{"id":26363,"date":"2013-04-17T18:04:27","date_gmt":"2013-04-17T16:04:27","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=26363"},"modified":"2024-01-23T02:30:34","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:34","slug":"saco-forst-med-tjansteavtal","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2013\/04\/17\/saco-forst-med-tjansteavtal\/","title":{"rendered":"Saco f\u00f6rst med tj\u00e4nsteavtal"},"content":{"rendered":"

F\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen \u00e4r f\u00f6rbunden inom Saco-P f\u00f6rst med att teckna avtal med Almega, arbetsgivarnas branschorganisation f\u00f6r tj\u00e4nstef\u00f6retag. Det ger facket chansen att lyfta en viktig fr\u00e5ga: konsulternas st\u00e4ndiga \u00f6vertid. P\u00e5 jobbet, hemma och p\u00e5 bussen d\u00e4remellan.<\/p>\n

F\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen \u00e4r f\u00f6rbunden inom Saco-P f\u00f6rst med att teckna avtal med Almega, arbetsgivarnas branschorganisation f\u00f6r tj\u00e4nstef\u00f6retag. Det ger facket chansen att lyfta en viktig fr\u00e5ga: konsulternas st\u00e4ndiga \u00f6vertid. P\u00e5 jobbet, hemma och p\u00e5 bussen d\u00e4remellan.<\/strong><\/p>\n

Avtalet som g\u00e4ller en bit \u00f6ver 15 000 medlemmar hos Sveriges Ingenj\u00f6rer f\u00f6ljer industrins norm p\u00e5 l\u00f6ne\u00f6kningar om 6,8 procent \u00f6ver tre \u00e5r, och en sj\u00e4tte m\u00e5nad med f\u00f6r\u00e4ldral\u00f6n. Det nya med avtalet \u00e4r att parterna kunnat enas om att kollektivavtalet beh\u00f6ver moderniseras.<\/p>\n

B\u00e5de arbetsgivarna<\/strong> och facket \u00e4r \u00f6verens om att dagens kollektivavtal \u00e4r skrivet f\u00f6r en f\u00f6rg\u00e5ngen tid, n\u00e4r man b\u00f6rjade jobba n\u00e4r man kom till kontoret och slutade n\u00e4r man \u00e5kte d\u00e4rifr\u00e5n. Det \u00e4r fr\u00e4mst mobiltelefonerna som har f\u00f6r\u00e4ndrat den bilden. I avtalet st\u00e5r det: ”\u2026konsulternas roll [har] f\u00f6r\u00e4ndrats av det paradigmskifte som den st\u00e4ndiga n\u00e5barheten kan inneb\u00e4ra\u2026”<\/p>\n

\u2013 Tidigare har det varit sv\u00e5rt att f\u00e5 en riktigt givande diskussion om kollektivavtalen, s\u00e4ger Christer Sj\u00f6din, en av de ombudsm\u00e4n p\u00e5 Sveriges ingenj\u00f6rer som har jobbat med avtalet.<\/p>\n

Facket och arbetsgivarna<\/strong> skriver i en gemensam avsiktsf\u00f6rklaring att man tillsammans t\u00e4nker bygga framtidens kollektivavtal. Parterna kommer sannolikt att vilja modernisera p\u00e5 olika s\u00e4tt, men i ett f\u00f6rs\u00f6k att m\u00f6tas s\u00e5 har de tillsatt tre arbetsgrupper som ska f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rnya kollektivavtalen p\u00e5 tre olika omr\u00e5den: L\u00f6nebildning, moderna kollektivavtal och det gr\u00e4nsl\u00f6sa arbetet.<\/p>\n

Arbetsgivarna brukar med moderna kollektivavtal mena att de ska f\u00e5 st\u00f6rre makt att fr\u00e5ng\u00e5 centrala avtal. De vill kunna best\u00e4mma att de anst\u00e4llda arbetar mer vid produktionstoppar eller sj\u00e4lva definiera n\u00e4r de ska visstidsanst\u00e4lla.<\/p>\n

Facket vill fr\u00e4mst<\/strong> ta upp problemen med konsulternas st\u00e4ndiga arbete. M\u00e5nga har f\u00f6rhandlat bort sin \u00f6vertid, samtidigt som det moderna arbetslivet st\u00e4ller allt h\u00f6gre krav p\u00e5 snabbhet. Resultatet blir m\u00f6ten p\u00e5 kontoret, kundsamtal i mobilen p\u00e5 v\u00e4g hem och rapportskrivning eller l\u00e4sning av pm hemma i l\u00e4nsstolen.<\/p>\n

De partsgemensamma grupperna ska b\u00f6rja tr\u00e4ffas redan i maj och sedan forts\u00e4tta att tr\u00e4ffas regelbundet.<\/p>\n

Sture Henckel<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen \u00e4r f\u00f6rbunden inom Saco-P f\u00f6rst med att teckna avtal med Almega, arbetsgivarnas branschorganisation f\u00f6r tj\u00e4nstef\u00f6retag. Det ger facket chansen att lyfta en viktig fr\u00e5ga: konsulternas st\u00e4ndiga \u00f6vertid. P\u00e5 jobbet, hemma och p\u00e5 bussen d\u00e4remellan.<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"131657,134873,132800","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26363"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=26363"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26363\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139893,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26363\/revisions\/139893"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=26363"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=26363"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=26363"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}