Tips inf\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldraledighet!<\/strong><\/p>\n\u2022 Delta i f\u00f6rbundets f\u00f6r\u00e4ldraseminarier. De ges 4 g\u00e5nger per \u00e5r och brukar \u00e4ga rum i Stockholm, G\u00f6teborg, Malm\u00f6 och Lule\u00e5.<\/p>\n
\u2022 Se till att ha ett m\u00f6te med arbetsgivaren f\u00f6re, under och efter f\u00f6r\u00e4ldraledigheten d\u00e4r du kan diskutera hur kontakten med dig och arbetsgivaren ska se ut under ledigheten samt hur du vill l\u00e4gga upp arbetstiden n\u00e4r du \u00e4r tillbaka (kanske vill du jobba 80 procent n\u00e5gra m\u00e5nader medan ditt barn skolas in p\u00e5 f\u00f6rskolan).<\/p>\n
\u2022 Se till att ha en kontaktperson p\u00e5 jobbet (det beh\u00f6ver inte vara chefen) som kan informera dig om vad som h\u00e4nder p\u00e5 arbetsplatsen.<\/p>\n
\u2022 L\u00e4s noga igenom vad som st\u00e5r i ditt anst\u00e4llningsavtal. M\u00e5nga kollektivavtal har exempelvis en utfyllnad av f\u00f6r\u00e4ldrapenningen.<\/p>\n
F\u00f6r dig som \u00e4r medlem har f\u00f6rbundet tagit fram en utm\u00e4rkt guide som ger mer tips p\u00e5 vad man b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5. Guiden heter F\u00f6r\u00e4ldraledighetsguide f\u00f6r chef och medarbetare<\/em> och g\u00e5r att ladda ner p\u00e5 hemsidan sverigesingenjorer.se, g\u00e5 in under Vad g\u00e4ller vid f\u00f6r\u00e4ldraledighet. Obs! Du m\u00e5ste vara inloggad.<\/p>\nAnna Eriksson<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Nyligen blev en kvinnlig jurist nekad l\u00f6nef\u00f6rh\u00f6jning f\u00f6r att hon var gravid. Juristen tog \u00e4rendet vidare till arbetsdomstolen och nu tvingas f\u00f6retaget betala skadest\u00e5nd. \u2013 Bland Sveriges Ingenj\u00f6rers medlemmar har inget \u00e4rende g\u00e5tt s\u00e5 l\u00e5ngt men vi f\u00e5r m\u00e5nga fr\u00e5gor om f\u00f6r\u00e4ldramissgynnande under f\u00f6r\u00e4ldraledigheten, s\u00e4ger Helene Sj\u00f6man, bitr\u00e4dande f\u00f6rbundsjurist och j\u00e4mst\u00e4lldhetsexpert.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"135133,135749,130736","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25499"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=25499"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25499\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137548,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25499\/revisions\/137548"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=25499"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=25499"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=25499"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}