{"id":30705,"date":"2014-03-26T10:09:07","date_gmt":"2014-03-26T09:09:07","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=30705"},"modified":"2024-01-23T02:30:31","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:31","slug":"nytt-rad-ska-lyfta-hogskolefragorna","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/03\/26\/nytt-rad-ska-lyfta-hogskolefragorna\/","title":{"rendered":"Nytt r\u00e5d ska lyfta h\u00f6gskolefr\u00e5gorna"},"content":{"rendered":"

M\u00e5nga ingenj\u00f6rer jobbar inom h\u00f6gskolan och Sveriges Ingenj\u00f6rer driver p\u00e5 b\u00e5de f\u00f6r b\u00e4ttre arbetsvillkor och f\u00f6r h\u00f6g kvalitet i utbildningen. Nu har f\u00f6rbundet tillsatt ett h\u00f6gskoler\u00e5d f\u00f6r att f\u00e5 st\u00f6d i arbetet.<\/p>\n

M\u00e5nga ingenj\u00f6rer jobbar inom h\u00f6gskolan och Sveriges Ingenj\u00f6rer driver p\u00e5 b\u00e5de f\u00f6r b\u00e4ttre arbetsvillkor och f\u00f6r h\u00f6g kvalitet i utbildningen. Nu har f\u00f6rbundet tillsatt ett h\u00f6gskoler\u00e5d f\u00f6r att f\u00e5 st\u00f6d i arbetet.<\/strong><\/p>\n

Efter h\u00f6gskoler\u00e5dets f\u00f6rsta m\u00f6te i februari \u00e4r Josefin Utas, utredare f\u00f6r h\u00f6gskolefr\u00e5gor p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer, n\u00f6jd.<\/p>\n

\"Josefin

Josefin Utas<\/p><\/div>\n

\u2013 Det h\u00e4r \u00e4r ett stort st\u00f6d b\u00e5de f\u00f6r mig och f\u00f6r mina kolleger som arbetar med h\u00f6gskolefr\u00e5gor h\u00e4r p\u00e5 f\u00f6rbundet, s\u00e4ger hon.<\/p>\n

H\u00f6gskoler\u00e5det<\/strong> best\u00e5r i nul\u00e4get av 11 medlemmar och ambitionen har varit en spridning mellan stora och sm\u00e5 h\u00f6gskolor och ingenj\u00f6rer p\u00e5 olika befattningar inom h\u00f6gskolan. I r\u00e5det finns lektorer, adjunkter, en associate professor, en forskningsingenj\u00f6r, en doktorand och dessutom en representant fr\u00e5n f\u00f6rbundets teknologgrupp.<\/p>\n

Tanken med h\u00f6gskoler\u00e5det \u00e4r att vara ett forum f\u00f6r att diskutera regeringsf\u00f6rslag och remisser men ocks\u00e5 ta upp fr\u00e5gor som \u00e4r aktuella p\u00e5 h\u00f6gskolorna.<\/p>\n

R\u00e5det fattar inga beslut men \u00e4r b\u00e5de en v\u00e4rdefull referensgrupp f\u00f6r f\u00f6rbundet och en viktig informationsspridare mellan h\u00f6gskolorna.<\/p>\n

\u2013 N\u00e4r f\u00f6rbundet f\u00e5r en b\u00e4ttre f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r de problem som medlemmarna p\u00e5 h\u00f6gskolorna har kan vi bli b\u00e4ttre p\u00e5 att st\u00f6tta dem p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt. Framg\u00e5ngsrika satsningar p\u00e5\u00a0till exempel arbetsmilj\u00f6 och bra l\u00f6neprocesser kan f\u00f6rhoppningsvis ocks\u00e5 spridas mellan h\u00f6gskolorna, s\u00e4ger Josefin Utas.<\/p>\n

M\u00f6tena kommer att rotera mellan h\u00f6gskolorna och d\u00e4r det finns d\u00e5 m\u00f6jlighet att visa och ber\u00e4tta lite om verksamheten och kanske n\u00e5got s\u00e4rskilt projekt f\u00f6r \u00f6vriga r\u00e5dsmedlemmar.<\/p>\n

En av de 11<\/strong> medlemmarna i \u00e5rdet \u00e4r Jan Lind\u00e9r, universitetslektor och ordf\u00f6rande i Sacor\u00e5det p\u00e5 Chalmers. Han var med i den mer informella h\u00f6gskolegrupp Sveriges Ingenj\u00f6rer tidigare hade.<\/p>\n

