<\/a>Karin Lundin, f\u00f6rbundsjurist p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer. Foto: Sveriges Ingenj\u00f6rer<\/p><\/div>\n
\u2013 F\u00f6r att f\u00f6retaget ska f\u00e5 r\u00e4tt till uppfinningen kr\u00e4vs en s\u00e4rskild \u00f6verl\u00e5telse, ett avtal. D\u00e5 ska uppfinnaren ocks\u00e5 beg\u00e4ra betalt p\u00e5 samma s\u00e4tt som om f\u00f6retaget hade betalat f\u00f6r en uppfinning fr\u00e5n en frist\u00e5ende person, s\u00e4ger hon.<\/p>\n
Uppfinningarna har enligt<\/strong> den st\u00e4mningsans\u00f6kan som har l\u00e4mnats in till G\u00f6teborgs tingsr\u00e4tt f\u00e5tt ett mycket h\u00f6gt kommersiellt och industriellt v\u00e4rde f\u00f6r Volvo Personvagnar. F\u00f6rs\u00e4ljningen av systemet ska ha dragit in ungef\u00e4r 96 miljoner kronor i vinst och v\u00e4ntas generera ytterligare 485 miljoner kronor i vinster fram till att patenttiden g\u00e5r ut.<\/p>\nM\u00e4nnen anser att en sk\u00e4lig ers\u00e4ttning f\u00f6r Volvo Personvagnars f\u00f6rv\u00e4rv av uppfinningarna \u00e4r 17,4 miljoner kronor, eller 8,7 miljoner kronor var.<\/p>\n
Sveriges Ingenj\u00f6rer har<\/strong> aldrig drivit ett uppfinnar\u00e4rende som handlar om examensarbete, ber\u00e4ttar Karin Lundin. Eftersom uppfinnarreglerna f\u00f6r anst\u00e4llda inte g\u00e4ller f\u00f6r examensarbetare har f\u00f6rbundet ocks\u00e5 st\u00e4mt Volvo Personvagnar p\u00e5 en h\u00f6gre summa.<\/p>\n\u2013 Det var sj\u00e4lvklart att g\u00e5 vidare i \u00e4rendet. Vi \u00e4r \u00f6verhuvudtaget m\u00e5na om att driva uppfinnar\u00e4renden eftersom uppfinnarens r\u00e4tt till ers\u00e4ttning f\u00f6r sin uppfinning \u00e4r s\u00e5 viktig, s\u00e4ger Karin Lundin.<\/p>\n
Karin Lundin vill<\/strong> uppmana andra medlemmar som har genererat uppfinningar att h\u00f6ra av sig till f\u00f6rbundet f\u00f6r en bed\u00f6mning av uppfinningen och dess v\u00e4rde. De tidigare teknologerna r\u00e5der den som kommer p\u00e5 n\u00e5got patenterbart under sitt examensarbete att ta hj\u00e4lp av f\u00f6rbundet f\u00f6r att diskutera hur man ska hantera \u00e4rendet, helst s\u00e5 tidigt som m\u00f6jligt f\u00f6r att komma r\u00e4tt direkt. Som examensarbetare kan det vara sv\u00e5rt att h\u00e5lla koll p\u00e5 alla regler som g\u00e4ller och d\u00e4r kan f\u00f6rbundet vara ett st\u00f6d, tycker de.<\/p>\n\u2013 Vi har f\u00e5tt j\u00e4ttebra hj\u00e4lp av Sveriges Ingenj\u00f6rer, och det \u00e4r vi j\u00e4tten\u00f6jda med. Det \u00e4r ocks\u00e5 d\u00e4rf\u00f6r vi v\u00e4ljer att kommentera \u00e4rendet till Ingenj\u00f6ren, fast vi varit restriktiva med det till andra media, s\u00e4ger en av de tidigare teknologerna.<\/p>\n
Volvo Personvagnar vill inte kommentera \u00e4rendet eftersom det r\u00f6r sig om en p\u00e5g\u00e5ende r\u00e4ttslig process.<\/p>\n
Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Tv\u00e5 tidigare teknologer, som f\u00f6retr\u00e4ds av Sveriges Ingenj\u00f6rer, beg\u00e4r 17,4 miljoner kronor i ers\u00e4ttning f\u00f6r de uppfinningar de utvecklade under sitt exjobb p\u00e5 Volvo Personvagnar.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"143014,145607,133387","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223,222,20],"tags":[],"class_list":["post-30133","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-arbetsratt","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30133"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30133"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30133\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137447,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30133\/revisions\/137447"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30133"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30133"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30133"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}