{"id":30265,"date":"2014-02-19T14:03:07","date_gmt":"2014-02-19T13:03:07","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=30265"},"modified":"2024-01-23T02:23:52","modified_gmt":"2024-01-23T01:23:52","slug":"gas-och-broms-kan-hjalpa-i-kris","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/02\/19\/gas-och-broms-kan-hjalpa-i-kris\/","title":{"rendered":"Gas och broms kan hj\u00e4lpa i kris"},"content":{"rendered":"

Att sk\u00e4ra ned och spara \u00e4r inte enda s\u00e4ttet f\u00f6r f\u00f6retag att ta sig ur en l\u00f6nsamhetskris. Det g\u00e5r att b\u00e5de gasa och bromsa samtidigt.<\/p>\n

Att sk\u00e4ra ned och spara \u00e4r inte enda s\u00e4ttet f\u00f6r f\u00f6retag att ta sig ur en l\u00f6nsamhetskris. Det g\u00e5r att b\u00e5de gasa och bromsa samtidigt.<\/strong><\/p>\n

Henrik Kock, Peter Nilsson och Andreas Wallo vid Link\u00f6pings universitet har gjort en fallstudie av ett svenskt, icke-namngivet, industrif\u00f6retag med huvuds\u00e4te i \u00d6sterg\u00f6tland. F\u00f6retaget drabbades av finanskrisen f\u00f6r sex \u00e5r sedan, vilket resulterade i att en enhet i Tjeckien st\u00e4ngdes och 256 anst\u00e4llda sades upp. F\u00f6r att minska kostnaderna s\u00e4nktes \u00e4ven koncernchefens och vice koncernchefens l\u00f6ner.<\/p>\n

Tv\u00e5 \u00e5r efter<\/strong> finanskrisen kunde m\u00e5nga av dem som f\u00f6rlorat jobbet komma tillbaka igen. F\u00f6retagsstrategin, att b\u00e5de gasa och bromsa samtidigt i st\u00e4llet f\u00f6r att alternera mellan metoderna, hade gett resultat. Man hade genomf\u00f6rt neddragningar, men ocks\u00e5 identifierat nya kunder, utvecklat nya produkter och \u00f6kat ledningsgruppens kompetens genom utbildningssatsningar.<\/p>\n

\"Henrik<\/a>

Henrik Kock, filosofie doktor och docent, vid Link\u00f6pings universitet.<\/p><\/div>\n

\u2013 Vi tror att det handlar v\u00e4ldigt mycket om att ledningsgruppen hade f\u00f6rm\u00e5gan att utnyttja den samlade kompetensen och de erfarenheter de hade f\u00e5tt tidigare. De kunde p\u00e5 ett v\u00e4ldigt positivt s\u00e4tt lyfta upp och anv\u00e4nda det i ledningsgruppens arbete. Det var hela tiden h\u00f6gt i tak, det fanns ett kritiskt utvecklande klimat och gruppen hade rej\u00e4la diskussioner. Man sprang inte iv\u00e4g och tog ett snabbt beslut. Besluten f\u00f6regicks i n\u00e4stan samtliga fall av en intr\u00e4ngande diskussion, vilket gav b\u00e4ttre kvalitet, s\u00e4ger Henrik Kock, filosofie doktor och docent vid Institutionen f\u00f6r beteendevetenskap och l\u00e4rande, samt Helix Vinn Excellence Centre, vid Link\u00f6pings universitet.<\/p>\n

P\u00e5 ytan verkar<\/strong> f\u00f6retagets ledningsgrupp vara homogen. De flesta var m\u00e4n mellan 40 och 60 \u00e5r. De var antingen ekonomer eller ingenj\u00f6rer. Eller b\u00e5de och. Inget ovanligt f\u00f6r den h\u00e4r typen av f\u00f6retag. F\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r nya tankar, nya id\u00e9er och nya innovationer brukar vara s\u00e4mre i homogena grupper j\u00e4mf\u00f6rt med heterogena grupper, s\u00e4ger Henrik Kock.<\/p>\n

\u2013 Heterogena grupper skapar ett mer dynamiskt klimat. Men i det h\u00e4r fallet \u00e4r det intressant att se, och det var kanske lite \u00f6verraskande, att \u00e4ven om ledningsgruppen p\u00e5 ytan verkar homogen, s\u00e5 har de varit med om mycket under sitt arbetsliv och erfarenheterna varierade.<\/p>\n

En f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r<\/strong> att de olika erfarenheterna ska komma fram \u00e4r att det finns ett \u00f6ppet diskussionsklimat, eller som det kallas i studien, en st\u00f6djande l\u00e4rmilj\u00f6. N\u00e4r tidspressen var som starkast, behovet av snabba beslut mer p\u00e5taglig eller fr\u00e5gorna k\u00e4nsliga fanns dock inte samma m\u00f6jlighet till diskussion.<\/p>\n

I vissa l\u00e4gen kommer man inte undan att snabba beslut om besparingar eller neddragningar m\u00e5ste fattas, enligt Henrik Kock. Men han s\u00e4ger ocks\u00e5 att det m\u00e5nga g\u00e5nger \u00e4r m\u00f6jligt att t\u00e4nka till och d\u00e5 fatta b\u00e4ttre beslut.<\/p>\n

\u2013 Ett r\u00e5d till f\u00f6retag i kris \u00e4r: Spring inte f\u00f6r fort, ha inte f\u00f6r br\u00e5ttom fram till ett beslut. Se till att ta tillr\u00e4ckligt mycket tid och se till att f\u00e5 alla i ledningsgruppen att bidra, avslutar Henrik Kock.<\/p>\n

L\u00e4s mer om fallstudien i rapporten ”Leda mot det nya<\/a>”. Kapitlet heter ”Ledningsteamets l\u00e4rprocess bidrog till att l\u00f6sa f\u00f6retagets kris”.<\/p>\n

Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att sk\u00e4ra ned och spara \u00e4r inte enda s\u00e4ttet f\u00f6r f\u00f6retag att ta sig ur en l\u00f6nsamhetskris. Det g\u00e5r att b\u00e5de gasa och bromsa samtidigt.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"145271,145140,143440","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21,222],"tags":[],"class_list":["post-30265","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-karriar","category-pa-jobbet"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30265"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30265"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30265\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137449,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30265\/revisions\/137449"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30265"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30265"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30265"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}