{"id":30782,"date":"2014-04-02T09:19:56","date_gmt":"2014-04-02T07:19:56","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=30782"},"modified":"2024-01-23T02:30:31","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:31","slug":"30782","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/04\/02\/30782\/","title":{"rendered":"M\u00e4nniskofokus g\u00f6r Google l\u00f6nsamt"},"content":{"rendered":"
\u00c4ven om Google inte l\u00e4ngre \u00e4r den lilla uppstickaren p\u00e5 internet toppar f\u00f6retaget alltj\u00e4mt alla barometrar \u00f6ver var ingenj\u00f6rer vill jobba. Dessutom \u00e4r f\u00f6retaget innovativt och framg\u00e5ngsrikt. Kan vi l\u00e4ra oss n\u00e5got?<\/p>\n
\u00c4ven om Google inte l\u00e4ngre \u00e4r den lilla uppstickaren p\u00e5 internet toppar f\u00f6retaget alltj\u00e4mt alla barometrar \u00f6ver var ingenj\u00f6rer vill jobba. Dessutom \u00e4r f\u00f6retaget innovativt och framg\u00e5ngsrikt. Kan vi l\u00e4ra oss n\u00e5got?<\/strong><\/p>\n F\u00f6r tv\u00e5 \u00e5r sedan disputerade Chalmersforskaren Annika Steiber p\u00e5 Google, eller snarare p\u00e5 sin avhandling Organizational Innovations: A conceptualization of how they are created, diffused and sustained som bland annat var resultatet av ett \u00e5rs forskning inne p\u00e5 Google. Nu kommer boken Googlemodellen, om hur Google \u00e4r organiserat och varf\u00f6r f\u00f6retaget lyckas vara s\u00e5 framg\u00e5ngsrikt \u00e4ven sedan det blivit ett stort f\u00f6retag med kontor \u00f6ver hela v\u00e4rlden. F\u00f6r Google hamnar fortfarande h\u00f6gt upp b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller dr\u00f6marbetsplatser och innovationsf\u00f6rm\u00e5ga.<\/p>\n \u2013 Det \u00e4r v\u00e4rderingarna, id\u00e9n om det man vill g\u00f6ra och vilka m\u00e4nniskor man d\u00e5 ska anst\u00e4lla som b\u00e4r, s\u00e4ger Annika Steiber. Grundarna har en \u00f6vergripande id\u00e9 om att organisera information p\u00e5 internet och att f\u00f6rb\u00e4ttra v\u00e4rlden. Och de anst\u00e4ller andra m\u00e4nniskor med en passion f\u00f6r de fr\u00e5gorna.<\/p>\n Ist\u00e4llet f\u00f6r att grunda<\/strong> f\u00f6retaget kring en teknik eller en sak man ska s\u00e4lja finns det en grundid\u00e9 som alla samlas runt.<\/p>\n \u2013 Det finns till exempel m\u00e5nga entrepren\u00f6rer p\u00e5 Google, m\u00e4nniskor som har varit med om att driva saker och \u00e4r nyfikna och \u00f6dmjuka p\u00e5 samma g\u00e5ng mer \u00e4n att de kanske \u00e4r experter p\u00e5 en viss teknik. Och n\u00e4r man rekryterar spelar det stor roll hur den som s\u00f6ker \u00e4r som m\u00e4nniska och att personen delar f\u00f6retagets v\u00e4rderingar. Samtidigt \u00e4r m\u00e5ngfald \u2013 att f\u00e5 olika sorters m\u00e4nniskor i f\u00f6retaget, viktig.<\/p>\n Sedan Annika Steiber<\/strong> disputerade har hon arbetat vidare med sin forskning om hur man organiserar ett f\u00f6retag s\u00e5 att det leder till innovation. Facebook, Twittter och Spotify \u00e4r n\u00e5gra av dem hon har tittat p\u00e5 det senaste \u00e5ret. Annika Steiber tycker att svenska f\u00f6retag har mycket av det som g\u00f6r f\u00f6retag bra som platta organisationer och lite hierarki, men hon varnar f\u00f6r trender d\u00e4r man s\u00e4tter f\u00f6r stort fokus p\u00e5 processer. Att lyckas beh\u00e5lla fokus<\/strong> p\u00e5 v\u00e4rderingarna och entrepren\u00f6rsandan \u00e4ven n\u00e4r f\u00f6retaget v\u00e4xer \u00e4r en konst. Annika Steiber tror att \u00e4ven<\/strong> f\u00f6retag som har startat med teknikfokus kan arbeta p\u00e5 att f\u00e5 med v\u00e4rderingarna och skapa ett mycket innovativt klimat.
\n\u2013 En del data \u00e4r s\u00e5 f\u00e4rsk att jag inte vet exakt vad den gav \u00e4n men det jag kan s\u00e4ga \u00e4r att vikten av m\u00e4nniskorna, att det inte bara \u00e4r fr\u00e5gan om teknisk kompetens, utan att man f\u00f6renas i drivkrafterna att vara med och g\u00f6ra n\u00e5got stort i den h\u00e4r formen g\u00e5r igen. Plus att det \u00e4r v\u00e4ldigt litet hierarkier i de h\u00e4r l\u00e4ttr\u00f6rliga och innovativa f\u00f6retagen.<\/p>\n
\n\u2013 Jag tror inte heller att s\u00e5 m\u00e5nga \u00e4ldre f\u00f6retag har v\u00e4rderingsgrunden, den tydliga id\u00e9n om vad f\u00f6retaget ska vara bra f\u00f6r i samh\u00e4llet.<\/p>\n
\nJu st\u00f6rre man blir desto l\u00e4ngre \u00e4r de fr\u00e5n ledningen ner till basen och m\u00e5nga f\u00f6retag tappar i l\u00e4ttr\u00f6rlighet och kontakt med de anst\u00e4llda.
\n\u2013 P\u00e5 Google hade de ju bland annat veckom\u00f6ten d\u00e4r de anst\u00e4llda kunde f\u00e5 svar p\u00e5 vilka fr\u00e5gor som helst och \u00f6ppenheten var stor. De h\u00f6gsta cheferna flyttade ocks\u00e5 runt mellan de olika arbetsgrupperna och utmanade t\u00e4nkandet. De var n\u00e4rvarande och synliga.
\n\u2013 I stora f\u00f6retag m\u00e5ste ocks\u00e5 mellancheferna vara ambassad\u00f6rer.<\/p>\n
\n\u2013 Ja det finns exempel p\u00e5 det men det kr\u00e4ver att man arbetar med det i m\u00e5nga \u00e5r. Google har kombinerat stor kunskap om humankapital med teknisk kompetens. Just kombinationen av tekniskt kunnande och mjuka v\u00e4rden \u00e4r det som \u00e4r id\u00e9n. Men det r\u00e4cker inte med en fredags\u00f6l med kollegorna. Att s\u00e4tta m\u00e4nniskorna i centrum kr\u00e4ver mycket mer.<\/p>\n