{"id":18347,"date":"2012-02-27T16:25:34","date_gmt":"2012-02-27T15:25:34","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=18347"},"modified":"2024-01-23T02:27:15","modified_gmt":"2024-01-23T01:27:15","slug":"bra-undervisningaktiva-elever","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2012\/02\/27\/bra-undervisningaktiva-elever\/","title":{"rendered":"Bra undervisning = aktiva elever"},"content":{"rendered":"
Karin Bojs<\/a> skriver i s\u00f6ndagens DN <\/a>om hur nobelpristagaren Carl Wieman <\/a>uppt\u00e4ckte att hans studenter inte alls l\u00e4rde sig s\u00e5 mycket som han trodde via katederundervisningen han h\u00f6ll, s\u00e5 nobelpristagare han var. Vilken undervisning som \u00e4r mest effektiv \u00e4r ju ett hett debatterat \u00e4mne samtidigt som svenska elevers skolresultat halkar utf\u00f6r.<\/p>\n Carl Wiemans metod f\u00f6r<\/strong> att komma \u00e5t problemet var att tvinga studenterna till aktivitet. F\u00f6re lektionen fick de f\u00f6rbereda, svara p\u00e5 n\u00e5gra fr\u00e5gor och v\u00e4l p\u00e5 f\u00f6rel\u00e4sningen st\u00e4lldes de ocks\u00e5 inf\u00f6r\u00a0problem, fick r\u00f6sta om l\u00f6sningen och diskutera olika l\u00f6sningar och fr\u00e5gest\u00e4llningar som kom upp. Med den metoden\u00a0h\u00e4ngde 70 procent av collegestudenterna med, mot 30 procent n\u00e4r det bara var vanlig f\u00f6rel\u00e4sning.<\/p>\n Harvardprofessorn\u00a0Eric Mazur<\/a>\u00a0(en l\u00e4nk till<\/a>) anv\u00e4nder sig av en liknande metod.<\/p>\n I gymnasiet d\u00e4r min<\/strong> son har b\u00f6rjat best\u00e5r matteundervisningen enbart av genomg\u00e5ngar. Att fundera \u00f6ver problem, till\u00e4mpa genomg\u00e5ngarna eller diskutera matematik har de inte tid med. Det ska eleverna g\u00f6ra hemma. \u00c4r det r\u00e4tt v\u00e4g att \u00f6ka intresset f\u00f6r matte och f\u00f6r att h\u00f6ja resultaten? Vad tror ni? Vad tror utbildningsministern?<\/p>\n (PS: P\u00e5 KTH vet de det h\u00e4r\u00a0\u2013 det har Kristina Edstr\u00f6ms\/Learning Labs h\u00f6gskolepedagogiska kurser l\u00e4rt dem!)<\/p>\n