{"id":29109,"date":"2013-11-19T11:18:41","date_gmt":"2013-11-19T10:18:41","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=29109"},"modified":"2024-01-23T02:30:32","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:32","slug":"studenterna-ska-kunna-vara-kreativa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2013\/11\/19\/studenterna-ska-kunna-vara-kreativa\/","title":{"rendered":"”Studenterna ska kunna vara kreativa”"},"content":{"rendered":"

3D-skrivarna \u00e4r mer \u00e4n en hajp, enligt Krister Wiklund, bitr\u00e4dande programansvarig f\u00f6r teknisk fysik vid Ume\u00e5 universitet, d\u00e4r man nyligen har invigt ett s\u00e4rskilt 3D-labb f\u00f6r studenterna.<\/p>\n

3D-skrivarna \u00e4r mer \u00e4n en hajp,\u00a0enligt Krister Wiklund, bitr\u00e4dande programansvarig f\u00f6r teknisk fysik vid Ume\u00e5 universitet, d\u00e4r man nyligen har invigt ett s\u00e4rskilt 3D-labb f\u00f6r studenterna.<\/strong><\/p>\n

I takt med att priserna f\u00f6r 3D-skrivarna g\u00e5tt ner har de \u00f6kat i popularitet, ocks\u00e5 bland l\u00e4ros\u00e4tena. Enkelt funkar skrivarna s\u00e5 att de skapar tunna lager av ett material, till exempel plast, metall eller glas, som l\u00e4ggs p\u00e5 varandra och bildar en tredimensionell form. P\u00e5 flera h\u00e5ll anv\u00e4nds den h\u00e4r typen av skrivare redan i undervisningen och tidigare i november invigde Ume\u00e5 universitet ett s\u00e4rskilt laboratorium som ska ge ingenj\u00f6rsstudenter tillg\u00e5ng till flera 3D-skrivare.<\/p>\n

\"Krister<\/a>

Krister Wiklund, bitr\u00e4dande programansvarig f\u00f6r teknisk fysik, Ume\u00e5 universitet.<\/p><\/div>\n

\u2013 Tanken med labbet \u00e4r att v\u00e5ra tekniska fysiker ska f\u00e5 fri tillg\u00e5ng till tekniken, f\u00e5 anv\u00e4nda det i kurser och testa koncept. De f\u00e5r anv\u00e4nda labbet p\u00e5 fritiden och vara kreativa, ber\u00e4ttar Krister Wiklund, bitr\u00e4dande programansvarig f\u00f6r teknisk fysisk och universitetslektor vid Ume\u00e5 universitet.<\/p>\n

Hela processen, att<\/strong> f\u00e5 ett problem, klura p\u00e5 l\u00f6sningar, visualisera dem i datorn och skriva ut dem till en 3D-modell \u00e4r ingen fluga, enligt Krister Wiklund. Tekniken i sig kommer sannolikt att f\u00f6r\u00e4ndras, men konceptet att kunna bygga egna f\u00f6rem\u00e5l \u00e4r h\u00e4r f\u00f6r att stanna och vi kommer nog att se en \u00f6kning i att studenter bygger och visualiserar saker i f\u00f6rem\u00e5l fr\u00e5n 3D-skrivare, tror han.<\/p>\n

\u2013 Du kan skapa en virtuell 3D-modell i CAD-milj\u00f6 och d\u00e4refter kunna f\u00e5 ut f\u00f6rem\u00e5let, f\u00e5 det i handen och se att det kan l\u00f6sa verkliga problem. Ska du l\u00f6sa ett problem p\u00e5 ett f\u00f6retag m\u00e5ste det i slut\u00e4ndan l\u00f6sas p\u00e5 riktig.<\/p>\n

Det var Krister<\/strong> Wiklund som i november f\u00f6rra \u00e5ret fick fr\u00e5gan fr\u00e5n tv\u00e5 studenter om programmet inte kunde k\u00f6pa in en 3D-skrivare. I teknisk fysik ing\u00e5r flera projektkurser d\u00e4r studenter \u00e4r ute p\u00e5 f\u00f6retag och l\u00f6ser problem. L\u00f6sningarna kan visualiseras med hj\u00e4lp av digitalt baserad design i datorn, CAD, men har studenterna velat visa upp n\u00e5got i fysisk form har de tidigare f\u00e5tt anv\u00e4nda sig av enklare material som frigolit och tr\u00e4pinnar.<\/p>\n

