{"id":17493,"date":"2012-02-16T14:09:31","date_gmt":"2012-02-16T13:09:31","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=17493"},"modified":"2024-01-23T02:30:39","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:39","slug":"framtidens-sverige-i-fokus-pa-industridagen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2012\/02\/16\/framtidens-sverige-i-fokus-pa-industridagen\/","title":{"rendered":"”Forskningspolitiken \u00e4r f\u00f6r kortsiktig”"},"content":{"rendered":"
\"Mikael<\/a>

Mikael Damberg (S) och Gustav Fridolin (MP) efterlyste bland annat mer l\u00e5ngsiktighet i forskningspolitiken f\u00f6r att Sverige ska st\u00e5 sig som en industrination i v\u00e4rldsklass.<\/p><\/div>\n

Vi m\u00e5ste ha mer l\u00e5ngsiktighet i Sverige n\u00e4r det g\u00e4ller forskningspolitiken och f\u00f6retagens villkor. Utbildningskvaliteten m\u00e5ste \u00f6ka och m\u00f6jligheterna till vidareutbildning och omskolning m\u00e5ste f\u00f6rb\u00e4ttras. S\u00e5 l\u00f6d n\u00e5gra av framtidsvisionerna som lyftes p\u00e5 Industridagen.<\/p>\n

\"Mikael

Mikael Damberg (S) och Gustav Fridolin (MP) efterlyste bland annat mer l\u00e5ngsiktighet i forskningspolitiken f\u00f6r att Sverige ska st\u00e5 sig som en industrination i v\u00e4rldsklass.<\/p><\/div>\n

Vi m\u00e5ste ha mer l\u00e5ngsiktighet i Sverige n\u00e4r det g\u00e4ller forskningspolitiken och f\u00f6retagens villkor. Utbildningskvaliteten m\u00e5ste \u00f6ka och m\u00f6jligheterna till vidareutbildning och omskolning m\u00e5ste f\u00f6rb\u00e4ttras. S\u00e5 l\u00f6d n\u00e5gra av framtidsvisionerna som lyftes p\u00e5 Industridagen.<\/strong><\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r inom industrin som tillv\u00e4xten finns och det \u00e4r h\u00e4r id\u00e9erna finns. Samtidigt har det skett en radikal f\u00f6r\u00e4ndring inom industrin, och det m\u00e5ste vi anpassa oss till, sade Leif \u00d6stling, ordf\u00f6rande f\u00f6r Industrir\u00e5det.<\/p>\n

”I nationens intresse”<\/strong> var temat f\u00f6r Industridagen 2012. Och Leif \u00d6stling inledde dagen med att visa hur viktig industrin verkligen \u00e4r f\u00f6r landet, trots att antalet personer sysselsatta inom industriproduktionen har minskat kraftigt de senaste \u00e5rtiondena.<\/p>\n

\u2013 Men tar vi med de industrin\u00e4ra tj\u00e4nste- och serviceproduktionen \u00e4r vi uppe i 40 procent av de sysselsatta i Sverige, och en v\u00e4ldigt h\u00f6g andel av bruttonationalprodukten, \u00f6ver h\u00e4lften.<\/p>\n

F\u00f6r att ytterligare illustrera<\/strong> industrins betydelse ber\u00e4ttade Leif \u00d6stling att landets tio st\u00f6rsta f\u00f6retag l\u00e4gger \u00f6ver 80 miljarder kronor p\u00e5 forskning och utveckling varje \u00e5r. Den svenska staten l\u00e4gger 25 miljarder per \u00e5r.<\/p>\n

\n

Men framf\u00f6r allt var det inte den svenska industrins f\u00f6rtr\u00e4fflighet som diskuterades under dagen, utan de hot och problem som den st\u00e5r inf\u00f6r \u2013 och hur vi l\u00f6ser dem.<\/p>\n

