{"id":24491,"date":"2013-01-17T11:35:54","date_gmt":"2013-01-17T10:35:54","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=24491"},"modified":"2024-01-23T02:30:36","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:36","slug":"skogsmulle-far-miljopris","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2013\/01\/17\/skogsmulle-far-miljopris\/","title":{"rendered":"Skogsmulle f\u00e5r milj\u00f6pris"},"content":{"rendered":"
2013-01-17<\/strong><\/span> I \u00e5r g\u00e5r Sveriges Ingenj\u00f6rers milj\u00f6pris till Skogsmullestiftelsen och dess ordf\u00f6rande Jill Westermark och ledamot SachikoTakami. Under flera \u00e5r har de arbetat f\u00f6r att barn ska f\u00e5 en relation till naturen.<\/div>\n
\u2013 V\u00e5rt koncept \u00e4r att det man tycker om \u00e4r man ocks\u00e5 r\u00e4dd om, s\u00e4ger de.<\/strong><\/div>\n
\"Jill<\/a>

Jill Westermark och Sachiko Takami.<\/p><\/div>\n

I \u00e5r g\u00e5r Sveriges Ingenj\u00f6rers milj\u00f6pris till Skogsmullestiftelsen och dess ordf\u00f6rande Jill Westermark och ledamot SachikoTakami. Under flera \u00e5r har de arbetat f\u00f6r att barn ska f\u00e5 en relation till naturen.<\/strong><\/p>\n

\u2013 V\u00e5rt koncept \u00e4r att det man tycker om \u00e4r man ocks\u00e5 r\u00e4dd om, s\u00e4ger de.<\/strong><\/p>\n

Milj\u00f6priset som \u00e4r p\u00e5 50\u00a0000 kronor kommer att delas ut p\u00e5 Milj\u00f6dagen som arrangeras av Sveriges Ingenj\u00f6rer den 24 januari. Skogsmullestiftelsen bildades 1987 och har sedan starten anv\u00e4nt sig av leken som pedagogiskt verktyg f\u00f6r att l\u00e4ra barn om djur och natur.<\/p>\n

Jill Westermark \u00e4<\/strong>r ordf\u00f6rande i Skogsmullestiftelsen och till vardags arbetar hon som l\u00e4rare i milj\u00f6 och h\u00e5llbar utveckling vid Stockholms universitets f\u00f6rskoll\u00e4rarutbildning. Hon tycker att det \u00e4r fantastiskt och v\u00e4ldigt hedrande att Skogsmullestiftelsen har f\u00e5tt milj\u00f6priset.<\/p>\n

\u2013 Jag \u00e4r j\u00e4ttestolt. Det \u00e4r viktigt att b\u00f6rja tidigt med att skapa lusten och nyfikenheten f\u00f6r naturen och f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4ttet inom Skogsmullen \u00e4r l\u00e4tt att ta till sig, s\u00e4ger Jill som varit aktiv i friluftsfr\u00e4mjandet sedan 1972. Under \u00e5ren har hon f\u00e5tt m\u00e5nga barn att uppt\u00e4cka naturen.<\/p>\n

\u2013 N\u00e4r jag \u00e4r<\/strong> ute och undervisar kommer folk ofta fram och s\u00e4ger att de k\u00e4nner igen mig, d\u00e5 har de varit med i Skogsmullen som barn, s\u00e4ger hon.<\/p>\n

Sachiko Takami som \u00e4r utbildad pedagog arbetar numera p\u00e5 Japankontoret inom organisationen Det naturliga steget<\/em>. Hon har, liksom Jill, under flera \u00e5r varit aktiv inom skogsmulles verksamheter.<\/p>\n

\u00a0\u2013 Det hela b\u00f6rjade<\/strong> n\u00e4r min dotter ville g\u00e5 med i Skogsmulleskolan och de fattades ledare, jag blev tillfr\u00e5gad och p\u00e5 den v\u00e4gen \u00e4r det, f\u00f6rklarar Sachiko.<\/p>\n

I Skogsmulleskolan f\u00e5r barn, som \u00e4r mellan 4-6 \u00e5r, tillsammans med ledarna uppt\u00e4cka naturen.<\/p>\n

