{"id":19598,"date":"2012-05-02T16:14:00","date_gmt":"2012-05-02T14:14:00","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=19598"},"modified":"2024-01-23T02:30:39","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:39","slug":"manga-saabtjansteman-har-fatt-jobb","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2012\/05\/02\/manga-saabtjansteman-har-fatt-jobb\/","title":{"rendered":"M\u00e5nga Saabtj\u00e4nstem\u00e4n har f\u00e5tt jobb"},"content":{"rendered":"
Bara drygt fyra m\u00e5nader efter Saabs konkurs i Trollh\u00e4ttan har \u00f6ver h\u00e4lften av de 1 400 uppsagda tj\u00e4nstem\u00e4nnen f\u00e5tt nytt jobb. En hel del har f\u00e5tt flera jobberbjudanden att v\u00e4lja mellan och \u00f6ver h\u00e4lften har f\u00e5tt h\u00f6gre l\u00f6n.\u00a0\u00a0\u00a0<\/strong><\/div>\n

<\/p>\n

Bara drygt fyra m\u00e5nader efter Saabs konkurs i Trollh\u00e4ttan har \u00f6ver h\u00e4lften av de 1 400 uppsagda tj\u00e4nstem\u00e4nnen f\u00e5tt nytt jobb. En hel del har f\u00e5tt flera jobberbjudanden att v\u00e4lja mellan och \u00f6ver h\u00e4lften har f\u00e5tt h\u00f6gre l\u00f6n.<\/strong> \u00a0\u00a0<\/div>\n

Den 19 december f\u00f6rsattes Saab i konkurs och de 1 400 tj\u00e4nstem\u00e4nnen sades upp. Direkt efter ny\u00e5rshelgen b\u00f6rjade Trygghetsr\u00e5det kontakta de ber\u00f6rda och den 7 februari \u00f6ppnade ett lokalkontor i Trollh\u00e4ttan. D\u00e4r jobbar i dag n\u00e4rmare 20 r\u00e5dgivare med att hj\u00e4lpa tj\u00e4nstem\u00e4nnen till nya jobb.<\/p>\n

En sammanst\u00e4llning av resultatet i slutet av april visar att insatserna har g\u00e5tt \u00f6ver f\u00f6rv\u00e4ntan. Den andra maj hade 724 av de 1400 tj\u00e4nstem\u00e4nnen f\u00e5tt nya jobb och 18 hade valt att starta ett eget f\u00f6retag \u2013 totalt 52 procent hade en f\u00f6rs\u00f6rjning.<\/p>\n

\u00a0\u2013 S\u00e4rskilt ingenj\u00f6rer och tekniker \u00e4r det ett stort sug efter. De f\u00f6rsta veckorna fick 20-25 jobb varje dag. Nu g\u00e5r det inte lika snabbt men fortfarande fram\u00e5t. V\u00e5rt m\u00e5l \u00e4r att ha f\u00f6rs\u00f6rjningen ordnad f\u00f6r 60 procent sista maj, s\u00e4ger Jonas Bj\u00f6rkman, regionchef p\u00e5 Trygghetsr\u00e5det i V\u00e4stsverige.<\/p>\n

Trygghetsr\u00e5dets sammanst\u00e4llning visar<\/strong> att 48 procent av Saabtj\u00e4nstem\u00e4nnen har f\u00e5tt jobb inom fordonsindustrin och 25 procent inom service och tj\u00e4nster, huvudsakligen konsultf\u00f6retag.<\/p>\n

\"\"

Jonas Bj\u00f6rkman, TRR.<\/p><\/div>\n

\u2013 M\u00e5nga av konsultf\u00f6retagen jobbar inom fordonsindustrin s\u00e5 en mer korrekt bild \u00e4r att betydligt mer \u00e4n 50 procent finns kvar inom fordonsindustrin.\u00a0 Volvokoncernen, b\u00e5de bilar och lastvagnar, har anst\u00e4llt m\u00e5nga. En del har b\u00f6rjat p\u00e5 Saabs flygverksamhet och n\u00e5gra p\u00e5 Scania, s\u00e4ger Jonas Bj\u00f6rkman.<\/p>\n

