{"id":15351,"date":"2011-11-30T11:02:04","date_gmt":"2011-11-30T10:02:04","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=15351"},"modified":"2024-01-23T02:30:40","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:40","slug":"fullmaktige-oense-om-karnkraft","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2011\/11\/30\/fullmaktige-oense-om-karnkraft\/","title":{"rendered":"Fullm\u00e4ktige oense om k\u00e4rnkraft"},"content":{"rendered":"

Sveriges Ingenj\u00f6rers milj\u00f6politiska program antogs inte av Fullm\u00e4ktige. K\u00e4rnkraft och en begr\u00e4nsning av biltrafiken var fr\u00e5gor som fick n\u00e5gra medlemmar att\u00a0reservera sig mot styrelsens f\u00f6rslag.<\/p>\n

\u00bb All rapportering fr\u00e5n Fullm\u00e4ktige 2011 hittar du h\u00e4r<\/a> <\/strong><\/p>\n

<\/strong><\/p>\n

Sveriges Ingenj\u00f6rers milj\u00f6politiska program antogs inte av Fullm\u00e4ktige. K\u00e4rnkraft och en begr\u00e4nsning av biltrafiken var fr\u00e5gor som fick\u00a0n\u00e5gra medlemmar att reservera sig mot styrelsens f\u00f6rslag.<\/strong><\/p>\n

Ingen fr\u00e5ga vid \u00e5rets Fullm\u00e4ktige v\u00e4ckte en s\u00e5 intensiv debatt som f\u00f6rbundets milj\u00f6politiska program. Milj\u00f6fr\u00e5gorna engagerar ingenj\u00f6rerna men det finns delade uppfattningar om vilken v\u00e4g som \u00e4r den b\u00e4sta\u00a0mot ett h\u00e5llbart samh\u00e4lle.<\/p>\n

F\u00f6r tv\u00e5 \u00e5r sedan<\/strong> beslutade Sveriges Ingenj\u00f6rers Fullm\u00e4ktige att f\u00f6rbundets milj\u00f6politiska program skulle revideras. Arbetet startade i b\u00f6rjan av 2010 av en grupp medlemmar som arbetar inom milj\u00f6- eller energibranschen. Det nya programmet godk\u00e4ndes av f\u00f6rbundsstyrelsen, som la fram det som en proposition till Fullm\u00e4ktige i november 2010.<\/p>\n

Att milj\u00f6fr\u00e5gor engagerar ingenj\u00f6rer \u00e4r knappast n\u00e5got att vara f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver och i Fullm\u00e4ktige 2010 uppstod en del diskussioner kring programmet.<\/p>\n

\"Johan<\/a>

Johan Sittenfeld<\/p><\/div>\n

\u2013 D\u00e4r framkom en del inv\u00e4ndningar mot programmet, bland annat ville ledam\u00f6terna att Sveriges Ingenj\u00f6rer ska uttrycka en tydligare uppfattning i flera fr\u00e5gor, s\u00e4ger Johan Sittenfeld, ansvarig f\u00f6r milj\u00f6fr\u00e5gor p\u00e5 f\u00f6rbundet\u00a0och sekreterare i gruppen.<\/p>\n

Under 2010 omarbetades <\/strong>programmet och har framf\u00f6r allt kompletterats med drygt 20 punkter d\u00e4r f\u00f6rbundet mer tydligt tar st\u00e4llning i fr\u00e5gor och anger vad som \u00e4r viktigt f\u00f6r att n\u00e5 h\u00e5llbar utveckling. F\u00f6rbundsstyrelsen antog programmet i oktober och la f\u00f6r andra g\u00e5ngen fram det som en proposition till \u00e5rets Fullm\u00e4ktige.<\/p>\n

Under Fullm\u00e4ktiges andra dag diskuterades programmet i ett utskott d\u00e4r en del synpunkter framkom. Fyra ledam\u00f6ter reserverade sig mot tre stycken i programmet och k\u00e4rnkraften var den fr\u00e5ga som v\u00e4ckte starkast k\u00e4nslor.<\/p>\n

Under avsnittet om elproduktion<\/strong> ville n\u00e5gra ledam\u00f6ter inte st\u00e4lla sig bakom formuleringen ”Utbyggnaden av f\u00f6rnyelsebar elproduktion, tillsammans med effektivisering, kan inneb\u00e4ra att vi successivt f\u00e5r en tillr\u00e4cklig elf\u00f6rs\u00f6rjning utan ny k\u00e4rnkraft”.<\/p>\n

