{"id":29999,"date":"2014-02-06T08:20:10","date_gmt":"2014-02-06T07:20:10","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=29999"},"modified":"2024-01-23T02:30:31","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:31","slug":"volvo-drar-ner-med-4-400","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/02\/06\/volvo-drar-ner-med-4-400\/","title":{"rendered":"Volvo drar ner med 4 400"},"content":{"rendered":"

Cirka 4 400 tj\u00e4nstem\u00e4n och konsulter ber\u00f6rs av Volvokoncernens planerade personalminskning, en plan som offentliggjordes p\u00e5 torsdagen.<\/p>\n

Cirka 4 400 tj\u00e4nstem\u00e4n och konsulter ber\u00f6rs av Volvokoncernens planerade personalminskning, en plan som offentliggjordes p\u00e5 torsdagen.
\n<\/strong><\/p>\n

Den \u00f6verv\u00e4gande delen av personalminskningen p\u00e5 cirka 4 400 tj\u00e4nstem\u00e4n och konsulter runt om i v\u00e4rlden, d\u00e4r tidigare meddelad personalminskning om 2 000 konsulter och anst\u00e4llda ing\u00e5r, kommer att genomf\u00f6ras under 2014, skriver Volvo i sitt \u00e5rsbokslut f\u00f6r 2013, som du kan l\u00e4sa h\u00e4r<\/a>.<\/p>\n

Beslutet ber\u00f6r framf\u00f6r allt Group Trucks Operations, Group Trucks Technology, Group Trucks Sales and Marketing EMEA, IS\/IT, Finans och Human Resources. Enligt Volvo \u00e4r beslutet en konsekvens av den omvandling som koncernen genomg\u00e5r. Koncernen s\u00e4tter i g\u00e5ng arbetet med personalminskningarna omg\u00e5ende.<\/p>\n

Volvokoncernens neddragningar kommer att spela en viktig roll i arbetet att n\u00e5 koncernens strategiska och finansiella m\u00e5l, enligt Olof Persson, vd och koncernchef, som under torsdagsf\u00f6rmiddagens presskonferens ocks\u00e5 sade att koncernen har det v\u00e4rsta bakom sig.<\/p>\n

\u2013 V\u00e5r prestation f\u00f6rb\u00e4ttras, men vi har fortfarande mycket att g\u00f6ra f\u00f6r att \u00e5stadkomma det vi vill, sade Olof Persson.<\/p>\n

Sveriges Ingenj\u00f6rer har cirka 3 000 medlemmar i AB Volvo. Peteris Lauberts, akademikernas ordf\u00f6rande p\u00e5 Volvo Lastvagnar i G\u00f6teborg, po\u00e4ngterar att man \u00e4nnu inte har b\u00f6rjat prata om varsel. Han s\u00e4ger att f\u00f6retagsledningen redan h\u00f6sten 2013\u00a0s\u00e5g en rationaliseringspotential i vissa stabs- och supportfunktioner,\u00a0och att f\u00f6retaget som nu \u00e4r f\u00e4rdigt med det nya motor- och lastvagnsprogrammet f\u00f6r Volvo och\u00a0Renault g\u00e5r in i en ny fas d\u00e4r man inte beh\u00f6ver lika stora utvecklings- och\u00a0industrialiseringsresurser.<\/p>\n

Hur m\u00e5nga ingenj\u00f6rer kan det bli fr\u00e5gan om?<\/strong>
\n\u2013 Det vet vi inte \u00e4n, men rationaliseringarna handlar om tj\u00e4nstem\u00e4n, globalt.<\/p>\n

Vad kan facket g\u00f6ra nu, i denna situation?<\/strong>
\n\u2013 Vi anv\u00e4nder all v\u00e5r fackliga kompetens och erfarenhet. Vi diskuterar med f\u00f6retaget hela tiden. Vi kommer att yrka p\u00e5 att i f\u00f6rsta hand titta p\u00e5 konsulterna, och sedan prata om omplaceringar och i absolut sista hand \u00f6vertalighet. Och i s\u00e5 fall avg\u00e5ngsvederlag. Vi vill undvika varsel, och i st\u00e4llet f\u00f6rs\u00f6ka l\u00f6sa det internt.<\/p>\n

Hur brukar det g\u00e5 att prata med arbetsgivaren s\u00e5dana h\u00e4r g\u00e5nger, tycker du?<\/strong>
\n\u2013 Jag tycker nog att vi i regel har ett bra samarbete. Vi har ingen v\u00e4sensskild uppfattning, utan f\u00f6retaget som helhet m\u00e5ste m\u00e5 bra, men att \u00e5tg\u00e4rder som vidtas ska vara s\u00e5 humana som m\u00f6jligt. Vi har att leva med varandra p\u00e5 sikt och det finns en f\u00f6rst\u00e5else fr\u00e5n b\u00e5da sidor i diskussionen.<\/p>\n

Vad h\u00e4nder h\u00e4rn\u00e4st?<\/strong>
\n\u2013 Det vet vi inte, f\u00f6rr\u00e4n f\u00f6retaget kallar till f\u00f6rhandlingar. Men de kan ju inte v\u00e4nta f\u00f6r l\u00e4nge med det, f\u00f6r d\u00e5 blir ju folk v\u00e4ldigt oroliga.<\/p>\n

Ania Obminska och Sture Henckel<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Cirka 4 400 tj\u00e4nstem\u00e4n och konsulter ber\u00f6rs av Volvokoncernens planerade personalminskning, en plan som offentliggjordes p\u00e5 torsdagen.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"141405,143440,134862","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222],"tags":[],"class_list":["post-29999","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-pa-jobbet"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29999"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29999"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29999\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137458,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29999\/revisions\/137458"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29999"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29999"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29999"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}