N\u00e5gra ingenj\u00f6rer har tagit ett \u00e4nnu l\u00e4ngre steg och flyttat utomlands. N\u00e5gra har b\u00f6rjat jobba i Kina och ytterligare n\u00e5gra f\u00f6r diskussioner med arbetsgivare d\u00e4r. Tyskland har ocks\u00e5 lockat till sig n\u00e5gra.<\/p>\n

\u2013 En hel del av ingenj\u00f6rerna har jobbat i Tyskland under samarbetet med Opel men det \u00e4r fler biltillverkare \u00e4n Opel som \u00e4r intresserade av de svenska ingenj\u00f6rerna, bland andra BMW, s\u00e4ger Jonas Bj\u00f6rkman.<\/p>\n

En hel del av tj\u00e4nstem\u00e4nnen, fr\u00e4mst ingenj\u00f6rer, har f\u00e5tt flera jobberbjudanden att v\u00e4lja mellan och det \u00e4r sannolikt en f\u00f6rklaring till att 52,7 procent uppger att de f\u00e5tt en h\u00f6gre l\u00f6n p\u00e5 sitt nya jobb. 31,4 procent har f\u00e5tt samma l\u00f6n och 15,9 procent l\u00e4gre l\u00f6n.<\/p>\n

En \u00f6verv\u00e4ldigande majoritet<\/strong>, 63 procent, uppger att de har f\u00e5tt nytt jobb genom sitt eget kontaktn\u00e4t. 13 procent har hittat jobb via n\u00e4tet, inklusive Platsbanken.<\/p>\n

N\u00e4stan alla av dem som f\u00e5tt jobb, 92 procent, har f\u00e5tt tillsvidareanst\u00e4llning och det menar Jonas Bj\u00f6rkman \u00e4r en ovanligt h\u00f6g andel.<\/p>\n

\u2013 Vid upps\u00e4gningar av den h\u00e4r omfattningen brukar omkring 60 procent f\u00e5 tillsvidareanst\u00e4llningar och 40 procent visstidsanst\u00e4llningar. Det h\u00e4r \u00e4r extremt, s\u00e4ger han.<\/p>\n

De f\u00f6rsta m\u00e5naderna har varit extremt lyckosamma f\u00f6r Trygghetsr\u00e5det och de arbetsl\u00f6sa tj\u00e4nstem\u00e4nnen men Jonas Bj\u00f6rkman \u00e4r medveten om att det s\u00e5 sm\u00e5ningom kommer en tyngre period.<\/p>\n

\u2013 Men n\u00e4r gruppen arbetss\u00f6kande minskar f\u00e5r Trygghetsr\u00e5dets r\u00e5dgivare mer tid att st\u00f6tta varje individ och det \u00e4r positivt, s\u00e4ger han.<\/p>\n

St\u00f6det fr\u00e5n Trygghetsr\u00e5det varar under tv\u00e5 \u00e5r och m\u00e5ls\u00e4ttningen \u00e4r h\u00f6g.<\/p>\n

\u2013 Ambitionen \u00e4r att inte har n\u00e5got kvar i programmet n\u00e4r st\u00f6det tar slut, s\u00e4ger Jonas Bj\u00f6rkman.<\/p>\n

Karin Virgin<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Bara drygt fyra m\u00e5nader efter Saabs konkurs i Trollh\u00e4ttan har \u00f6ver h\u00e4lften av de 1 400 uppsagda tj\u00e4nstem\u00e4nnen f\u00e5tt nytt jobb. En hel del har f\u00e5tt flera jobberbjudanden att v\u00e4lja mellan och \u00f6ver h\u00e4lften har f\u00e5tt h\u00f6gre l\u00f6n.\u00a0\u00a0\u00a0<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"132116,132964,132858","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/19598"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=19598"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/19598\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137634,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/19598\/revisions\/137634"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=19598"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=19598"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=19598"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}