N\u00e4r programmet skulle beslutas i plenum den sista dagen fortsatte diskussionerna. Magnus Sundemo fr\u00e5n Volvo ville reservera sig mot ett avsnitt om transporter. ”F\u00f6r att kollektivtrafiken p\u00e5 allvar ska kunna konkurrera med bilen m\u00e5ste nya trafiksystem, som erbjuder snabba och smidiga transporter, utvecklas”.<\/p>\n

\u2013 Jag vill inte att bilen ska st\u00e4llas mot kollektivtrafiken. P\u00e5 Volvo har vi satt upp m\u00e5let att vara CO2-neutala 2020, sa han och fick spridda appl\u00e5der.<\/p>\n

Fullm\u00e4ktige beslutade att<\/strong> \u00e5terremittera programmet till styrelsen, som f\u00e5r uppdraget att presentera en ny version vid fullm\u00e4ktige 2012.<\/p>\n

\u2013 Det var olyckligt att det inte fanns tid att g\u00e5 till botten med de fr\u00e5gor som det fanns en oenighet kring, s\u00e4ger Johan Sittenfeld.<\/p>\n

Han p\u00e5pekar att programmet har funnits p\u00e5 f\u00f6rbundets hemsida sedan det antogs av styrelsen. D\u00e4r har det ocks\u00e5 funnits m\u00f6jlighet f\u00f6r medlemmarna att l\u00e4mna synpunkter.<\/p>\n

\n
\"Helene<\/a>

Helene \u00c5hsberg<\/p><\/div>\n

Helene \u00c5hsberg fr\u00e5n<\/strong> Svensk K\u00e4rnbr\u00e4nslehantering ing\u00e5r i den grupp medlemmar som har arbetat med programmet. Hon var besviken \u00f6ver att det inte antogs.<\/p>\n<\/div>\n

\u2013 Ett milj\u00f6politiskt program m\u00e5ste vara ett levande dokument. Vi kommer aldrig kunna anta ett program som h\u00e5ller i m\u00e5nga \u00e5r. P\u00e5 milj\u00f6omr\u00e5det h\u00e4nder det s\u00e5 mycket hela tiden.<\/p>\n

Hon p\u00e5pekar hur viktigt det \u00e4r att programmet efter n\u00e4sta revidering f\u00f6rankras hos medlemmarna.<\/p>\n

\u2013 Vi kan inte diskutera formuleringar n\u00e4r vi tr\u00e4ffas om ett \u00e5r. D\u00e5 m\u00e5ste vi vara klara med de diskussionerna, s\u00e4ger hon.<\/p>\n

Johan Sittenfeld h\u00e5ller med<\/strong> Helene \u00c5hsberg men ser ocks\u00e5 diskussionerna som ett tecken p\u00e5 att medlemmarna tycker att milj\u00f6fr\u00e5gorna \u00e4r viktiga.<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r inte s\u00e4rskilt f\u00f6rv\u00e5nande att de n\u00e4ra etthundra ingenj\u00f6rer som sitter i Fullm\u00e4ktige har lite olika syn p\u00e5 milj\u00f6- och energifr\u00e5gorna. Teknik \u00e4r en viktig del av l\u00f6sningen p\u00e5 milj\u00f6problemen och v\u00e5ra medlemmar f\u00f6retr\u00e4der olika f\u00f6retag och har specialkompetens inom m\u00e5nga olika omr\u00e5den, s\u00e4ger Johan Sittenfeld.<\/p>\n

L\u00e4s mer:
\n<\/strong>\u00bb
Milj\u00f6politiskt program (proposition)<\/a> (pdf)
\n<\/strong>
\u00bb All rapportering fr\u00e5n Fullm\u00e4ktige 2011 hittar du h\u00e4r<\/a> <\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sveriges Ingenj\u00f6rers milj\u00f6politiska program antogs inte av Fullm\u00e4ktige. K\u00e4rnkraft och en begr\u00e4nsning av biltrafiken var fr\u00e5gor som fick n\u00e5gra medlemmar att\u00a0reservera sig mot styrelsens f\u00f6rslag. \u00bb All rapportering fr\u00e5n Fullm\u00e4ktige 2011 hittar du h\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"141933,144224,133496","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223],"tags":[],"class_list":["post-15351","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-arbetsratt"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15351"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=15351"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15351\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138127,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15351\/revisions\/138127"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=15351"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=15351"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=15351"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}