\u2013 Vi ligger v\u00e4ldigt l\u00e5ngt framme n\u00e4r det g\u00e4ller forskning och utveckling, men 99 procent av all kunskap skapas \u00e4nd\u00e5 utanf\u00f6r Sverige. Samtidigt ger ny teknik och digitalisering helt nya m\u00f6jligheter f\u00f6r var och hur innovationer kan skapas. En fr\u00e5ga f\u00f6r framtiden \u00e4r om vi \u00e4r tillr\u00e4ckligt uppkopplade mot omv\u00e4rlden, eller om vi tror att vi kan l\u00f6sa allt sj\u00e4lva, sade Charlotte Brogren, generaldirekt\u00f6r p\u00e5 Vinnova.<\/p>\n

De tv\u00e5 oppositionspolitikerna<\/strong> som n\u00e4rvarade efterlyste framf\u00f6r allt mer l\u00e5ngsiktighet n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e5v\u00e4l forskningspolitik och f\u00f6retagsklimat.<\/p>\n

\u2013 F\u00f6retagarna vill framf\u00f6r allt ha l\u00e5ngsiktiga spelregler. Har man det s\u00e5 kan man till och med klara av en viss progressivitet n\u00e4r det g\u00e4ller till exempel klimat\u00e5tg\u00e4rder. Det man inte klarar av \u00e4r hattigheten och os\u00e4kerheten, att man ska sitta och vara nerv\u00f6s inf\u00f6r varje ny budget eller forskningsproposition, och d\u00e4r l\u00e4mnar svensk politik mycket \u00f6vrigt att \u00f6nska, sade Gustav Fridolin, spr\u00e5kr\u00f6r f\u00f6r Milj\u00f6partiet.<\/p>\n

Mikael Damberg, Socialdemokraternas talesperson i utbildningsfr\u00e5gor,var inne p\u00e5 samma sp\u00e5r.<\/p>\n

\u2013 Vi beh\u00f6ver ha ett l\u00e4ngre perspektiv \u00e4n bara 4 \u00e5r som det \u00e4r i varje forskningsproposition, kanske snarare ett 20-\u00e5rsperspektiv. Vi m\u00e5ste ha en mer l\u00e5ngsiktig forskningspolitik, sade han.<\/p>\n

Samtidigt po\u00e4ngterade han<\/strong> att de h\u00e4r utmaningarna inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt \u00e4r nya, utan snarare problem man varit medveten om l\u00e4nge.<\/p>\n

\u2013 Det talas mycket om vilka utmaningar vi har framf\u00f6r oss, men det kraftsamlas \u00e4nd\u00e5 inte riktigt. Astra Zeneca \u00e4r ett tydligt exempel \u2013 man har l\u00e4nge vetat om att den h\u00e4r strukturomvandlingen p\u00e5g\u00e5r och diskuterat hur man ska hantera det, men det har inte h\u00e4nt s\u00e5 mycket. Man pratar ocks\u00e5 om att vi ska konkurrera med h\u00f6g kunskapsniv\u00e5, men samtidigt \u00e4r vi l\u00e5ngt ifr\u00e5n en situation d\u00e4r vi kan s\u00e4ga att utbildningssystemet f\u00f6rbereder Sverige f\u00f6r den omst\u00e4llningen. I dag har vi ungef\u00e4r en s\u00f6kande per plats p\u00e5 l\u00e4rarutbildningarna, och det \u00e4r en fullkomlig katastrof i ett land som vill bli en kunskapsnation!<\/p>\n

\u00c4ven framtidens ingenj\u00f6rer<\/strong> fanns representerade under dagen. Och de unga efterlyste ocks\u00e5 f\u00f6r\u00e4ndringar i utbildningssystemet.<\/p>\n

\u2013 I h\u00f6gstadiet st\u00f6rtdyker intresset f\u00f6r teknik. NO-undervisningen p\u00e5 h\u00f6gstadiet m\u00e5ste f\u00f6r\u00e4ndras, den f\u00e5r inte vara s\u00e5 teoretisk som den \u00e4r i dag. Man m\u00e5ste f\u00e5 g\u00f6ra, inte bara f\u00e5 h\u00f6ra, sade Sara Magnusson som studerar industriell ekonomi vid Link\u00f6pings Universitet.<\/p>\n

