{"id":30744,"date":"2014-03-28T09:43:57","date_gmt":"2014-03-28T08:43:57","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=30744"},"modified":"2024-01-23T02:30:31","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:31","slug":"universitetsutvarderingar-revideras","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/03\/28\/universitetsutvarderingar-revideras\/","title":{"rendered":"Universitetsutv\u00e4rderingar revideras"},"content":{"rendered":"
Universitetskanslers\u00e4mbetet, UK\u00c4, g\u00f6r om sitt utv\u00e4rderingssystem av universitetsutbildningarna. Enligt UK\u00c4 \u00e4r revideringen dock best\u00e4md sedan l\u00e4nge, och beror inte p\u00e5 den kritik som utv\u00e4rderingarna har f\u00e5tt.<\/p>\n
Universitetskanslers\u00e4mbetet, UK\u00c4, g\u00f6r om sitt utv\u00e4rderingssystem av universitetsutbildningarna. Enligt UK\u00c4 \u00e4r revideringen dock best\u00e4md sedan l\u00e4nge, och beror inte p\u00e5 den kritik som utv\u00e4rderingarna har f\u00e5tt. I januari 2015 ska de nya riktlinjerna vara klara.<\/strong><\/p>\n Utv\u00e4rderingarna av de svenska universitetsutbildningarna som g\u00f6rs av Universitetskanslers\u00e4mbetet, UK\u00c4, har f\u00e5tt h\u00e5rd kritik \u2013 bland annat av Sveriges universitets- och h\u00f6gskolef\u00f6rbund (SUHF), Sveriges f\u00f6renade studentk\u00e5rer (SFS), och av Sveriges Ingenj\u00f6rer.<\/p>\n Mycket av kritiken handlade om att utv\u00e4rderingarna fokuserade alltf\u00f6r starkt p\u00e5 slumpvis utvalda examensarbeten och att de inte tillr\u00e4ckligt tog h\u00e4nsyn till universitetens egna kvalitetss\u00e4kringssystem.<\/p>\n Sveriges Ingenj\u00f6rer<\/strong> p\u00e5pekade i en debattartikel att det inte fungerar s\u00e4rskilt bra att utv\u00e4rdera tekniska utbildningar genom att fokusera p\u00e5 examensarbeten. Utv\u00e4rderingarna tar h\u00e4nsyn till akademiska aspekter men missar att bed\u00f6ma utbildningarnas yrkesanknytning. Utv\u00e4rderingarna riskerar d\u00e4rf\u00f6r att ytterligare teoretisera ingenj\u00f6rsutbildningarna p\u00e5 ett s\u00e4tt som inte gagnar studenterna eller utbildningarna.<\/p>\n Kritiken fr\u00e5n den europeiska utv\u00e4rderingsorganisationen, European Association for Quality Assurance in Higher Education, ENQA, g\u00e5r i samma linje: UK\u00c4 har tagit f\u00f6r lite h\u00e4nsyn till l\u00e4ros\u00e4tenas interna kvalitetss\u00e4kringsarbete och fokus har legat f\u00f6r starkt p\u00e5 examensarbetena. Till skillnad fr\u00e5n i m\u00e5nga andra\u00a0 l\u00e4nder \u00e4r det svenska systemet ocks\u00e5 skarpt: h\u00f6gsta betyg i utv\u00e4rderingarna ger l\u00e4ros\u00e4tena extra kvalitetspengar, medan det l\u00e4gsta betyget ”bristande kvalitet” hotar examenstillst\u00e5ndet f\u00f6r den bed\u00f6mda utbildningen.<\/p>\n Dispyten har gjort att UK\u00c4 halkar ur som medlem ur ENQA i september i \u00e5r, n\u00e5got som det ocks\u00e5 har blivit debatt kring. Karin \u00c5mossa, chefsutredare p\u00e5 Sveriges universitetsl\u00e4rarf\u00f6rbund och en av utv\u00e4rderingssystemets kritiker, skrev i mitten av mars i en debattartikel i Ny Teknik att det i f\u00f6rl\u00e4ngningen kan inneb\u00e4ra att v\u00e4rdet p\u00e5 svenska examina minskar och att f\u00e4rre utl\u00e4ndska studenter lockas till Sverige. Lars Haikola, universitetskansler och chef f\u00f6r UK\u00c4, anser att \u00e4ven om medlemskapet i ENQA \u00e4r viktigt, s\u00e5 spelar det mindre roll n\u00e4r det g\u00e4ller det vardagliga utbytet av studenter inom Europa.<\/p>\n Just nu p\u00e5g\u00e5r<\/strong> en revidering av UK\u00c4:s utv\u00e4rderingssystem. Ulrika Thafvelin \u00e4r projektledare f\u00f6r utvecklingsarbetet p\u00e5 UK\u00c4. Hon po\u00e4ngterar emellertid att f\u00f6r\u00e4ndringsarbetet inte kommit som ett svar p\u00e5 kritiken. Det \u00e4r s\u00e5 att s\u00e4ga inbyggt i systemet att det revideras vart fj\u00e4rde \u00e5r. Det \u00e4r dock p\u00e5 f\u00f6rslag att det \u00e4ndras till vart sj\u00e4tte \u00e5r.<\/p>\n \u2013 Vi jobbar p\u00e5 att ha ett prelimin\u00e4rt f\u00f6rslag i juni, s\u00e4ger hon. Sedan pilottestar vi i h\u00f6st, med n\u00e5gra utbildningar. I januari 2015 ska vi vara klara med ett reviderat utv\u00e4rderingssystem.<\/p>\n \u00c4ven i det nya systemet kommer fokus att ligga kvar p\u00e5 resultaten. Det \u00e4r styrt av en proposition fr\u00e5n regeringen, och \u00e4r inget som UK\u00c4 kan p\u00e5verka. Men det reviderade systemet kan komma att balanseras p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. Dagens system bygger p\u00e5 tre delar: Tanken \u00e4r att<\/strong> det reviderade systemet ska ge mer utrymme och tyngd \u00e5t l\u00e4ros\u00e4tenas sj\u00e4lvv\u00e4rderingar, \u00e5t intervjuer med studenter och l\u00e4rare, men ocks\u00e5 \u00e5t andra underlag.<\/p>\n \u2013 Bed\u00f6marna ska ocks\u00e5 bli friare i sitt s\u00e4tt att skriva sina utl\u00e5tanden, s\u00e5 att alla utbildningar f\u00e5r feedback p\u00e5 brister och f\u00f6rtj\u00e4nster, s\u00e4ger Per Westman som tillsammans med Ulrika Thafvelin \u00e4r projektledare f\u00f6r revideringen av UK\u00c4:s utv\u00e4rderingar.<\/p>\n UK\u00c4 menar att de nu \u00e4r s\u00e5 \u00f6ppna som m\u00f6jligt. De lyssnar b\u00e5de p\u00e5 kritik som framf\u00f6rts och\u00a0tar in erfarenheter. De genomf\u00f6r en rad dialogseminarier och intervjuer med olika intressenter. \u00c4ven internationellt.<\/p>\n \u2013 Vi ska bland annat tr\u00e4ffa v\u00e5r holl\u00e4ndska motsvarighet, NVAO, f\u00f6r att diskutera olika s\u00e4tt att granska h\u00f6gre utbildning, s\u00e4ger Ulrika Thafvelin.<\/p>\n
\n1. Bed\u00f6mningar av studenters examensarbeten
\n2. Intervjuer med studenter och l\u00e4rare
\n3. L\u00e4ros\u00e4tenas egna sj\u00e4lvv\u00e4rderingar.<\/p>\n