{"id":145244,"date":"2025-01-23T09:15:33","date_gmt":"2025-01-23T08:15:33","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=145244"},"modified":"2025-01-23T16:47:47","modified_gmt":"2025-01-23T15:47:47","slug":"ingenjorens-tips-sa-minns-du-battre","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2025\/01\/23\/ingenjorens-tips-sa-minns-du-battre\/","title":{"rendered":"Ingenj\u00f6rens tips: S\u00e5 minns du b\u00e4ttre"},"content":{"rendered":"
\n
<\/span>\"\"
\n

<\/p>\n<\/div><\/div>\n

Idriz Zogaj \u00e4r grundare och ordf\u00f6rande f\u00f6r Svenska Minnesf\u00f6rbundet. H\u00e4r som silvermedalj\u00f6r i Minnes-SM 2021.<\/p><\/div>\n\n\n

\n

Tycker du att det \u00e4r sv\u00e5rt att komma ih\u00e5g abstrakta formler, ekvationer och siffror? Glider kunskapen snabbt bort n\u00e4r du avslutat en kurs och b\u00f6rjat p\u00e5 n\u00e4sta? D\u00e5 kan minnestekniker vara l\u00f6sningen. H\u00e4r \u00e4r minnesm\u00e4starens b\u00e4sta knep f\u00f6r att tr\u00e4na upp minnet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 Minnes-VM i Lund sattes ett nytt v\u00e4rldsrekord n\u00e4r VM-vinnaren Enrico Marraffa memorerade 711 bilder i r\u00e4tt ordning \u2013 p\u00e5 endast fem minuter. Tekniken han och andra minnesm\u00e4stare anv\u00e4nder f\u00f6r att minnas \u00e4r n\u00e5got som \u00e4ven studenter kan ha stor nytta av n\u00e4r man exempelvis pluggar inf\u00f6r en tenta. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Det blir l\u00e4ttare att l\u00e4ra sig om man har en teknik f\u00f6r att memorera. Det g\u00f6r att du kan plugga smartare. Ju mer du anv\u00e4nder dig av minnesteknik n\u00e4r du studerar desto l\u00e4ngre och s\u00e4krare sitter dessutom kunskapen, konstaterar Idriz Zogaj, grundare och ordf\u00f6rande f\u00f6r Svenska Minnesf\u00f6rbundet. <\/p>\n\n\n\n

H\u00e4r \u00e4r hans b\u00e4sta tips f\u00f6r den som vill v\u00e4ssa sin studieteknik. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

1. Skapa bilder och historier<\/h2>\n\n\n\n

Nyckeln till att tr\u00e4na upp sitt minne \u00e4r att g\u00f6ra om informationen till bilder och ber\u00e4ttelser. Det \u00e4r helt enkelt l\u00e4ttare f\u00f6r hj\u00e4rnan att komma ih\u00e5g s\u00e5dant som skapar k\u00e4nslor och sticker ut p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Anv\u00e4nd din kreativitet, ta hj\u00e4lp av f\u00e4rger, former och k\u00e4nslor f\u00f6r att g\u00f6ra det abstrakta mer konkret. Anv\u00e4nd de associationer som f\u00f6rst dyker upp \u00e4ven om de kan vara l\u00e5ngs\u00f6kta \u2013 d\u00e5 \u00f6kar chansen att du t\u00e4nker likadant n\u00e4sta g\u00e5ng, f\u00f6rklarar Idriz Zogaj. <\/p>\n\n\n\n

2. Se till att hj\u00e4rnan har roligt<\/h2>\n\n\n\n

Hj\u00e4rnan vill dessutom ha roligt \u2013 roliga, udda och absurda saker som sticker ut fr\u00e5n det vanliga \u00e4r helt enkelt l\u00e4ttare att komma ih\u00e5g. Det \u00e4r n\u00e5got du kan dra nytta av n\u00e4r du skapar bilder och historier. <\/p>\n\n\n\n

