{"id":23003,"date":"2012-10-26T13:24:53","date_gmt":"2012-10-26T11:24:53","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=23003"},"modified":"2024-01-23T02:30:37","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:37","slug":"bra-arbetsmarknad-for-datorspelsingenjorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2012\/10\/26\/bra-arbetsmarknad-for-datorspelsingenjorer\/","title":{"rendered":"Gott om jobb f\u00f6r datorspelsingenj\u00f6rer"},"content":{"rendered":"

Medan andra branscher k\u00e4mpar med halvtomma orderb\u00f6cker, sl\u00e5r datorspelsf\u00f6retagen nya rekord. Enligt Spelutvecklarindex, en \u00e5terkommande kartl\u00e4ggning fr\u00e5n datorspelsbranschen, var den \u00e5rliga tillv\u00e4xten i n\u00e4stan uppe i 30 procent under 2011. Kompetensf\u00f6rs\u00f6rjning \u00e4r en av branschens utmaningar, och de ingenj\u00f6rer som l\u00e4ser spel- och programvara lockas i h\u00f6g grad av annan industri.<\/p>\n

Medan andra branscher k\u00e4mpar med halvtomma orderb\u00f6cker, sl\u00e5r datorspelsf\u00f6retagen nya rekord. Enligt Spelutvecklarindex, en \u00e5terkommande kartl\u00e4ggning fr\u00e5n datorspelsbranschen, var den \u00e5rliga tillv\u00e4xten i n\u00e4stan uppe i 30 procent under 2011. Kompetensf\u00f6rs\u00f6rjning \u00e4r en av branschens utmaningar, och de ingenj\u00f6rer som l\u00e4ser spel- och programvara lockas i h\u00f6g grad av annan industri.<\/strong><\/p>\n

Det pekar upp\u00e5t f\u00f6r datorspelsf\u00f6retagen just nu. Syssels\u00e4ttningen \u00f6kar med 26 procent, nya bolag tillkommer och de etablerade bolagen v\u00e4xer. Med en \u00e5rlig tillv\u00e4xt p\u00e5 n\u00e4rmare 30 procent rusar branschen ungef\u00e4r tio g\u00e5nger s\u00e5 snabbt som Sverige.<\/p>\n

De svenska spelutvecklarna<\/strong> har dessutom en stor bredd med v\u00e4rldsledande utvecklare inom alla de stora genrerna. Andelen kvinnor som jobbar i branschen \u00f6kar dessutom.<\/p>\n

Samtidigt genomg\u00e5r branschen en strukturomvandling. Tidigare har spelmarknaden i Sverige dominerats av klassiska spel som s\u00e4ljs i paket i butiker. Fr\u00e5n och med 2011 har onlinespelen, spel i mobiltelefoner och i sociala medier, tagit \u00f6ver dominansen.<\/p>\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 en av dessa f\u00f6retag som utm\u00e4rker sig speciellt. Mojang som f\u00f6rra \u00e5ret officiellt lanserade sitt redan ber\u00f6mda spel Minecraft svarade under 2011, med sin vinst p\u00e5 n\u00e4rmare femtio miljoner kronor, f\u00f6r 37 procent av hela branschens sammanlagda vinst. Men flera andra spelutvecklare har ocks\u00e5 utm\u00e4rkt sig. Tarsia, Hansoft och Paradox interactive \u00e4r n\u00e5gra som v\u00e4xer snabbt. \u00c4ven det st\u00f6rsta bolaget Dice, med den stors\u00e4ljande spelserien Battlefield, forts\u00e4tter att v\u00e4xa.<\/p>\n

Utmaningarna som branschen sj\u00e4lv tar upp \u00e4r kompetens och finansiering. De sm\u00e5 nystartade bolagen arbetar h\u00e5rt med att f\u00e5 investerare och de stora spelutvecklarna k\u00e4mpar med att hitta folk med r\u00e4tt kompetens.<\/p>\n

Det finns ett flertal<\/strong> utbildningar i datorspelsutveckling i Sverige. Vid Blekinge tekniska h\u00f6gskola kan man l\u00e4sa till ingenj\u00f6r med den inriktningen. Varje \u00e5r b\u00f6rjar i Karlskrona cirka 140 studenter p\u00e5 civil- och h\u00f6gskoleingenj\u00f6rsutbildningarna inom datorspel.<\/p>\n

Stefan Petersson \u00e4r programansvarig f\u00f6r utbildningen till civilingenj\u00f6r i spel- och programvaruteknik. Sammanlagt utbildar h\u00f6gskolorna fler ingenj\u00f6rer i datorspelsteknik \u00e4n branschen beh\u00f6ver, men samtidigt \u00e4r det inte bara spelbranschen som ropar efter deras kompetens.<\/p>\n

Den f\u00f6rsta kullen p\u00e5 utbildningen till civilingenj\u00f6r i spel- och programvaruteknik b\u00f6rjade 2008 och g\u00e5r nu sista \u00e5ret. Stefan Petersson konstaterar att ungef\u00e4r h\u00e4lften av dem redan har f\u00e5tt jobb. Men l\u00e5ngt ifr\u00e5n alla g\u00e5r till spelutvecklarbolagen.<\/p>\n

\u2013 Allt fler branscher \u00e4r intresserade av spelteknikkompetens. Det beh\u00f6vs s\u00e5 fort man ska visa n\u00e5got i 3D i realtid med interaktion. Det kan till exempel vara f\u00f6retag i verkstadsindustrin som vill \u00e5terskapa sin tillverkningsprocess i tre dimensioner. All hemelektronik g\u00e5r ocks\u00e5 alltmer mot 3D.<\/p>\n

H\u00f6gskolan i Blekinge<\/strong> kan heller inte ta in fler \u00e4n de cirka 140 som de tar in i dag.<\/p>\n

\u2013 Vi har inte fler datasalar, och inte fler l\u00e4rare heller, s\u00e4ger Stefan Petersson. Det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00e5 tag i l\u00e4rarkompetens inom det h\u00e4r omr\u00e5det. De som kan mjukvaran vill i regel hellre jobba i den privata sektorn.<\/p>\n

Hittills har de l\u00f6st problemen med att l\u00e5ta \u00e4ldre elever hoppa in som laborationsassistenter och med o\u00f6nskat mycket \u00f6vertid.<\/p>\n

Sture Henckel<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

\u00bb\u00a0L\u00e4s mer<\/p>\n

Rapporten Spelutvecklarindex 2011<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Medan andra branscher k\u00e4mpar med halvtomma orderb\u00f6cker, sl\u00e5r datorspelsf\u00f6retagen nya rekord. Enligt Spelutvecklarindex, en \u00e5terkommande kartl\u00e4ggning fr\u00e5n datorspelsbranschen, var den \u00e5rliga tillv\u00e4xten i n\u00e4stan uppe i 30 procent under 2011. Kompetensf\u00f6rs\u00f6rjning \u00e4r en av branschens utmaningar, och de ingenj\u00f6rer som l\u00e4ser spel- och programvara lockas i h\u00f6g grad av annan industri.<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"135834,143281,144935","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-23003","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-ingenjoren"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23003"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=23003"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23003\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139986,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23003\/revisions\/139986"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=23003"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=23003"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=23003"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}