Linnea Utterheim, elev p\u00e5 Karolinska skolan i \u00d6rebro, tyckte att teknikf\u00f6retagen borde komma ut i skolorna b\u00e5de tidigare och i st\u00f6rre utstr\u00e4ckning \u00e4n i dag, s\u00e5 man som elev f\u00f6rst\u00e5r vad en civilingenj\u00f6r faktiskt kan jobba med \u2013 ett f\u00f6rslag d\u00e4r hon fick medh\u00e5ll av bland andra Simon Fagerstr\u00f6m p\u00e5 Katedralskolan.<\/p>\n

\u2013 Jag har j\u00e4ttem\u00e5nga kompisar som \u00e4r grymma p\u00e5 datorer och skulle kunna bli fantastiska programmerare, men som inte \u00e4r den typen som vill plugga. Man m\u00e5ste se vad som finns i slutet av utbildningen, inte bara den h\u00e4r jobbiga muren som universitetet k\u00e4nns som n\u00e4r man g\u00e5r i gymnasiet.<\/p>\n

Cecilia Fahlberg, ordf\u00f6rande<\/strong> f\u00f6r Unionen, avslutade dagen med att \u00e5terigen peka p\u00e5 vikten av en ambiti\u00f6s forskningspolitik, men framf\u00f6r allt p\u00e5 att utbildningssystemet m\u00e5ste moderniseras.<\/p>\n

\u2013 Det kan inte vara s\u00e5 att ett val man g\u00f6r i \u00e5ttonde klass, d\u00e5 man tycker matte \u00e4r tr\u00e5kigt, ska avg\u00f6ra resten av livet. Sedan handlar det inte bara om att man ska ha en positiv bild av h\u00f6gskolestudier och en vilja att studera vidare, man m\u00e5ste ocks\u00e5 ha f\u00f6rm\u00e5gan. I dag l\u00e4mnar v\u00e4ldigt m\u00e5nga ungdomar gymnasiet utan fullst\u00e4ndiga betyg och d\u00e4rmed ett ordentligt stukat sj\u00e4lvf\u00f6rtroende n\u00e4r det g\u00e4ller studier, och det fungerar inte om Sverige ska bli den kunskapsnation vi pratar om, sade hon.<\/p>\n

Cecilia Fahlberg po\u00e4ngterade \u00e4ven vikten av att utbildningssystemet blir mer flexibelt, s\u00e5 att svenskarnas kompetens kan h\u00e5lla j\u00e4mna steg med vad industrin kr\u00e4ver.<\/p>\n

\u2013 Man m\u00e5ste se p\u00e5 vidareutbildning p\u00e5 ett annat s\u00e4tt \u00e4n man g\u00f6r i dag. Svenskarna m\u00e5ste forts\u00e4tta utvecklas under hela livet p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. Jag skulle vilja att framtidens ny\u00e5rsl\u00f6ften inte bara handlar om att man ska sluta r\u00f6ka eller g\u00e5 ner fem kilo i vikt, utan kanske om vilken utbildning man ska skaffa sig under \u00e5ret eller de kommande tv\u00e5 \u00e5ren.<\/p>\n

L\u00e4s mer:
\n<\/strong>\u00bb
Se webbs\u00e4ndningen fr\u00e5n Industridagen<\/a><\/p>\n

Peter Alestig Blomqvist<\/strong><\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vi m\u00e5ste ha mer l\u00e5ngsiktighet i Sverige n\u00e4r det g\u00e4ller forskningspolitiken och f\u00f6retagens villkor. Utbildningskvaliteten m\u00e5ste \u00f6ka och m\u00f6jligheterna till vidareutbildning och omskolning m\u00e5ste f\u00f6rb\u00e4ttras. S\u00e5 l\u00f6d n\u00e5gra av framtidsvisionerna som lyftes p\u00e5 Industridagen.<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"135708,144119,144977","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222,20],"tags":[],"class_list":["post-17493","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/17493"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=17493"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/17493\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137667,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/17493\/revisions\/137667"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=17493"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=17493"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=17493"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}