3. Levandeg\u00f6r det abstrakta<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte bara ord och begrepp som g\u00e5r att g\u00f6ra om till bilder, metoden funkar \u00e4ven utm\u00e4rkt p\u00e5 ekvationer, siffror och formler. F\u00f6r att memorera l\u00e5nga sifferkombinationer finns det till och med etablerade system d\u00e4r man byter ut siffror till bokst\u00e4ver. En talserie bildar p\u00e5 s\u00e5 vis ord som \u00e4r l\u00e4ttare att memorera.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 samma s\u00e4tt kan \u00e4ven abstrakta formler och ekvationer g\u00f6ras om till bilder. I kraftekvationen F=mg, kan man f\u00f6rest\u00e4lla sig att F \u00e4r Fantomen och mg \u00e4r hans mage, allts\u00e5 att Fantomen st\u00e5r och h\u00e5ller sig om magen.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 h\u00e4r kan man exempelvis g\u00f6ra en ber\u00e4ttelse av r\u00e4ta linjens ekvation y=kx+m:<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Jag t\u00e4nker mig att m \u00e4r en mus och y \u00e4r en yxa som jagar musen. D\u00e4r yxan tr\u00e4ffar musen \u00e4r linjens sk\u00e4rningspunkt, allts\u00e5 den plats d\u00e4r linjen sk\u00e4r x-axeln. P\u00e5 samma s\u00e4tt kan man skapa bilder f\u00f6r andra typer av ekvationer, f\u00f6rklarar Idriz Zogaj.<\/p>\n\n\n\n

4. Ta hj\u00e4lp av varandra<\/h2>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta \u00e4r att anv\u00e4nda sig av sina egna associationer och bilder, men ett tips \u00e4r att \u00e4ven ta hj\u00e4lp av varandra i en studiegrupp och skapa bilder tillsammans \u2013 d\u00e5 blir det b\u00e5de mer givande och l\u00e4ttare att ta till sig informationen.<\/p>\n\n\n\n

5. Bygg upp en bildbank<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4nk p\u00e5 att du kan \u00e5teranv\u00e4nda samma bilder. Om F, som st\u00e5r f\u00f6r kraft, blir en bild p\u00e5 fantomen, s\u00e5 kan du anv\u00e4nda fantomen \u00f6verallt d\u00e4r F dyker upp. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 T\u00e4nk ocks\u00e5 p\u00e5 att hj\u00e4rnan \u00e4r bra p\u00e5 att fylla ut. N\u00e4r du pluggar en sida med text beh\u00f6ver du allts\u00e5 inte memorera allt, det r\u00e4cker med att du skapar bilder f\u00f6r nyckelorden. N\u00e4r du ser ordet kommer hj\u00e4rnan att fylla p\u00e5 med resten av historien, s\u00e4ger Idriz Zogaj.<\/p>\n\n\n\n

Hur h\u00e5ller man is\u00e4r liknande begrepp eller termer som h\u00f6r ihop?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Knepet \u00e4r att skapa olika minnesbilder och hantera varje del som en egen enhet. I mitt jobb m\u00e4ter jag ofta temperatur med temperaturtr\u00e5d som \u00e4r gr\u00f6n och vit, den gr\u00f6na \u00e4r plus och den vita \u00e4r minus. Det \u00e4r ett typiskt exempel d\u00e4r man l\u00e4tt kan blanda ihop \u2013 vilken var vilken? H\u00e4r skapar jag olika minnesbilder f\u00f6r de olika kontakterna. Den vita associerar jag med sn\u00f6 och kyla \u2013 minus, den gr\u00f6na med gr\u00e4s och sommar blir d\u00e5 plus. Det g\u00f6r att jag inte beh\u00f6ver tveka p\u00e5 vilken som \u00e4r vilken.<\/p>\n\n\n\n

6. M\u00f6blera ditt minnespalats<\/h2>\n\n\n\n

Inf\u00f6r en tenta kan det vara mycket som beh\u00f6ver pluggas in. Ett knep \u00e4r att anv\u00e4nda sig av ett s\u00e5 kallat minnespalats, \u00e4ven kallad loci-metoden<\/strong>. Metoden g\u00e5r ut p\u00e5 att skapa en mental plats d\u00e4r man placerar ut den information man vill komma ih\u00e5g. Palatset kan vara ett hus med m\u00e5nga olika rum, eller en gata som man k\u00e4nner v\u00e4l till.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Tekniken \u00e4r den mest kraftfulla som alla minnesatleter anv\u00e4nder n\u00e4r de l\u00e4r sig l\u00f6jliga m\u00e4ngder information, som exempelvis 29 kortlekar i r\u00e4tt ordning p\u00e5 en timme som under VM, ber\u00e4ttar Idriz Zogaj.<\/p>\n\n\n\n

