e4neras p\u00e5 erfarenhet.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":135586,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"144215,143281,144593","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[114,34,63,73],"class_list":["post-135581","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-ingenjoren","tag-lokalfackligt","tag-sveriges-ingenjorer","tag-uppsagning","tag-volvo-cars"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/135581"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=135581"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/135581\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138966,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/135581\/revisions\/138966"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/135586"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=135581"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=135581"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=135581"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}