<\/a>Lena Emanuelsson, ordf\u00f6rande Saco-S. Foto: Olof Holdar.<\/p><\/div>\n
\u2013 Bakgrunden till att vi g\u00f6r det h\u00e4r f\u00f6r att vi ser att det finns ett behov av att hj\u00e4lpa studenter att f\u00e5 en b\u00e4ttre koppling till arbetsmarknaden utifr\u00e5n de studier de bedriver. Om man redan n\u00e4r man studerar kan f\u00e5 erfarenhet av de arbetsuppgifter man kan arbeta med fram\u00f6ver \u00e4r det l\u00e4ttare att f\u00e5 jobb efter studierna. Sedan finns det ocks\u00e5 en tanke att staten beh\u00f6ver rekrytera duktiga akademiker fram\u00f6ver och d\u00e5 kan den beh\u00f6va visa upp sina verksamheter, ber\u00e4ttar Lena Emanuelsson, ordf\u00f6rande f\u00f6r Saco-S, akademiker i staten.<\/p>\n
Enligt siffror fr\u00e5n<\/strong> Arbetsgivarverket var medel\u00e5ldern inom statlig sektor knappt 45 \u00e5r 2013, en h\u00f6gre medel\u00e5lder \u00e4n p\u00e5 den \u00f6vriga arbetsmarknaden. \u00d6ver 62 000 anst\u00e4llda inom staten var 55 \u00e5r eller \u00e4ldre, medan antalet yngre \u00e4n 30 \u00e5r uppgick till 32 000 f\u00f6rra \u00e5ret, en siffra som beh\u00f6ver bli h\u00f6gre. Den h\u00f6ga medel\u00e5ldern f\u00f6rklaras med att utbildningsniv\u00e5n \u00e4r h\u00f6gre i statlig sektor \u00e4n p\u00e5 arbetsmarknaden i \u00f6vrigt.<\/p>\nMellan \u00e5ren 2013\u20132018 kommer staten beh\u00f6va anst\u00e4lla cirka 160 000 personer och det \u00e4r p\u00e5 personer med akademisk utbildning som efterfr\u00e5gan \u00e4r st\u00f6rst. Enligt en unders\u00f6kning som fackf\u00f6rbundet ST genomf\u00f6rde bland personalansvariga p\u00e5 statliga myndigheter och bolag f\u00f6rra \u00e5ret h\u00f6r civilingenj\u00f6rer och ingenj\u00f6rer till de yrkesgrupper som har flest jobbchanser inom statlig sektor. \u00c4ven ekonomer med inriktning mot nationalekonomi, IT-specialister, jurister och milj\u00f6vetare ing\u00e5r i denna eftertraktade grupp.<\/p>\n
Saco-S har drivit<\/strong> fr\u00e5gan att reglera villkoren f\u00f6r studenter som arbetar extra med kvalificerade arbetsuppgifter, som att genomf\u00f6ra utredningar eller sammanst\u00e4lla och analysera information och statistik.<\/p>\n\u2013 Det har funnits en och annan studentmedarbetare tidigare. Men det blir mycket l\u00e4ttare att rekrytera en studentmedarbetare om det finns ett f\u00e4rdigt paket, om det \u00e4r reglerat vilka villkor som g\u00e4ller. Det har varit utg\u00e5ngspunkten.<\/p>\n
\u2013 Det vi har sagt \u00e4r att studentmedarbetarna ska arbeta med n\u00e5got som \u00e4r kopplat till studierna, s\u00e5 att man har nytta av de studier man bedriver. Vad man g\u00f6r f\u00e5r man hantera p\u00e5 den myndigheten. Det som \u00e4r centralt \u00e4r att det ska ha en koppling till de \u00e4mnen studenterna l\u00e4ser. Det ska inte vara n\u00e5gon allm\u00e4n kontorshj\u00e4lp.<\/p>\n
Avtalet g\u00e4ller f\u00f6r<\/strong> studenter som har l\u00e4st minst 60 po\u00e4ng p\u00e5 h\u00f6gskoleniv\u00e5 och som bedriver heltidsstudier. Studenter kan anst\u00e4llas terminsvis, maximalt fyra terminer. L\u00f6nen s\u00e4tts individuellt och studenterna f\u00e5r arbeta h\u00f6gst 25 procent av en heltid.<\/p>\n\u2013 Det \u00e4r ocks\u00e5 sagt att arbetstiden ska f\u00f6rl\u00e4ggas i dialog med studenten. Det \u00e4r viktigt att man tar h\u00e4nsyn till de obligatoriska inslag som finns i studentens studier. Det ska inte vara s\u00e5 att man f\u00e5r sv\u00e5rt att klara sina studier. Studierna \u00e4r det centrala, s\u00e4ger Lena Emanuelsson.<\/p>\n
F\u00f6rhoppningen \u00e4r ett antal studenter blir studentmedarbetare redan fr\u00e5n och med i h\u00f6st.
\n
\nAnia Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"I statlig sektor \u00e4r medel\u00e5ldern h\u00f6gre \u00e4n p\u00e5 andra h\u00e5ll. Den 1 april b\u00f6rjar ett nytt centralt kollektivavtal att g\u00e4lla f\u00f6r att klara generationsv\u00e4xlingen och locka fler unga till statliga jobb.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"144008,143968,141500","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223,21,222,20],"tags":[],"class_list":["post-30696","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-arbetsratt","category-karriar","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30696"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30696"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30696\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137423,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30696\/revisions\/137423"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30696"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30696"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30696"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}