{"id":19056,"date":"2012-04-02T17:05:31","date_gmt":"2012-04-02T15:05:31","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=19056"},"modified":"2024-01-23T02:30:39","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:39","slug":"helikopter-med-oga-tog-pris","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2012\/04\/02\/helikopter-med-oga-tog-pris\/","title":{"rendered":"Helikopter med \u00f6ga tog pris"},"content":{"rendered":"

En sj\u00e4lvg\u00e5ende helikopter vann KTH:s t\u00e4vling Excitera 2012. Den \u00e4r byggd p\u00e5 en stabil helikopter med fyra rotorer som inte beh\u00f6ver styras aktivt under sj\u00e4lva flygningenEn sj\u00e4lvg\u00e5ende helikopter vann KTH:s t\u00e4vling Excitera 2012. Den \u00e4r byggd p\u00e5 en stabil helikopter med fyra rotorer som inte beh\u00f6ver styras aktivt under sj\u00e4lva flygningen.<\/strong><\/p>\n

KTH:s t\u00e4vling Excitera som\u00a0Ingenj\u00f6ren<\/em> skrev om den 14 mars avgjordes i fredags. Det vinnande f\u00f6rslaget, Eyesight<\/em> av Rodrigo Lopez Madrigal, student vid KTH och ensam i sitt lag, \u00e4r i princip en \u00f6vervakningshelikopter som \u00e4r till f\u00f6r att hj\u00e4lpa polis, ambulans och brandk\u00e5r.<\/p>\n

\u2013 Jag tyckte att det var ett intressant omr\u00e5de med m\u00e5nga till\u00e4mpningar. Jag \u00e4r helt \u00f6vertygad om att projektet g\u00e5r att genomf\u00f6ra. Jag t\u00e4nker komma i kontakt med Daniel och hans kollegor och diskutera kring deras forskning \u00e4nnu n\u00e4rmare, s\u00e4ger Rodrigo Lopez Madrigal.<\/p>\n

Eyesight<\/em> \u00e4r baserad<\/strong> p\u00e5 en prototyp f\u00f6r en sj\u00e4lvstyrande helikopter med fyra rotorer, utvecklad av Daniel Malmquist och fem andra doktorander p\u00e5 KTH.<\/p>\n

\u2013 Vi har egentligen byggt den som ett projekt vid sidan av v\u00e5r forskning inom mekatronik, s\u00e4ger Daniel Malmquist. Sedan b\u00f6rjade vi t\u00e4nka att det kanske finns en marknad f\u00f6r s\u00e5dana h\u00e4r maskiner. Vi jobbar fortfarande med att utveckla prototyper. Den h\u00e4r f\u00f6rsta prototypen lyfter kanske ett halvt eller ett kilo nyttig last. N\u00e4sta steg t\u00e4nkte vi f\u00f6rs\u00f6ka bygga en st\u00f6rre som lyfter tio eller femton kilo.<\/p>\n

Till\u00e4mpningsomr\u00e5dena<\/strong> f\u00f6r en s\u00e5dan helikopter \u00e4r m\u00e5nga. Daniel Malmquist n\u00e4mner spaning f\u00f6r minr\u00f6jning, men anv\u00e4ndningen beror fr\u00e4mst p\u00e5 mjukvaran som stoppas in.<\/p>\n

Med sitt vinnande f\u00f6rslag Eyesight kammade Rodrigo Lopez Madrigal hem 25\u00a0000 kronor i f\u00f6rstapris. Han f\u00e5r nu ocks\u00e5 en plats i KTH:s studentinkubator f\u00f6r att utveckla id\u00e9n vidare.<\/p>\n

L\u00e4s mer:
\n<\/strong>\u00bb Uppdrag: S\u00e4lj en teknisk landvinning<\/a>\u00a0(ingenjoren.se 14\/3 2012)<\/p>\n

Sture Henckel<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En sj\u00e4lvg\u00e5ende helikopter vann KTH:s t\u00e4vling Excitera 2012. Den \u00e4r byggd p\u00e5 en stabil helikopter med fyra rotorer som inte beh\u00f6ver styras aktivt under sj\u00e4lva flygningen<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"135185,124904,128609","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[20],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/19056"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=19056"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/19056\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138355,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/19056\/revisions\/138355"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=19056"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=19056"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=19056"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}