Placera ut de bilder du skapat i minnespalatset genom att exempelvis placera musen i hallen och Fantomen i k\u00f6ket. N\u00e4r du repeterar inf\u00f6r en tenta g\u00e5r du helt enkelt igenom ditt minnespalats, rum f\u00f6r rum, och repeterar den information du placerat ut.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 F\u00f6rdelen j\u00e4mf\u00f6rt med att l\u00e4sa igenom anteckningar eller repetera med boken \u00e4r att du blir tryggare i vad du beh\u00f6ver kunna. Du vet n\u00e4r du \u00e4r klar med repetitionen och du beh\u00f6ver inte heller k\u00e4nna n\u00e5gon stress eller os\u00e4kerhet f\u00f6r om du har koll p\u00e5 allt du beh\u00f6ver. <\/p>\n\n\n\n

7. Skapa flera palats<\/h2>\n\n\n\n

Idriz Zogaj tipsar om att skapa flera olika minnespalats. Det kan vara ett f\u00f6r kemi, ett annat f\u00f6r bevis du beh\u00f6ver l\u00e4ra dig, en tredje f\u00f6r matematik och s\u00e5 vidare. F\u00f6rdelen \u00e4r att du h\u00e5ller reda p\u00e5 de olika \u00e4mnena. Du kan ocks\u00e5 bygga p\u00e5 med mer kunskap senare, som h\u00f6r ihop med det du l\u00e4rt dig tidigare, genom att l\u00e4gga fler bilder p\u00e5 samma platser.<\/p>\n\n\n\n

8. Repetera, repetera, repetera<\/h2>\n\n\n\n

V\u00e4xla mellan att studera och repetera. Spaced repetition<\/strong> \u00e4r en bepr\u00f6vad metod f\u00f6r att h\u00e5lla saker i minnet under en l\u00e4ngre tid. Den inneb\u00e4r att du repeterar med allt l\u00e4ngre intervaller. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Dela upp tiden och studera inte l\u00e4ngre \u00e4n 15 minuter utan att repetera. Efter en timme, repetera allt du l\u00e4rt dig den timmen. Repetera allt igen n\u00e4sta dag och sedan mer och mer s\u00e4llan, fram till tentan, tipsar Idriz Zogaj. <\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du repeterar ska du repetera ur minnet, exempelvis genom att ber\u00e4tta f\u00f6r en studiekamrat \u2013 och utan att titta p\u00e5 anteckningarna. Det kallas f\u00f6r retrieval practice <\/strong>och \u00e4r den bevisat b\u00e4sta metoden att repetera f\u00f6r ett l\u00e5ngsiktigt l\u00e4rande enligt Idriz Zogaj. <\/p>\n\n\n\n

Ett vanligt problem \u00e4r att man pluggar h\u00e5rt och l\u00e4r sig mycket f\u00f6r en tenta \u2013 och sedan gl\u00f6mmer allt n\u00e4r n\u00e4sta kurs tar vid. Idriz Zogaj tipsar om att forts\u00e4tta repetera \u00e4ven efter det att tentan \u00e4r avklarad.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 G\u00e5 igenom tentan n\u00e4r du f\u00e5r tillbaka den och trigga ig\u00e5ng associationerna igen. Ta med dig tentorna hem p\u00e5 jullovet och repetera kunskapen igen. D\u00e5 kommer du att l\u00e4ra f\u00f6r livet p\u00e5 ett helt annat s\u00e4tt, po\u00e4ngterar han.<\/p>\n\n\n\n

9. Studera fokuserat<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r du studerar ska du se till att vara n\u00e4rvarande och koncentrerad. Ta bort allt som kan st\u00f6ra din koncentration. Var uppm\u00e4rksam och anstr\u00e4ng dig f\u00f6r att g\u00f6ra informationen intressant f\u00f6r hj\u00e4rnan. T\u00e4nk p\u00e5 att det \u00e4r sv\u00e5rt att h\u00e5lla koncentrationen uppe under l\u00e5ng tid. Ett tips \u00e4r att jobba fokuserat i 10-15 minuter i taget och vila kort d\u00e4remellan.<\/p>\n\n\n\n

