{"id":29400,"date":"2013-12-06T17:55:31","date_gmt":"2013-12-06T16:55:31","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=29400"},"modified":"2024-01-23T02:27:14","modified_gmt":"2024-01-23T01:27:14","slug":"en-master-i-vedkapning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2013\/12\/06\/en-master-i-vedkapning\/","title":{"rendered":"En master i vedkapning"},"content":{"rendered":"

Det finns mycket att<\/strong> s\u00e4ga om utbildning. Att studera och vidareutveckla sina kunskaper och f\u00e4rdigheter leder ofta till n\u00e5got bra – nya intressen, nytt jobb, m\u00f6jligheten att v\u00e4lja mellan fler jobb. I g\u00e5r var utbildning n\u00e5got fint som inte alla hade r\u00e5d med. I dag \u00e4r det n\u00e5got som vi pressar ner i halsen p\u00e5 v\u00e5ra barn. ” Du m\u00e5ste ha en utbildning, annars kanske du inte f\u00e5r n\u00e5got jobb. ” Det kanske inte \u00e4r vad man beh\u00f6ver h\u00f6ra n\u00e4r man just har g\u00e5tt 12 \u00e5r i skolan. I synnerhet inte om undervisiningen, som en artikel i DN visade <\/a>i dag, till st\u00f6rsta del g\u00f6r barnen uttr\u00e5kade f\u00f6r att den ligger p\u00e5 s\u00e5 l\u00e5g niv\u00e5. Sedan b\u00e4r det av till h\u00f6gskolan. Vissa tar till och med dubbla examen.<\/p>\n

I grunden tror jag<\/strong> att utbildning \u00e4r n\u00e5got gott. P\u00e5 samma s\u00e4tt som man tr\u00e4nar och utvecklar sina muskler f\u00f6r att m\u00e5 b\u00e4ttre och h\u00e5lla sig i form beh\u00f6ver hj\u00e4rnan och intellektet utmanas. D\u00e4remot \u00e4r jag inte helt s\u00e4ker att det s\u00e4tt vi anv\u00e4nder utbildning p\u00e5 i dag \u00e4r gott. Utbildning har blivit en sorteringsmekanism.<\/p>\n

I en dom i Arbetsdomstolen fastslogs nyligen <\/a>att Stora Enso hade r\u00e4tt att kr\u00e4va att s\u00f6kande till en visstidsanst\u00e4llning i ett renseri d\u00e4r man kapar och barkar ved m\u00e5ste ha h\u00f6gskoleutbildning. Det p\u00e5minner mig om unders\u00f6kningar som Sveriges Ingenj\u00f6rer har gjort d\u00e4r en ganska stor del av medlemmarna ans\u00e5g att det hade f\u00f6r okvalificerade arbetsuppgifter. Andra unders\u00f6kningar har visat att f\u00f6retag hellre anst\u00e4ller en civilingenj\u00f6r \u00e4n en h\u00f6gskoleingenj\u00f6r fast det egentligen \u00e4r en h\u00f6gskoleingenj\u00f6r man beh\u00f6ver. Man anst\u00e4ller och investerar i n\u00e5gon som \u00e4r \u00f6verkvalificerad. Litet som n\u00e4r man k\u00f6per en ny teknisk pryl. Du tar en HD-TV med XYZ47filter fast\u00e4n du inte alls kommer att anv\u00e4nda det. Vem vet, i framtiden att du beh\u00f6ver just det.<\/p>\n

Skillnaden mot n\u00e4r du k\u00f6per<\/strong> en teknisk pryl \u00e4r att prylen inte p\u00e5verkas s\u00e4rskilt mycket av att bli underutnyttjad. En civilingenj\u00f6r som f\u00e5r f\u00f6r enkla arbetsuppgifter blir otillfredsst\u00e4lld, f\u00f6rmodligen b\u00e5de med jobbet och med l\u00f6nen. En m\u00e4nniska som har tagit n\u00e5got slags akademisk examen har f\u00f6rmodligen t\u00e4nkt sig n\u00e5got annat \u00e4n att barka ved i tre m\u00e5nader. \u00c4ven om automatiseringen g\u00e5r fort s\u00e5 finns det fortfarande m\u00e5nga jobb som faktiskt inte kr\u00e4ver h\u00f6gskoleutbildning. Jag tror att vi g\u00f6r b\u00e5de dem som l\u00e4ser vidare vid h\u00f6gskolan och dem som inte har det intresset en otj\u00e4nst om vi kr\u00e4ver att alla m\u00e4nniskor ska g\u00e5 p\u00e5 h\u00f6gskolan. Att ge alla m\u00f6jligheten borde inte betyda att alla m\u00e5ste pressas igenom samma form. \"jennybyline\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det finns mycket att s\u00e4ga om utbildning. Att studera och vidareutveckla sina kunskaper och f\u00e4rdigheter leder ofta till n\u00e5got bra – nya intressen, nytt jobb, m\u00f6jligheten att v\u00e4lja mellan fler jobb. I g\u00e5r var utbildning n\u00e5got fint som inte alla hade r\u00e5d med. I dag \u00e4r det n\u00e5got som vi pressar ner i halsen p\u00e5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"145271,134100,135386","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-29400","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-ingenjoren"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29400"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29400"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29400\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138848,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29400\/revisions\/138848"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29400"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29400"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29400"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}