{"id":145900,"date":"2025-03-04T08:06:00","date_gmt":"2025-03-04T07:06:00","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=145900"},"modified":"2025-03-04T12:54:30","modified_gmt":"2025-03-04T11:54:30","slug":"sa-har-studierna-berikat-jobbet-sex-ingenjorer-tipsar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2025\/03\/04\/sa-har-studierna-berikat-jobbet-sex-ingenjorer-tipsar\/","title":{"rendered":"S\u00e5 har studierna berikat jobbet: Sex ingenj\u00f6rer tipsar"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n<\/div><\/div>\n
Jasmine Hammam, \u00c5se Essius, Patriq Banach, Lars Hanse, Emil Wengstr\u00f6m och Malin Inger har alla kombinerat jobb med studier.<\/p><\/div>\n\n\n
Inspirerande, utvecklande och berikande. Att forts\u00e4tta studera \u00e4ven n\u00e4r man b\u00f6rjat arbeta kan vara tufft \u2013 men det ger ocks\u00e5 mycket tillbaka. Det konstaterar sex ingenj\u00f6rer som h\u00e4r delar med sig av sina erfarenheter och tips.<\/p>\n\n\n\n
Tidigare i \u00e5r efterlyste redaktionen tips fr\u00e5n ingenj\u00f6rer som g\u00e5tt h\u00f6gskolekurser vid sidan av jobbet. Det var m\u00e5nga som h\u00f6rde av sig och ville dela med sig av sina erfarenheter.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
H\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra av de ber\u00e4ttelser vi fick ta del av \u2013 och deras samlade tips.<\/p>\n\n\n\n
Det var under pandemin som Jasmine Hammam fick upp \u00f6gonen f\u00f6r distanskurser. <\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det var faktiskt i en artikel i Ingenj\u00f6ren d\u00e4r ni tipsade om kurser f\u00f6r yrkesverksamma och satsningar p\u00e5 livsl\u00e5ngt l\u00e4rande, ber\u00e4ttar hon.<\/p>\n\n\n\n
Det gav henne inspiration att s\u00f6ka en 2-po\u00e4ngskurs i psykologi och kritiskt t\u00e4nkande p\u00e5 KTH. Sedan dess har hon l\u00e4st ett antal kortare kurser, bland annat cybers\u00e4kerhet och AI vid Link\u00f6pings universitet och just nu l\u00e4ser hon en distanskurs i nationalekonomi vid Lunds universitet.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det har varit otroligt givande att studera parallellt med jobbet och jag har haft stor nytta av det i mitt arbete, s\u00e4rskilt kursen i psykologi och kritiskt t\u00e4nkande. Den hade ett v\u00e4ldigt bra och pedagogiskt uppl\u00e4gg d\u00e4r man fick dela med sig av egna erfarenheter. Det gjorde att jag blev mer medveten om mina egna tankef\u00e4llor och \u00e4ven mer \u00f6dmjuk inf\u00f6r andras s\u00e4tt att t\u00e4nka, ber\u00e4ttar hon. <\/p>\n\n\n\n Jasmine Hammam tog examen fr\u00e5n civilingenj\u00f6rsprogrammet System i teknik och samh\u00e4lle vid Uppsala universitet f\u00f6r sju \u00e5r sedan och \u00e4r numera en stor f\u00f6respr\u00e5kare f\u00f6r livsl\u00e5ngt l\u00e4rande. Hon po\u00e4ngterar att man som ingenj\u00f6r inte bara beh\u00f6ver h\u00e4nga med i den tekniska utvecklingen, det \u00e4r \u00e4ven viktigt att l\u00e4ra sig mer om annat som \u00e4r relevant i arbetslivet, som ledarskap och ekonomi. <\/p>\n\n\n\n \u2013 Det finns m\u00e5nga distanskurser som \u00e4r bra anpassade f\u00f6r yrkesverksammma och d\u00e4r man har stor frihet i att planera sin studietid p\u00e5 det s\u00e4tt som fungerar med jobbet, f\u00f6rklarar hon.