{"id":18303,"date":"2012-02-28T08:00:22","date_gmt":"2012-02-28T07:00:22","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=18303"},"modified":"2024-01-23T02:30:39","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:39","slug":"goteborg-behover-byggnadsingenjorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2012\/02\/28\/goteborg-behover-byggnadsingenjorer\/","title":{"rendered":"G\u00f6teborg beh\u00f6ver byggingenj\u00f6rer"},"content":{"rendered":"
G\u00f6teborg v\u00e4xer s\u00e5 att det knakar. Det v\u00e4stsvenska paketet p\u00e5 34 miljarder kronor fram till 2027 inneb\u00e4r ett stort behov av ingenj\u00f6rer. M\u00e5nga nyexaminerade f\u00e5r ett stort ansvar n\u00e4r det finns f\u00e5 med erfarenhet.<\/p>\n
<\/strong><\/p>\n Foto: Anders Wiklund\/Scanpix<\/p><\/div>\n G\u00f6teborg v\u00e4xer s\u00e5 att det knakar. Det v\u00e4stsvenska paketet p\u00e5 34 miljarder kronor fram till 2027 inneb\u00e4r ett stort behov av ingenj\u00f6rer. M\u00e5nga nyexaminerade f\u00e5r ett stort ansvar n\u00e4r det finns f\u00e5 med erfarenhet.<\/strong><\/p>\n V\u00e4stsvenska paketet \u00e4r en gigantisk infrastruktursatsning i G\u00f6teborg och grannkommunerna fram till 2027. Det handlar om nya v\u00e4gar, tunnlar och investeringar i kollektivtrafiken p\u00e5 sammanlagt 34 miljarder kronor.<\/p>\n Ett av de f\u00f6rsta projekten \u00e4r V\u00e4stl\u00e4nken, en t\u00e5gtunnel under centrala G\u00f6teborg som ska binda samman pendelt\u00e5gstrafiken till genomg\u00e5ende linjer och ge nya stationer i staden. D\u00e4r p\u00e5g\u00e5r just nu upphandlingen av projekteringen.<\/p>\n Tv\u00e5 andra stora projekt<\/strong> \u00e4r Marieholmstunneln, en biltunnel under G\u00f6ta \u00e4lv 600 meter norr om Tingstadstunneln och Marieholmbron, en ny cirka 1500 meter l\u00e5ng j\u00e4rnv\u00e4gsbro \u00f6ver G\u00f6ta \u00e4lv i centrala G\u00f6teborg. Byggstarten \u00e4r planerad till tidigast 2014.<\/p>\n Under \u00e5ret p\u00e5g\u00e5r ocks\u00e5 den f\u00f6rsta fasen i planeringen av ny bebyggelse i Gamlestaden. Det handlar om cirka 400-500 nya l\u00e4genheter och omkring 25 000-30 000 kvadratmeter lokalytor f\u00f6r kontor, service, butiker, resecentrum, eventuellt ett kulturhus\/bibliotek, hotell, med mera.<\/p>\n Trafikverket har gjort en<\/strong> prognos av behovet av arbetskraft f\u00f6r det v\u00e4stsvenska paketet. I snitt kommer det att beh\u00f6vas strax \u00f6ver ettusen \u00e5rsarbetare under perioden 2012 till 2027, eller omkring 17 000 \u00e5rsarbetare under hela perioden. De f\u00f6rsta \u00e5ren \u00e4r behovet av personal f\u00f6r projektering som st\u00f6rst. De kommande fem \u00e5ren beh\u00f6vs i genomsnitt 400 personer, huvudsakligen ingenj\u00f6rer f\u00f6r projekteringsarbetet. 2017 blir en topp p\u00e5 projekteringssidan med ett behov av omkring 700 ingenj\u00f6rer.<\/p>\n \u2013 Under projekteringsfasen, som \u00e4r mest intensiv under de kommande sex \u00e5ren, blir behovet av byggnadsingenj\u00f6rer s\u00e4rskilt stort. Men d\u00e4refter kommer det fortfarande att beh\u00f6vas ingenj\u00f6rer som platschefer, projektledare och byggledare under hela byggtiden, s\u00e4ger Christer Niklasson p\u00e5 arbetsf\u00f6rmedlingen Bygg i G\u00f6teborg.<\/p>\n Han uppger att det<\/strong>\u00a0r\u00e5der en s\u00e4rskilt stor brist p\u00e5 byggnadsingenj\u00f6rer med inriktning mot anl\u00e4ggning.<\/p>\n \u2013 Sedan krisen i b\u00f6rjan av 90-talet har de flesta som utbildat sig till byggnadsingenj\u00f6rer valt att inrikta sig mot husbranschen ist\u00e4llet. Byggf\u00f6retagen har sv\u00e5rt att rekrytera och vi f\u00e5r signaler om att m\u00e5nga unga ingenj\u00f6rer f\u00e5r nyckelroller med stort ansvar eftersom det \u00e4r s\u00e5 sv\u00e5rt att f\u00e5 tag i byggnadsingenj\u00f6rer med erfarenhet.<\/p>\n Behovet av ingenj\u00f6rer<\/strong> och m\u00f6jliga l\u00f6sningar p\u00e5 problemet diskuteras i en grupp med representanter fr\u00e5n Chalmers, G\u00f6teborgs stad, Trafikverket och Arbetsf\u00f6rmedlingen.<\/p>\n \u2013 Tidigare har byggbranschen kunnat rekrytera ingenj\u00f6rer med inriktning mot husbyggnad och erbjudit dem kompletterande utbildning inom anl\u00e4ggningsomr\u00e5det. Nu \u00e4r det sv\u00e5rt att rekrytera alla slags ingenj\u00f6rer. L\u00e4get f\u00f6rsv\u00e5ras ocks\u00e5 av att det p\u00e5g\u00e5r stora infrastrukturprojekt p\u00e5 m\u00e5nga platser i landet samtidigt, s\u00e4ger Christer Niklasson.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" G\u00f6teborg v\u00e4xer s\u00e5 att det knakar. Det v\u00e4stsvenska paketet p\u00e5 34 miljarder kronor fram till 2027 inneb\u00e4r ett stort behov av ingenj\u00f6rer. M\u00e5nga nyexaminerade f\u00e5r ett stort ansvar n\u00e4r det finns f\u00e5 med erfarenhet.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"142639,142022,135361","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222],"tags":[],"class_list":["post-18303","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-pa-jobbet"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/18303"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=18303"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/18303\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137661,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/18303\/revisions\/137661"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=18303"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=18303"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=18303"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}