\u2013 Varje tr\u00e4ff har ett tema. De f\u00e5r till exempel uppt\u00e4cka v\u00e5ren, titta p\u00e5 blommor och insekter i f\u00f6rstoringsglas, plocka bl\u00e5b\u00e4r och svamp och l\u00e4ra sig om allemansr\u00e4tten. Sen f\u00e5r barnen ocks\u00e5 tr\u00e4ffa Mulle f\u00f6rst\u00e5s. Mulle \u00e4r en figur som bor i skogen och n\u00e4r det \u00e4r Mulle som ber\u00e4ttar om naturen och hur man sk\u00f6ter om den blir det genast mer sp\u00e4nnande och barnen lyssnar, s\u00e4ger Sachiko som kommer fr\u00e5n Japan.<\/p>\n

\u00a0\"\"<\/a>F\u00f6r 20 \u00e5r<\/strong> sedan tog hon med sig skogsmullekonceptet till sitt hemland.\u00a0 Id\u00e9n fick hon n\u00e4r hon \u00e5terv\u00e4nde till sin f\u00f6delseby och inte l\u00e4ngre s\u00e5g n\u00e5gra barn som lekte utomhus. I byn hade man cementerat flodsluttningarna s\u00e5 att endast n\u00e5gra f\u00e5tal fiskarter fanns kvar och h\u00e4r fanns ingen natur- och milj\u00f6utbildning som Skogsmulleskolan. Sedan h\u00f6ll Sachiko en mullekurs i Sverige f\u00f6r barnen till n\u00e5gra Japanska aff\u00e4rsm\u00e4n fr\u00e5n Tokyo. N\u00e4r hon tog ut barnen i skogen uppt\u00e4ckte hon att de hade sv\u00e5rt att g\u00e5. De var inte vana vid skogen och ramlade hela tiden p\u00e5 grund av den oj\u00e4mna terr\u00e4ngen, de kunde heller inte kl\u00e4ttra i tr\u00e4d och de v\u00e5gade inte r\u00f6ra djuren.<\/p>\n

\u2013 Allt det gjorde att jag vilja starta en mulleverksamhet ocks\u00e5 d\u00e4r.<\/p>\n

I b\u00f6rjan var<\/strong> motst\u00e5ndet stort. P\u00e5 den tiden var det f\u00e5 i Japan som t\u00e4nkte p\u00e5 milj\u00f6n, man kunde till exempel aldrig l\u00e4sa om milj\u00f6n i tidningarna och folk tyckte att naturen var farlig och smutsig. Men Sachiko var envis och n\u00e4r hon och hennes bror drog ig\u00e5ng de f\u00f6rsta grupperna blev det en succ\u00e9. Barnen \u00e4lskade det! Sedan dess finns de i hela landet och de senaste 20 \u00e5ren har cirka 30\u00a0000 barn har g\u00e5tt i Skogsmulle.<\/p>\n

\u2013 Nu finns Skogsmulle till och med i Tokyo fast d\u00e4r finns det inte mycket skog s\u00e5 de f\u00e5r g\u00e5 ut i en park i st\u00e4llet, s\u00e4ger Sachiko.<\/p>\n

Prispengarna p\u00e5 50\u00a0000 kronor t\u00e4nker Jill och Sachiko donera till Skogsmullestiftelsen.<\/p>\n

L\u00e4s mer om milj\u00f6dagen h\u00e4r.<\/a><\/p>\n

L\u00e4s mer om Skogsmulle h\u00e4r<\/a><\/p>\n

Se en film om Skogsmullen i Japan h\u00e4r.<\/a><\/p>\n

Anna Eriksson<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

2013-01-17 I \u00e5r g\u00e5r Sveriges Ingenj\u00f6rers milj\u00f6pris till Skogsmullestiftelsen och dess ordf\u00f6rande Jill Westermark och ledamot SachikoTakami. Under flera \u00e5r har de arbetat f\u00f6r att barn ska f\u00e5 en relation till naturen. \u2013 V\u00e5rt koncept \u00e4r att det man tycker om \u00e4r man ocks\u00e5 r\u00e4dd om, s\u00e4ger de.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"133872,134128,142664","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-24491","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-ingenjoren"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24491"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=24491"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24491\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138923,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24491\/revisions\/138923"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=24491"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=24491"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=24491"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}