<\/p>\n\n\n\n Ett tips \u00e4r dock att se till att delta i gruppdiskussioner n\u00e4r det finns m\u00f6jlighet. <\/p>\n\n\n\n \u2013 Det blir b\u00e5de roligare och mer givande. Ofta \u00e4r det blandade grupper d\u00e4r deltagarna har olika bakgrund och erfarenheter och den stora beh\u00e5llningen \u00e4r att f\u00e5 m\u00f6jlighet att utvecklas tillsammans med andra. <\/p>\n\n\n\n N\u00e4r man s\u00f6ker kurser tipsar Jasmine om att l\u00e4sa igenom inneh\u00e5ll och uppl\u00e4gg \u2013 fungerar det med din situation? Ing\u00e5r det obligatoriska tr\u00e4ffar eller kan man delta oavsett var i landet man befinner sig? Var ocks\u00e5 tydlig med ditt \u201dvarf\u00f6r\u201d \u2013 d\u00e5 blir det ocks\u00e5 l\u00e4ttare att motivera sig att plugga.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Och v\u00e5ga testa dig fram. S\u00f6k, du kan ju alltid \u00e4ndra dig om det visar sig att det inte fungerar. Kom ocks\u00e5 ih\u00e5g att vara sn\u00e4ll mot dig sj\u00e4lv och ta inte p\u00e5 dig mer \u00e4n vad som \u00e4r realistiskt, p\u00e5minner hon.<\/p>\n\n\n\n \u201dJag tycker helt enkelt att det \u00e4r roligt med kunskap, att f\u00e5 l\u00e4ra mig mer och l\u00e4ra nytt. Det \u00e4r dessutom riktigt bra hj\u00e4rngympa och hur konstigt det \u00e4n l\u00e5ter ger det ocks\u00e5 en viss avkoppling fr\u00e5n jobbet\u201d. Det konstaterar Malin Inger som f\u00f6rutom civilingenj\u00f6r \u00e4ven titulerar sig som medicinare och litteraturvetare.\u00a0<\/p>\n\n\n\n Malin Inger har l\u00e4st alla m\u00f6jliga kurser. Fr\u00e5n en kurs om katters kommunikation och personlighet i Link\u00f6ping till en hel magisterexamen i medicinsk vetenskap i Uppsala. De medicinska kurserna har hon haft nytta av i arbete inom medicinsk teknik och p\u00e5 sjukhus. Dessutom har hon l\u00e4st litteraturvetenskap med inriktning p\u00e5 kreativt skrivande. <\/p>\n\n\n\n \u201dKunskapen fr\u00e5n de kurserna anv\u00e4nder jag snudd p\u00e5 dagligen. Inte s\u00e5 att jag kl\u00e4mmer ur mig kravformuleringar p\u00e5 hexameter i projektet, men jag anv\u00e4nder spr\u00e5kkunskaperna i till exempel presentationer. Man har alltid nytta av att ha l\u00e4st spr\u00e5k och litteratur, \u00e4ven i en ingenj\u00f6rsroll\u201d, f\u00f6rklarar hon i ett mejlsvar.<\/p>\n\n\n\n Att f\u00e5 tid f\u00f6r studier \u00e4r en utmaning, s\u00e4rskilt om man \u00e4r f\u00f6r\u00e4lder. F\u00f6r Malin Inger har det handlat om att utnyttja tiden och \u00e4ven ta vara p\u00e5 de korta stunderna. \u201dJag har suttit och l\u00e4st p\u00e5 l\u00e4ktaren n\u00e4r mina barn tr\u00e4nat idrott. Jag har l\u00e4st n\u00e4r jag pendlat till jobbet. St\u00f6rsta delen av min magisterexamen i medicin \u00e4r inl\u00e4st p\u00e5 motionscykeln p\u00e5 gymmet. Som yrkesverksam och f\u00f6r\u00e4lder s\u00e5 \u00e4r det ju s\u00e4llan man har luckor p\u00e5 flera timmar, s\u00e5 man beh\u00f6ver vara effektiv n\u00e4r det ges m\u00f6jligheter\u201d s\u00e4ger hon. <\/p>\n\n\n\n Lars Hanses har l\u00e4st ett flertal kurser parallellt med arbete \u2013 livscykelanalys, mikroekonomi f\u00f6r ingenj\u00f6rer och ekonomistyrningssystem i f\u00f6retagande. Dessutom har han l\u00e4st MBA-programmet vid BTH. <\/p>\n\n\n\n F\u00f6r honom har det handlat om en personlig drivkraft f\u00f6r utveckling och alla studier har skett tack vare m\u00f6jligheten att planera jobbet och dra nytta av flex- och f\u00f6rtroendetid \u2013 f\u00f6rutom f\u00f6r sin MBA-examen d\u00e4r han fick tid av arbetsgivaren f\u00f6r att genomf\u00f6ra exjobbet. <\/p>\n\n\n\n Han konstaterar att studierna har varit till stor nytta f\u00f6r b\u00e5de honom och hans arbetsgivare, \u00e4ven om de inte direkt uppmuntrat studierna \u2013 det \u00e4r f\u00f6rst n\u00e4r man har kunskapen som man \u00e4ven ser