{"id":30398,"date":"2014-02-27T11:00:00","date_gmt":"2014-02-27T10:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=30398"},"modified":"2024-01-23T02:25:04","modified_gmt":"2024-01-23T01:25:04","slug":"fackliga-fragetecken-om-scania-bud","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/02\/27\/fackliga-fragetecken-om-scania-bud\/","title":{"rendered":"Fackliga fr\u00e5getecken om Scania-bud"},"content":{"rendered":"
Det p\u00e5g\u00e5r ett intensivt arbete hos Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 Scania sedan det blev k\u00e4nt att Volkswagen vill k\u00f6pa bolaget.<\/p>\n
Det p\u00e5g\u00e5r ett intensivt arbete hos Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 Scania sedan det blev k\u00e4nt att Volkswagen vill k\u00f6pa bolaget.<\/strong><\/p>\n \u2013 Vi h\u00e5ller oss uppdaterade om l\u00e4get och f\u00f6r samtal med f\u00f6retagsledningen, v\u00e5ra medlemmar och \u00f6vriga fackf\u00f6rbund, ber\u00e4ttar Cathrine Hedman p\u00e5 Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 Scania.<\/p>\n Redan i dag<\/strong> \u00e4ger Volkswagen en stor del av Scania. I f\u00f6rra veckan stod det klart att Volkswagen vill k\u00f6pa bolaget. Volkswagen har uppgett att det beror p\u00e5 att man vill kunna f\u00e5 ut de vinster man vill ha av samarbetet mellan Scania och MAN. Exakt hur det h\u00e4r kommer att p\u00e5verka arbetet p\u00e5 Scania \u00e4r inte klart, men Volkswagen har sagt att det inte ska bli n\u00e5gra neddragningar och att Scanias verksamheter i Sverige ska vara kvar.<\/p>\n Enligt Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 Scania \u00e4r m\u00e5nga anst\u00e4llda avvaktande eftersom all information om Volkswagens bud p\u00e5 Scania inte \u00e4r k\u00e4nd. Om tv\u00e5 veckor ska erbjudandehandlingen offentligg\u00f6ras, det dokument som ska inneh\u00e5lla den information som beh\u00f6vs f\u00f6r att aktie\u00e4garna ska kunna fatta ett v\u00e4lgrundat beslut om budet.<\/p>\n \u2013 Det \u00e4r inget som \u00e4r avgjort \u00e4nnu. Det har lagts ett bud p\u00e5 Scania vilket kan ses som att Volkswagen anser att Scania har mycket att tillf\u00f6ra koncernen. Volkswagen \u00e4r en mycket kunnig \u00e4gare, men det finns trots allt fr\u00e5getecken om det h\u00e4r skulle gagna oss eller inte, s\u00e4ger Cathrine Hedman.<\/p>\n Cathrine Hedman s\u00e4ger<\/strong> att Volkswagen redan \u00e4r v\u00e4l insatta i hur de jobbar p\u00e5 Scania och visst finns det ytterligare synergivinster att g\u00f6ra.<\/p>\n \u2013 Oron \u00e4r att det i dag finns ett stort tryck p\u00e5 att f\u00e5 till stora kostnadsbesparingar och att projekten riskerar att forceras fram. Scania kanske inte l\u00e4ngre ges m\u00f6jlighet att agera l\u00e5ngsiktigt och stabilt, s\u00e4ger Cathrine Hedman. \u2013 I Sverige har f\u00f6retagen d\u00e4remot en stor m\u00f6jlighet till flexibilitet vad g\u00e4ller arbetstillf\u00e4llen, en flexibilitet som bygger mycket p\u00e5 inhyrd personal. Scania har under m\u00e5nga \u00e5r kunnat reglera sin arbetsstyrka utan att varsla den tillsvidareanst\u00e4llda personalen. Fackliga och statliga intressen v\u00e4ger inte lika tungt i Sverige.<\/p>\n Det finns en farh\u00e5ga om att ett kompetensm\u00e4ssigt tapp skulle kunna inneb\u00e4ra att forskning och utveckling flyttas utomlands. D\u00e4rf\u00f6r anser Akademikerf\u00f6reningen att fr\u00e5gan om Scanias framtid b\u00e5de \u00e4r en fr\u00e5ga om jobbtillf\u00e4llen, men ocks\u00e5 en st\u00f6rre, politisk, fr\u00e5ga.<\/p>\n \u2013 Fordonsklustret \u00e4r det starkaste industriella klustret i Sverige och d\u00e4r inkluderar vi \u00e4ven underleverant\u00f6rerna i Sverige. Tappar ett bolag s\u00e5 drabbar det \u00e4ven \u00f6vriga inom svensk fordonsindustri. Tillsammans med universitet och h\u00f6gskolor har Sverige gjort stora satsningar f\u00f6r att bli konkurrenskraftigt. Vi hoppas att v\u00e5ra politiker forts\u00e4tter v\u00e4rna om Sveriges framtida konkurrenskraft.<\/p>\n Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Det p\u00e5g\u00e5r ett intensivt arbete hos Akademikerf\u00f6reningen p\u00e5 Scania sedan det blev k\u00e4nt att Volkswagen vill k\u00f6pa bolaget.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"136054,141106,136189","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223,21,222,20],"tags":[],"class_list":["post-30398","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-arbetsratt","category-karriar","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30398"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30398"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30398\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137443,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30398\/revisions\/137443"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30398"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30398"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30398"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n
\nN\u00e4r fr\u00e5gan \u00e4r<\/strong> vem som kan bli f\u00f6rlorare eller vinnare i det h\u00e4r, d\u00e5 blir fr\u00e5gan om fackligt inflytande ocks\u00e5 aktuell, enligt Cathrine Hedman. Det tyska facket tillsammans med den tyska staten har ett stort inflytande i Volkswagen och d\u00e4r ligger intresset i att beh\u00e5lla tyska jobb.<\/p>\n