{"id":22741,"date":"2012-10-22T11:05:46","date_gmt":"2012-10-22T09:05:46","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=22741"},"modified":"2024-01-23T02:30:37","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:37","slug":"lite-fusk-pa-svenska-larosaten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2012\/10\/22\/lite-fusk-pa-svenska-larosaten\/","title":{"rendered":"Lite fusk p\u00e5 svenska l\u00e4ros\u00e4ten"},"content":{"rendered":"
\"\"<\/a>

Pontus Kyrk, Foto: H\u00f6gskoleverket.<\/p><\/div>\n

F\u00f6rra \u00e5ret blev knappt 800 studenter avst\u00e4ngda eller varnade vid svenska h\u00f6gskolor och universitet.
\n\u2013 M\u00f6jligheten att plagiera har blivit enklare i och med att rapporter och dylikt \u00e4r mer l\u00e4ttillg\u00e4ngliga i dag. Men sett till antalet studenter \u00e4r det f\u00e5 som blir f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en disciplin\u00e5tg\u00e4rd, s\u00e4ger Pontus Kyrk, verksjurist p\u00e5 H\u00f6gskoleverket.<\/p>\n

\"\"<\/a>

Pontus Kyrk, Foto: H\u00f6gskoleverket.<\/p><\/div>\n

\u00a0F\u00f6rra \u00e5ret blev knappt 800 studenter avst\u00e4ngda eller varnade vid svenska h\u00f6gskolor och universitet.<\/strong>
\n \u2013 M\u00f6jligheten att plagiera har blivit enklare i och med att rapporter och dylikt \u00e4r mer l\u00e4ttillg\u00e4ngliga i dag. Men sett till antalet studenter \u00e4r det f\u00e5 som blir f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en disciplin\u00e5tg\u00e4rd, s\u00e4ger Pontus Kyrk, verksjurist p\u00e5 H\u00f6gskoleverket.<\/strong><\/p>\n

\u00c5r 2011 blev 790 studenter f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r disciplin\u00e4ra \u00e5tg\u00e4rder vid svenska h\u00f6gskolor och universitet. Det motsvarar 0,25 procent av alla hel\u00e5rsstudenter och 0,16 procent av alla registrerade studenter. I f\u00f6rh\u00e5llande till det stora antalet hel\u00e5rsstudenter (318\u00a0000 vid svenska universitet och h\u00f6gskolor) \u00e4r det ingen j\u00e4ttesiffra men \u00e4nd\u00e5 har antalet studenter som plagierar material och \u00e5kt fast f\u00f6r det \u00f6kat dramatiskt under de senaste tio \u00e5ren. Det konstaterar Pontus Kyrk som \u00e4r verksjurist p\u00e5 H\u00f6gskoleverket och f\u00f6rfattare till rapporten Disciplin\u00e4renden 2011 vid universitet och h\u00f6gskolor<\/em>.<\/p>\n

Plagiering \u00e4r den<\/strong> vanligaste orsaken till avst\u00e4ngning och av de 790 studenterna som blev f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r disciplin\u00e4ra \u00e5tg\u00e4rder handlade 500 om plagiering.<\/p>\n

\u2013 \u00c5r 2001 var antalet fall bara 68, s\u00e4ger Pontus Kyrk.<\/p>\n

Han tror inte att \u00f6kningen av plagiering beror p\u00e5 att studenter fuskar mer i dag \u00e4n tidigare utan att det snarare handlar om att h\u00f6gskolorna har nya strategier f\u00f6r att uppt\u00e4cka plagieringsfusk. F\u00f6r att kontrollera studenternas arbeten anv\u00e4nder sig l\u00e4rarna exempelvis av textmatchningsverktyg.<\/p>\n

Hur ska man<\/strong> d\u00e5 f\u00e5 bukt p\u00e5 fuskandet? Pontus Kyrk tror att man i f\u00f6rsta hand m\u00e5ste se till att pedagogiken i undervisningen \u00e4ndras.<\/p>\n