nyttan med den. Han ser dessutom ett v\u00e4rde i kombinationen av arbetslivserfarenhet och studier: \u201dHade jag l\u00e4st en MBA direkt efter min f\u00f6rsta examen s\u00e5 hade jag inte kunnat tillgodor\u00e4kna mig den djupare f\u00f6rst\u00e5elsen som arbetslivserfarenhet medbringar\u201d, skriver han i ett mejlsvar. <\/p>\n\n\n\n \u00c5se Esselius ser flera f\u00f6rdelar med att forts\u00e4tta studera. Hon har l\u00e4st kurser i Industriell ekonomi, energisamordnare, ledarskap i krissituationer och hybridbeslutsfattande och planerar nu f\u00f6r att l\u00e4sa arbets- och organisationspsykologi p\u00e5 J\u00f6nk\u00f6pings Universitet \u2013 ett \u00e4mne som intresserar henne mycket, inte minst i sitt nuvarande jobb som VD. <\/p>\n\n\n\n F\u00f6rutom den direkta nytta i arbetet som kurserna gett tycker hon att det \u00e4r v\u00e4rdefullt att ha kvar en fot i akademien f\u00f6r att h\u00f6ra vad senaste forskning ger. Dessutom \u00e4r det ett s\u00e4tt att bygga sitt n\u00e4tverk.<\/p>\n\n\n\n Personligen har hon inga problem med att hinna med studier p\u00e5 kv\u00e4llar och helger, utbildning och kontinuerligt l\u00e4rande \u00e4r n\u00e5got hon brinner f\u00f6r. \u201dDet finns ett bra utbud och st\u00e4ndigt l\u00e4rande \u00e4r s\u00e5 inspirerande. Jag ser det som en hobby att l\u00e4ra mig mer om \u00e4mnen som intresserar mig. Hobby b\u00f6r man ha tid f\u00f6r\u201d, skriver hon i ett mejlsvar.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Jag har l\u00e4st vid sidan av jobbet under hela mitt yrkesliv. <\/p>\n\n\n\n Det konstaterar Patriq Banach som tog civilingenj\u00f6rsexamen fr\u00e5n KTH f\u00f6r drygt 20 \u00e5r sedan. D\u00e5 hade han l\u00e4st teknisk fysik och t\u00e4nkte att det var bra att bredda sina kunskaper f\u00f6r att kunna s\u00f6ka andra jobb fram\u00f6ver. <\/p>\n\n\n\n Med tiden har intresset f\u00f6r studier mer handlat om att han tycker att det \u00e4r kul att l\u00e4ra sig nya saker \u2013 och ett bra s\u00e4tt att h\u00e5lla sig motiverad.\u00a0<\/p>\n\n\n\n \u2013 Jag har studerat ledarskap, gruppdynamik, coachning och organisationsteori, men \u00e4ven en hel del spr\u00e5k. Just nu l\u00e4ser jag en MBA-utbildning p\u00e5 distans p\u00e5 Blekinge tekniska h\u00f6gskola, ber\u00e4ttar han.<\/p>\n\n\n\n Att l\u00e4sa parallellt med att arbeta heltid kan f\u00f6rst\u00e5s vara tufft. Patriq tror att det \u00e4r viktigt att vara \u00e4rlig med sig sj\u00e4lv n\u00e4r man funderar \u00f6ver hur mycket tid som \u00e4r rimligt att l\u00e4gga p\u00e5 studier. Om studierna ska ske p\u00e5 kv\u00e4llar och helger \u00e4r det dessutom viktigt att planera. <\/p>\n\n\n\n \u2013 Ge dig sj\u00e4lv utrymme att plugga regelbundet. S\u00e4tt hellre av 30 minuter varje dag \u00e4n att samla ihop allt plugg till s\u00f6ndagkv\u00e4ll, tipsar han.<\/p>\n\n\n\n Personligen tycker han att han har haft stor nytta av alla kurser och utbildningar han g\u00e5tt, inte minst nu n\u00e4r han precis startat eget. Samtidigt vill han uppmuntra fler att ta vara p\u00e5 m\u00f6jligheten.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Vi har en fantastisk tillg\u00e5ng till v\u00e5rt utbildningssystem, det \u00e4r en unik m\u00f6jlighet vi har i Sverige som ocks\u00e5 bygger v\u00e5r konkurrenskraft. Hela samh\u00e4llet har nytta av varje individ som utbildar sig, po\u00e4ngterar han.