10. Slarva inte med s\u00f6mnen<\/h2>\n\n\n\n

Studera \u00e4r som att tr\u00e4na. F\u00f6r att bygga muskler \u2013 eller nya nervbanor i hj\u00e4rnan \u2013 beh\u00f6ver vi \u00e5terh\u00e4mtning. Se d\u00e4rf\u00f6r till att du f\u00e5r den s\u00f6mn du beh\u00f6ver. T\u00e4nk ocks\u00e5 p\u00e5 att ju fler n\u00e4tter du f\u00e5r sova p\u00e5 din nyf\u00f6rv\u00e4rvade kunskap, desto st\u00f6rre \u00e4r chansen att kunskapen fastnar och sitter f\u00f6r livet. <\/p>\n\n\n\n

11. B\u00f6rja i tid<\/h2>\n\n\n\n

Att skapa bilder, historier och bygga minnespalats tar tid \u2013 och kr\u00e4ver ocks\u00e5 tid f\u00f6r repetition. Skjut d\u00e4rf\u00f6r inte upp pluggandet till sista veckan.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Verklig inl\u00e4rning tar tid och kr\u00e4ver energi. Ett tips \u00e4r att b\u00f6rja jobba med ditt minnespalats redan innan kursen b\u00f6rjar. F\u00f6rbered dig genom att l\u00e4sa igenom vad kursen ska handla om, det g\u00f6r att du k\u00e4nner igen dig och l\u00e4ttare kan ta till dig kunskapen och bygga p\u00e5 ditt minnespalats under kursens g\u00e5ng, tipsar Idriz Zogaj.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r dina b\u00e4sta r\u00e5d till den som vill l\u00e4ra sig mer om minnestekniker?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Investera tid i att l\u00e4ra dig grunderna, det kommer att l\u00f6na sig. Det finns m\u00e5nga bra b\u00f6cker i \u00e4mnet, och \u00e4ven kurser. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 B\u00f6rja i liten skala, prova dig fram och utforska omr\u00e5det. Och ha t\u00e5lamod. Det tar tid att l\u00e4ra sig teknikerna, det \u00e4r som att l\u00e4ra sig ett helt nytt spr\u00e5k. Men ju mer man tr\u00e4nar och l\u00e4r sig, desto l\u00e4ttare blir det, s\u00e4ger  Idriz Zogaj.<\/p>\n\n\n\n

\n

Nyfiken p\u00e5 mer?<\/h2>\n\n\n\n

Tips p\u00e5 b\u00f6cker: <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Minnets ABC – en grundbok i minnestr\u00e4ning<\/em> av Iriz Zogaj<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 f\u00e5r du ett superminne<\/em> av Jonas von Essen<\/p>\n\n\n\n

G\u00e5 kursen:<\/strong> How to Become a Memory Master with Idriz Zogaj<\/a><\/p>\n\n\n\n

Just nu bjuder Idriz Zogaj alla l\u00e4sare av Ingenj\u00f6ren p\u00e5 en gratis prova-p\u00e5-kurs. OBS! Kursen \u00e4r p\u00e5 engelska. Klicka p\u00e5 l\u00e4nken eller ange koden: STUDERAMEDIDRIZ. Koden g\u00e4ller till och med 22 februari 2025.<\/em><\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tycker du att det \u00e4r sv\u00e5rt att komma ih\u00e5g abstrakta formler, ekvationer och siffror? Glider kunskapen snabbt bort? D\u00e5 kan minnestekniker vara l\u00f6sningen. H\u00e4r \u00e4r minnesm\u00e4starens b\u00e4sta knep f\u00f6r att tr\u00e4na upp minnet.<\/p>\n","protected":false},"author":16,"featured_media":145246,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"144044,141823,142333","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[20],"tags":[97,28],"class_list":["post-145244","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-utbildning","tag-livslangt-larande","tag-student"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/145244"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/16"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=145244"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/145244\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":145268,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/145244\/revisions\/145268"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/145246"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=145244"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=145244"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=145244"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}