{"id":30817,"date":"2014-04-02T15:44:06","date_gmt":"2014-04-02T13:44:06","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=30817"},"modified":"2024-01-23T02:28:12","modified_gmt":"2024-01-23T01:28:12","slug":"scaniafacken-sakrar-inflytandet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/04\/02\/scaniafacken-sakrar-inflytandet\/","title":{"rendered":"Scaniafacken s\u00e4krar inflytandet"},"content":{"rendered":"

Fackligt veto mot nedl\u00e4ggningar och jobbflytt, R\u00e4tt att f\u00f6rhandla bonus till anst\u00e4llda och medverkan i de forum d\u00e4r f\u00f6retagets framtid diskuteras. Facken p\u00e5 Scania har s\u00e4krat upp framtiden i den h\u00e4ndelse Volkswagen tar \u00f6ver.Fackligt veto mot nedl\u00e4ggningar och jobbflytt, R\u00e4tt att f\u00f6rhandla bonus till anst\u00e4llda och medverkan i de forum d\u00e4r f\u00f6retagets framtid diskuteras. Facken p\u00e5 Scania har s\u00e4krat upp framtiden i den h\u00e4ndelse Volkswagen tar \u00f6ver.<\/strong>
\nAvtalet som Akademikerf\u00f6reningen, IF Metall, Unionen och Ledaren i dagarna har slutit med Volkswagen har ingen like i svensk industrihistoria. Medan Volkswagens bud p\u00e5 den resterande aktieposten i lastbilsf\u00f6retaget diskuteras har facken arbetat f\u00f6r att en eventuell \u00f6verg\u00e5ng till heltyskt \u00e4gande inte ska \u00e4ndra det faktum att Scania \u00e4r ett svenskt f\u00f6retag med en egen profil och ett starkt varum\u00e4rke. Avtalet g\u00e4ller hela f\u00f6retaget \u2013 b\u00e5de forskning och utveckling och produktion.<\/p>\n

Avtalet inneb\u00e4r att om<\/strong> Volkswagen blir ensam \u00e4gare i Scania s\u00e5 ska f\u00f6retagets huvudkontor \u00e4ven framgent ligga i S\u00f6dert\u00e4lje. Jobbflytt eller neddragningar p\u00e5 de olika orter i Sverige och i v\u00e4rlden d\u00e4r Scania i dag finns m\u00e5ste godk\u00e4nnas av facken som ocks\u00e5 garanteras inflytande i de sammanhang d\u00e4r Scanias fr\u00e5gor diskuteras. Vilka forum det skulle kunna vara vill dock inte Akademikerf\u00f6reningen svara p\u00e5 eftersom man fortfarande inte vet hur det kommer att g\u00e5 i \u00e4garfr\u00e5gan.
\n
\nOch ordf\u00f6rande i Akademikerf\u00f6reningen<\/strong> Cathrine Hedman tar inte st\u00e4llning f\u00f6r eller emot Volkswagen.
\n– Vi ska arbeta f\u00f6r medlemmarnas b\u00e4sta vill ha ett bra l\u00e5ngsiktigt \u00e4gande s\u00e5 som vi har haft hittills. V\u00e5rt uppdrag \u00e4r inte att ta st\u00e4llning i \u00e4garfr\u00e5gan.<\/p>\n

Facken p\u00e5 Scania menar att det veto mot jobbflytt och nedl\u00e4ggningar som de har f\u00f6rhandlat fram \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n jobbgarantier som annars har f\u00f6rekommit i avtal mellan tyska fack och olika industrif\u00f6retag.
\n– Vi vill inte ha statiska avtal eftersom vi anser att Scania beh\u00f6ver v\u00e4xa och utvecklas \u00e4ven i framtiden. D\u00e5 anser vi att det inflytande vi har blivit garanterade \u00e4r mer konstruktivt.<\/p>\n

F\u00f6rhandlingarna om ett avtal<\/strong> f\u00f6r att s\u00e4kra framtiden f\u00f6r Scanias forskning, utveckling och produktion i Sverige b\u00f6rjade ungef\u00e4r n\u00e4r Volkswagen lade sitt bud p\u00e5 de resterande aktierna.
\n– Kanalerna till ledningen har funnits hela tiden som Volkswagen har varit v\u00e5r huvud\u00e4gare, s\u00e4ger Cathrine Hedman. Det finns en l\u00e5ng och stark tradition av samarbete med de fackliga organisationerna.
\nJenny Grensman<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fackligt veto mot nedl\u00e4ggningar och jobbflytt, R\u00e4tt att f\u00f6rhandla bonus till anst\u00e4llda och medverkan i de forum d\u00e4r f\u00f6retagets framtid diskuteras. Facken p\u00e5 Scania har s\u00e4krat upp framtiden i den h\u00e4ndelse Volkswagen tar \u00f6ver.<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"145011,142170,141261","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223,21,222,20],"tags":[],"class_list":["post-30817","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-arbetsratt","category-karriar","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30817"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30817"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30817\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137418,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30817\/revisions\/137418"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30817"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30817"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30817"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}