<\/p>\n\n\n\n Sedan Emil Wengstr\u00f6m tog examen som civilingenj\u00f6r vid Uppsala universitet 2012 har han fortsatt att l\u00e4sa kurser parallellt med arbete. Det har varit allt fr\u00e5n kurser i f\u00f6retagsekonomi till ledarskap, organisation och projektledning. <\/p>\n\n\n\n Nu senast gick han en sommarkurs i programmering.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Jag l\u00e4ste programmering under utbildningen, men nu n\u00e4r jag jobbat ett tag och k\u00e4ndes det relevant att testa mina kunskaper, b\u00e5de f\u00f6r att st\u00e4rka mitt sj\u00e4lvf\u00f6rtroende p\u00e5 omr\u00e5det, men \u00e4ven f\u00f6r att bli b\u00e4ttre p\u00e5 att ta den tekniska dialogen i min roll som projektledare, f\u00f6rklarar han.<\/p>\n\n\n\n Emil arbetar inom IT-branschen och \u00e4r st\u00e4ndigt nyfiken p\u00e5 att l\u00e4ra sig mer. Han botaniserar g\u00e4rna i kursutbudet p\u00e5 antagning.se och tycker att de kurser han g\u00e5tt alltid varit v\u00e4rdefulla i arbetet. <\/p>\n\n\n\n \u2013 Det blir en \u00f6gon\u00f6ppnare. Jag f\u00e5r en helt annan f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r det jag upplever p\u00e5 jobbet n\u00e4r jag ocks\u00e5 f\u00e5r den teoretiska bakgrunden. Det ger mig ocks\u00e5 en st\u00f6rre trygghet i det jag g\u00f6r, f\u00f6rklarar han.<\/p>\n\n\n\n En kurs i redovisningsekonomi som han nyligen g\u00e5tt har exempelvis varit v\u00e4rdefull f\u00f6r att lyfta perspektivet och f\u00f6rst\u00e5 drivkrafterna bakom budget och ekonomisk uppf\u00f6ljning. P\u00e5 samma s\u00e4tt har ledarskapskurser gett honom redskap att utveckla sitt eget ledarskap p\u00e5 ett mer medvetet s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n F\u00f6rutom sommarkursen i programmering har Emil framf\u00f6r allt l\u00e4st distanskurser samtidigt som han jobbat heltid. Med god planering och framf\u00f6rh\u00e5llning har det hittills har det fungerat bra, men med tv\u00e5 sm\u00e5 barn blir det allt sv\u00e5rare att f\u00e5 tiden att r\u00e4cka till. <\/p>\n\n\n\n Samtidigt vill han g\u00e4rna uppmuntra fler att ta vara p\u00e5 de m\u00f6jligheter som finns att l\u00e4sa kortare kurser p\u00e5 distans. Det \u00e4r ofta inte lika tungt som man f\u00f6rest\u00e4ller sig och det kan ocks\u00e5 vara ett smart drag om man vill utveckla sig inom ett visst omr\u00e5de f\u00f6r att kunna s\u00f6ka nya typer av tj\u00e4nster fram\u00f6ver. <\/p>\n\n\n\n \u2013 S\u00f6k, det \u00e4r kul! Ett tips \u00e4r att b\u00f6rja med att s\u00f6ka orienteringskurser som ger dig en \u00f6verblick \u00f6ver ett omr\u00e5de, men p\u00e5 ett strukturerat s\u00e4tt. Det tycker jag har varit givande f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 och s\u00e4tta min erfarenhet inom exempelvis ledarskap och ekonomi i ett sammanhang, s\u00e4ger han.<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n H\u00e4r \u00e4r ingenj\u00f6rernas samlade tips f\u00f6r dig som \u00e4r nyfiken p\u00e5 studier:<\/p>\n\n\n\n 1. Botanisera p\u00e5 antagning.se.<\/strong> Det finns ett stort utbud av distanskurser som man kan l\u00e4sa parallellt med arbete.<\/p>\n\n\n\n 2. Ta reda p\u00e5 uppl\u00e4gget. <\/strong>Hur omfattande \u00e4r kursen, n\u00e4r sker f\u00f6rel\u00e4sningar och finns det krav p\u00e5 n\u00e4rvaro? Funkar det med ditt jobb och privatliv?<\/p>\n\n\n\n 3. Var realistisk.<\/strong> Hur mycket tid kan du l\u00e4gga p\u00e5 studier? L\u00e4gg inte ribban f\u00f6r h\u00f6gt \u2013 det ska inte vara betungande, utan givande.<\/p>\n\n\n\n 4. Prata med din arbetsgivare. <\/strong>Om det \u00e4r ett \u00e4mne du skulle kunna ha nytta av i jobbet brukar kanske arbetsgivaren kan st\u00e5 f\u00f6r kurslitteraturen \u2013 och kanske \u00e4ven en del tid?