{"id":17133,"date":"2012-02-14T16:12:44","date_gmt":"2012-02-14T15:12:44","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=17133"},"modified":"2024-01-28T21:37:25","modified_gmt":"2024-01-28T20:37:25","slug":"extramaterial-ingenjoren-nr-1-2012","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2012\/02\/14\/extramaterial-ingenjoren-nr-1-2012\/","title":{"rendered":"Extramaterial Ingenj\u00f6ren nr 1 2012"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a>I extramaterialet till \u00e5rets allra f\u00f6rsta nummer av Ingenj\u00f6ren bjuder vi p\u00e5 en l\u00e4ngre version av Strulet,<\/em> om varf\u00f6r v\u00e5ra pl\u00e5nb\u00f6cker m\u00e5ste sv\u00e4mma \u00f6ver av kvitton. H\u00e4r finns ocks\u00e5 en lite mer utvecklad 3D<\/em>, med temat om etanol bara var ett sticksp\u00e5r p\u00e5 v\u00e4gen mot gr\u00f6nare transporter, och en l\u00e4ngre version av artikeln om hur Kafka kan ge b\u00e4ttre chefer.<\/p>\n

Du f\u00e5r ocks\u00e5 alla l\u00e4nkar som h\u00f6r till sista anhalten i Teknikresan, <\/em>d\u00e4r Kiruna blev slutdestinationen.<\/p>\n

Mycket n\u00f6je!<\/p>\n


\n

\"Foto:<\/p>\n

Kvittot kvittar inte<\/span><\/a><\/span><\/h3>\n

Sedan 2010 kr\u00e4ver kassaregisterlagen att alla aff\u00e4rer erbjuder skrivet kvitto p\u00e5 varje k\u00f6p. F\u00f6rutom att det f\u00f6rbrukar en v\u00e4ldig massa tr\u00e4d sv\u00e4mmar pl\u00e5nboken \u00f6ver. M\u00e5ste det vara s\u00e5 h\u00e4r? L\u00e4s mer<\/a><\/em><\/p>\n


\n

\"Foto:Etanolen \u00e4r inte utr\u00e4knad \u00e4n<\/span><\/a><\/span><\/h3>\n

Etanolbilsf\u00f6rs\u00e4ljningen har sjunkit i Sverige. Men som milj\u00f6v\u00e4nligt drivmedel \u00e4r etanol fortfarande h\u00f6gst aktuellt. I alla fall utomlands.<\/p>\n

L\u00e4s mer<\/a><\/em><\/p>\n


\n

Konst och musik ger b\u00e4ttre chefer<\/span><\/a><\/span><\/h3>\n

Vill du bli en bra chef? D\u00e5 \u00e4r det dags att bli lite kulturell. Ledarskapsprogram som anv\u00e4nder olika konstformer, som musik eller litteratur, ger klart b\u00e4ttre resultat \u00e4n traditionella ledarskapsprogram, visar ny forskning. Men de stora vinnarna, det \u00e4r chefernas underst\u00e4llda. L\u00e4s mer<\/a><\/em><\/p>\n


\n

L\u00e4nkar till Teknikresan: Kiruna<\/em><\/h3>\n

\u00bb L\u00e4s om Kirunas unika kyrka p\u00e5 Jukkasj\u00e4rvis f\u00f6rsamlings hemsida
\n<\/a>\u00bb Mer om Gruvstadsparken kan du l\u00e4sa p\u00e5 Kiruna kommuns hemsida
\n\u00bb
P\u00e5 kirunalapland.se kan du l\u00e4sa om hur du kan bes\u00f6ka LKAB:s visningsgruva
\n<\/a>\u00bb P\u00e5 tech-visits.com finns information om flera teknikrelaterade upplevelser i Kiruna, bland annat om Esrange
\n\u00bb
F\u00f6r att l\u00e4sa om bes\u00f6k p\u00e5 Ishotellet, bes\u00f6k icehotel.se<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I extramaterialet till \u00e5rets allra f\u00f6rsta nummer av Ingenj\u00f6ren bjuder vi p\u00e5 en l\u00e4ngre version av Strulet, om varf\u00f6r v\u00e5ra pl\u00e5nb\u00f6cker m\u00e5ste sv\u00e4mma \u00f6ver av kvitton. H\u00e4r finns ocks\u00e5 en lite mer utvecklad 3D, med temat om etanol bara var ett sticksp\u00e5r p\u00e5 v\u00e4gen mot gr\u00f6nare transporter, och en l\u00e4ngre version av artikeln om hur […]<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"131657,134733,130688","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/17133"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=17133"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/17133\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":141082,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/17133\/revisions\/141082"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=17133"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=17133"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=17133"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}