\u2013 F\u00f6r oss p\u00e5 h\u00f6gskolorna \u00e4r det v\u00e4ldigt v\u00e4rdefullt att f\u00e5 ett n\u00e4tverk med ingenj\u00f6rer p\u00e5 landets tekniska h\u00f6gskolor och universitet. Vi f\u00e5r en insyn i vad som h\u00e4nder, till exempel med de lokala l\u00f6nef\u00f6rhandlingarna. Arbetsgivarna \u00e4r extremt koordinerade och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att vi ocks\u00e5 blir b\u00e4ttre p\u00e5 det, s\u00e4ger Jan Lind\u00e9r.<\/p>\n

Han tycker ocks\u00e5 att det \u00e4r v\u00e4rdefullt att f\u00e5 m\u00f6jlighet att ta del av utredningar och regeringsf\u00f6rslag i ett tidigt skede.<\/p>\n

\u2013 M\u00f6tena kommer ocks\u00e5 ge m\u00f6jligheter till att v\u00e4cka specifika fr\u00e5gor. P\u00e5 n\u00e4sta m\u00f6te som \u00e4r i Link\u00f6ping har vi planerat att ha en diskussion om l\u00f6nes\u00e4ttande samtal, n\u00e5got som vi p\u00e5 Chalmers engagerat oss mycket i.<\/p>\n

\"MonicaMonica Normark<\/strong> \u00e4r doktorand i kemiteknik vid Ume\u00e5 universitet, ordf\u00f6rande f\u00f6r Sveriges Ingenj\u00f6rers distrikt V\u00e4sterbotten och en h\u00f6gskoler\u00e5dets medlemmar i norra Sverige.<\/p>\n

Hon tror att h\u00f6gskoler\u00e5det kan bidra med konkreta f\u00f6rslag p\u00e5 hur universitet\/h\u00f6gskolor och n\u00e4ringsliv kan samverka b\u00e4ttre f\u00f6r att st\u00e4rka regionerna runt om i landet.<\/p>\n

\u2013 Alla regioner i Sverige s\u00e4ger att de vill utveckla samarbetet mellan akademi och n\u00e4ringsliv. M\u00e5nga f\u00f6retag vill verkligen ha samarbeten med h\u00f6gskolorna, de beh\u00f6ver kompetensen, men det \u00e4r l\u00e4ttare att s\u00e4ga att det b\u00f6r ske \u00e4n hur man ska g\u00f6ra. H\u00e4r kanske h\u00f6gskoler\u00e5det kan f\u00f6resl\u00e5 konkreta l\u00f6sningar, s\u00e4ger Monica Normark.<\/p>\n

Hon har sj\u00e4lv funderat p\u00e5 hur n\u00e4ringsliv och doktorander skulle kunna knytas n\u00e4rmare varandra \u00e4ven utan att doktoranderna forskar p\u00e5 f\u00f6retagens uppdrag.<\/p>\n

\u2013 N\u00e4r jag anst\u00e4lldes som doktorand skulle ja g\u00e4rna ha tackat ja till m\u00f6jligheten att knyta kontakt med ett f\u00f6retag h\u00e4r i regionen. Det skulle kunna handla om att sitta d\u00e4r n\u00e5gra dagar i m\u00e5naden, fika tillsammans och kanske tr\u00e4na p\u00e5 att presentera forskningsresultat. Det skulle kanna vara ett bra s\u00e4tt att knyta tidiga kontakter mellan forskare och f\u00f6retag, s\u00e4ger Monica Normark.<\/p>\n

H\u00f6gskoler\u00e5det kommer att tr\u00e4ffas fyra g\u00e5nger om \u00e5ret.<\/p>\n

Karin Virgin<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

M\u00e5nga ingenj\u00f6rer jobbar inom h\u00f6gskolan och Sveriges Ingenj\u00f6rer driver p\u00e5 b\u00e5de f\u00f6r b\u00e4ttre arbetsvillkor och f\u00f6r h\u00f6g kvalitet i utbildningen. Nu har f\u00f6rbundet tillsatt ett h\u00f6gskoler\u00e5d f\u00f6r att f\u00e5 st\u00f6d i arbetet.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"135968,135185,144034","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[20],"tags":[],"class_list":["post-30705","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30705"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30705"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30705\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139793,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30705\/revisions\/139793"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30705"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30705"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30705"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}