\u00a0<\/p>\n\n\n\n 5. Planera.<\/strong> Avs\u00e4tt tid d\u00e4r du kan fokusera p\u00e5 studierna. G\u00f6r hellre korta stunder varje dag \u00e4n l\u00e5nga helgpass. Skriv in alla inl\u00e4mningar och seminarier i kalendern och planera ocks\u00e5 in tid f\u00f6r att g\u00f6ra uppgifterna.<\/p>\n\n\n\n 6. Var tydlig med ditt varf\u00f6r. <\/strong>G\u00f6r du det h\u00e4r f\u00f6r att det \u00e4r kul, eller f\u00f6r att ta dig vidare i din karri\u00e4r? Det g\u00f6r att det blir l\u00e4ttare att motivera sig de dagar det \u00e4r tungt.<\/p>\n\n\n\n 7. Fr\u00e4scha upp din studieteknik.<\/strong><\/p>\n\n\n\n 8. K\u00f6p begagnad litteratur. <\/strong>Ett tips \u00e4r att anv\u00e4nda Campusbokhandeln d\u00e4r man b\u00e5de kan k\u00f6pa och s\u00e4lja b\u00f6cker.\u00a0<\/p>\n\n\n\n 9. Var aktiv och delta i grupparbeten och diskussionstr\u00e5dar.<\/strong> Med olika bakgrund och erfarenheter blir det ofta givande samtal. H\u00e4r f\u00e5r du \u00e4ven m\u00f6jlighet att n\u00e4tverka och knyta nya kontakter.<\/p>\n\n\n\n 10. K\u00f6r det ihop sig? <\/strong>Sjukdom, schemakrockar eller jobbtoppar kan st\u00e4lla till det n\u00e4r man pluggar p\u00e5 distans. H\u00f6r av dig direkt och prata med de som \u00e4r kursansvariga, de \u00e4r ofta hj\u00e4lpsamma och vill att man ska lyckas med sina studier.\u00a0<\/p>\n\n\n\n 11. Prova dig fram. <\/strong>S\u00f6k de kurser som intresserar dig och testa! Det v\u00e4rsta som kan h\u00e4nda \u00e4r att du m\u00e5ste hoppa av \u2013 men g\u00f6r det i s\u00e5 fall i tid, s\u00e5 att du kan b\u00f6rja om kursen vid ett senare tillf\u00e4lle.<\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Att forts\u00e4tta studera \u00e4ven n\u00e4r man b\u00f6rjat arbeta kan vara tufft \u2013 men det ger ocks\u00e5 mycket tillbaka. Det konstaterar sex ingenj\u00f6rer som h\u00e4r delar med sig av sina erfarenheter och tips.<\/p>\n","protected":false},"author":16,"featured_media":145907,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"144044,141823,145244","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21,20],"tags":[149,97],"class_list":["post-145900","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-karriar","category-utbildning","tag-distansutbildning","tag-livslangt-larande"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/145900"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/16"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=145900"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/145900\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":145922,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/145900\/revisions\/145922"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/145907"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=145900"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=145900"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=145900"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}Fungerar det med din situation?<\/h2>\n\n\n\n
Malin: Avkoppling fr\u00e5n jobbet<\/h2>\n\n\n\n
Lars: Ger nya perspektiv p\u00e5 l\u00e4randet<\/h2>\n\n\n\n
\u00c5se: En hobby b\u00f6r man ha tid f\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n
Patriq: Ett s\u00e4tt att h\u00e5lla sig motiverad<\/h2>\n\n\n\n
Emil: F\u00e5r en ny f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r jobbet<\/h2>\n\n\n\n
\u201dTa vara p\u00e5 m\u00f6jligheten\u201d<\/h2>\n\n\n\n
11 tips f\u00f6r den som vill studera<\/h2>\n\n\n\n