Krister Wiklund imponerades inte bara av den nya tekniken i sig. Han s\u00e5g ocks\u00e5 hur studenter uppt\u00e4ckte brister i konstruktionen av 3D-skrivarna och kunde f\u00f6rb\u00e4ttra dem genom att skriva ut nya delar.<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r den h\u00e4r processen vi vill ha, att studenterna ser ett problem, funderar p\u00e5 hur de kan l\u00f6sa det, skapar en virtuell design, skriver ut och testar. Funkar det inte, g\u00f6r man om.<\/p>\n

Det var precis<\/strong> s\u00e5 det gick till n\u00e4r en grupp arkeologer bad studenterna om hj\u00e4lp i v\u00e5ras. Arkeologerna ville kunna flyga \u00f6ver stora f\u00e4lt och fota d\u00e4r de funderade p\u00e5 att g\u00f6ra stora utgr\u00e4vningar. De ville f\u00e5 en 3D-karta \u00f6ver ytan. Studenterna skulle bygga en hexacopter, en sex-armad konstruktion ungef\u00e4r 90 centimeter i diameter med en centrumdel d\u00e4r dator, kamera, GPS, magnetometer och ultraljudssensor finns.<\/p>\n

Studenterna b\u00f6rjade med att designa allt i datorn, skrev sedan ut delarna i 3D-skrivare, byggde upp hexacoptern och testfl\u00f6g. F\u00f6rsta g\u00e5ngen fl\u00f6g den in i en v\u00e4gg och kraschade. Men studenterna kunde skriva ut de delar som hade g\u00e5tt s\u00f6nder. Uppt\u00e4ckte de brister gjorde de f\u00f6rb\u00e4ttringar och testade igen. Till slut hade studenterna lyckats ta fram en hexacopter som t\u00e5lde det den beh\u00f6vde t\u00e5la och kunde klara uppdraget.<\/p>\n

3D-skrivare \u00e4r<\/strong> ett enkelt s\u00e4tt att ta in den kreativa processen i utbildningen, tycker Krister Wiklund. Samtidigt kr\u00e4ver tekniken \u00e4ven en viss form av kontroll eftersom det \u00e4r m\u00f6jligt att tillverka \u00e4ven s\u00e5dant som kan vara till skada. Det har till exempel g\u00e5tt att skriva ut vapen i den h\u00e4r typen av skrivare. P\u00e5 Ume\u00e5 universitet g\u00e5r det inte att skriva ut saker p\u00e5 egen hand, utan att n\u00e5gon m\u00e4rker det, s\u00e4ger Krister Wiklund.<\/p>\n

\u2013 Man f\u00e5r informera om det h\u00e4r, om ol\u00e4mpliga sidor av 3D-skrivare. N\u00e4r studenter ska f\u00e5 access till det h\u00e4r rummet d\u00e5 ska vi ha formella regler. Det enda och b\u00e4sta vi kan g\u00f6ra, \u00e4r att informera om vad som \u00e4r okej att ta fram.<\/p>\n

Studenterna \u00e4r medvetna om hajpen kring 3D-skrivare och hur de baksidor som kommer fram kan f\u00f6rst\u00f6ra bilden, enligt Krister Wiklund, som redan b\u00f6rjat anv\u00e4nda 3D-skrivarna i undervisningen.<\/p>\n

\u2013 N\u00e4r labbet k\u00f6r i g\u00e5ng p\u00e5 allvar f\u00e5r vi se vad vi beh\u00f6ver reglera. Jag vill att studenterna ska kunna vara kreativa och skapa saker. S\u00e5 l\u00e4nge de inte skapar saker som \u00e4r destruktiva tycker jag att det \u00e4r okej.<\/p>\n

Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

3D-skrivarna \u00e4r mer \u00e4n en hajp, enligt Krister Wiklund, bitr\u00e4dande programansvarig f\u00f6r teknisk fysik vid Ume\u00e5 universitet, d\u00e4r man nyligen har invigt ett s\u00e4rskilt 3D-labb f\u00f6r studenterna.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"128774,141910,135918","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222,20],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29109"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29109"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29109\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137484,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29109\/revisions\/137484"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29109"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29109"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29109"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}