\u2013 Fundera p\u00e5 pedagogiken och st\u00e4ll smartare fr\u00e5gor till studenter. Internet \u00e4r fantastiskt men det \u00f6ppnar ocks\u00e5 f\u00f6r fler m\u00f6jligheter att fuska, s\u00e4ger han och n\u00e4mner plagieringsexperten och Oxfordforskaren Jude Carroll som ett exempel p\u00e5 hur man i st\u00e4llet kan t\u00e4nka kring undervisning.<\/p>\n

\u2013 Hon gav ett exempel p\u00e5 en uppgift som handlade om att studenterna skulle ange fem sk\u00e4l till varf\u00f6r man inte ska r\u00f6ka.\u00a0 F\u00f6r studenterna \u00e4r det ju bara att googla fram en sajt f\u00f6r r\u00f6kavv\u00e4njning och ta information d\u00e4rifr\u00e5n och sen l\u00e4mna in. Men, om man i st\u00e4llet ber studenterna att ge fem exempel p\u00e5 varf\u00f6r r\u00f6kning \u00e4r d\u00e5ligt och ber dem rangordna k\u00e4llorna och \u00e4ven ber dem f\u00f6rklara sk\u00e4len till rangordningen blir uppgiften genast mycket sv\u00e5rare att plagiera.<\/p>\n

Pontus Kyrk f\u00f6rklarar<\/strong> att plagiering i f\u00f6rsta hand sker vid inl\u00e4mningsuppgifter och mer s\u00e4llan vid salstentor. P\u00e5 fr\u00e5gan hur ingenj\u00f6rsstudenter ligger till n\u00e4r det g\u00e4ller disciplin\u00e5tg\u00e4rder g\u00e4llande plagiering ger han ett lugnande svar.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2013 Ingenj\u00f6rer \u00e4r ingen grupp som utm\u00e4rker sig, s\u00e4ger Pontus Kyrk som vill tipsa om boken Cheating in college av Scott Jaschik.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2013I boken finns ett klockrent citat om fusk \u201cDid the Internet fundamentally change the nature of cheating, or did it just provide new tools to do what previous generations did offline?”.<\/p>\n

 <\/p>\n

Detta kan man bli avst\u00e4ngd eller varnad f\u00f6r inom svenska universitet och h\u00f6gskolor<\/strong><\/p>\n

    \n
  1. Fusklappar och otill\u00e5tna hj\u00e4lpmedel<\/li>\n
  2. Otill\u00e5tet samarbete<\/li>\n
  3. Plagiat och fabrikation<\/li>\n
  4. F\u00f6rfalskning av dokument<\/li>\n
  5. St\u00f6rande av undervisningen eller verksamheten i \u00f6vrigt<\/li>\n
  6. Sexuella eller etniska trakasserier<\/li>\n<\/ol>\n

     <\/p>\n

    L\u00e4s hela rapporten h\u00e4r: Disciplin\u00e4renden 2011 vid universitet och h\u00f6gskolor<\/em><\/a><\/p>\n

     <\/p>\n

    Anna Eriksson<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    F\u00f6rra \u00e5ret blev knappt 800 studenter avst\u00e4ngda eller varnade vid svenska h\u00f6gskolor och universitet. \u2013 M\u00f6jligheten att plagiera har blivit enklare i och med att rapporter och dylikt \u00e4r mer l\u00e4ttillg\u00e4ngliga i dag. Men sett till antalet studenter \u00e4r det f\u00e5 som blir f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en disciplin\u00e5tg\u00e4rd, s\u00e4ger Pontus Kyrk, verksjurist p\u00e5 H\u00f6gskoleverket.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"134243,144315,142783","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222,20],"tags":[],"class_list":["post-22741","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/22741"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=22741"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/22741\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137590,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/22741\/revisions\/137590"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=22741"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=22741"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=22741"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}