{"id":30819,"date":"2014-04-03T09:40:48","date_gmt":"2014-04-03T07:40:48","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=30819"},"modified":"2024-01-23T02:24:50","modified_gmt":"2024-01-23T01:24:50","slug":"30819","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/04\/03\/30819\/","title":{"rendered":"”Utbildning ses som mirakelkuren”"},"content":{"rendered":"

L\u00e4gger vi f\u00f6r stor vikt vid tanken att h\u00f6gre utbildning \u00e4r nyckeln till v\u00e5ra l\u00e4nders tillv\u00e4xt? Ja, menar den brittiska professorn Alison Wolf.<\/p>\n

<\/strong><\/p>\n

\"Alison<\/a>

Alison Wolf p\u00e5 Akademikernas H\u00f6gskolepolitiska Forum. Foto: Stina Svanberg.<\/p><\/div>\n

L\u00e4gger vi f\u00f6r stor vikt vid tanken att h\u00f6gre utbildning \u00e4r nyckeln till v\u00e5ra l\u00e4nders tillv\u00e4xt? Ja, menar den brittiska professorn Alison Wolf.<\/strong><\/p>\n

”Does higher education matter?”. Spelar h\u00f6gre utbildning n\u00e5gon roll? Professor Alison Wolf, brittisk ekonom och f\u00f6rfattare som arbetar p\u00e5 King\u00b4s College London, inledde med att sj\u00e4lv ge ett rakt svar p\u00e5 det som var huvudfr\u00e5gan f\u00f6r hennes tal p\u00e5 det Saco-arragerade Akademikernas h\u00f6gskolepolitiska forum som h\u00f6lls i Stockholm p\u00e5 onsdagen.<\/p>\n

\u2013 Ja, det g\u00f6r den. Jag tillh\u00f6r ocks\u00e5 dem som \u00e4lskar h\u00f6gre utbildning. Jag har tillbringat st\u00f6rre delen av mitt liv p\u00e5 universitet, jag anser att universitet \u00e4r fantastiska och ibland magiska platser.<\/p>\n

Men. Och det finns ett stort men. M\u00e5nga \u00f6verskattar den h\u00f6gre utbildningens betydelse i en modern v\u00e4rld, enligt Alison Wolf, som snart b\u00f6rjade komplicera bilden.<\/p>\n

Redan 2002, n\u00e4r<\/strong> Alison Wolfs bok ”Does Education Matter? Myths about Education and Economic Growth” publicerades, f\u00f6rs\u00f6kte hon sl\u00e5 h\u00e5l p\u00e5 den vitt spridda id\u00e9n om att h\u00f6gre utbildning skulle vara motorn f\u00f6r tillv\u00e4xt, att fler utbildningsplatser och fler studenter skulle vara den ultimata l\u00f6sningen p\u00e5 en f\u00f6r\u00e4ndrad v\u00e4rldsekonomi, en minskad tillv\u00e4xt och trycket p\u00e5 v\u00e4lf\u00e4rdsstaten.<\/p>\n

Ett av de exempel som hon lyfte fram d\u00e5 var Egypten, ett land d\u00e4r man investerade stora pengar i h\u00f6gre utbildning. Eftersom utbildningen inte motsvarade den kompetens och kunskap som landet beh\u00f6vde, skapades en h\u00f6gutbildad grupp m\u00e4nniskor som f\u00f6rv\u00e4ntade sig att f\u00e5 h\u00f6gavl\u00f6nade jobb, trots att den typen av jobb varken fanns eller kunde finnas. I Schweiz, \u00e5 andra sidan, \u00e4r andelen h\u00f6gutbildade j\u00e4mf\u00f6relsevis l\u00e5g och \u00e4nd\u00e5 har landet haft en god ekonomi.<\/p>\n

P\u00e5 duken i<\/strong> h\u00f6rsalen visar Alison Wolf en bild med rubriken The European dilemma. Tillv\u00e4xttakten minskar, de \u00f6kade kostnaderna f\u00f6r v\u00e4ldf\u00e4rdsstaten verkar allt mer oh\u00e5llbara och arbetsl\u00f6sheten \u00e4r ett strukturellt problem. Det \u00e4r problem som man sade att h\u00f6gre utbildning och fler h\u00f6gutbildade skulle l\u00f6sa, men det \u00e4r utmaningar som samh\u00e4llet tampas med \u00e4n, trots att andelen h\u00f6gutbildade har blivit fler.<\/p>\n

\u2013 Utbildning ses som mirakelkuren, det n\u00f6dv\u00e4ndiga f\u00f6rhandsvillkoret f\u00f6r tillv\u00e4xt. Det \u00e4r klart att vi inte kan ha samh\u00e4llen som v\u00e5ra utan h\u00f6gre utbildning. Men det finns en farlig tendens, och jag menar verkligen att den \u00e4r farlig, d\u00e4r vi \u00f6verskattar utbildningens m\u00f6jligheter att l\u00f6sa problem, sade Alison Wolf.<\/p>\n

H\u00f6gre utbildning kostar och ska den vara av h\u00f6gsta kvalitet kan den inte vara tillg\u00e4nglig f\u00f6r alla, enligt Alison Wolf. Fr\u00e5gan \u00e4r vilka prioriteringar som v\u00e5ra l\u00e4nder ska g\u00f6ra.<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r klart att utbildningsniv\u00e5 spelar roll f\u00f6r ett land, om man har h\u00f6gutbildade och innovativ befolkning. Det p\u00e5verkar alla aspekter av v\u00e5ra liv. Men jag tror att vi borde fundera mer \u00f6ver tillv\u00e4xt. L\u00e4nder v\u00e4xer p\u00e5 grund av kapaciteten hos befolkningen att f\u00e5 n\u00e5got gjort.<\/p>\n

Universitetens nyckelroll \u00e4r, enligt Alison Wolf, att utbilda och utveckla innovat\u00f6rer samt att skapa en milj\u00f6 d\u00e4r duktiga akademiker kan anst\u00e4llas.<\/p>\n

Men individernas resa<\/strong> d\u00e5? Det var ett av de perspektiv som efterfr\u00e5gades p\u00e5 twitter (#kunskapslandet) bland deltagare som var med p\u00e5 f\u00f6rel\u00e4sningen. D\u00e4r var man inne p\u00e5 att Alison Wolf inte tog upp vilken betydelse h\u00f6gre utbildning har f\u00f6r b\u00e5de individer och f\u00f6r samh\u00e4llets utveckling, bortom det ekonomiska. Po\u00e4ngen i Alisons Wolfs studier \u00e4r tillv\u00e4xt, medan det finns andra aspekter som \u00e4r viktiga, s\u00e5 som bildning och demokrati, skrev deltagare bland annat.<\/p>\n

Alison Wolfs keynote och ett efterf\u00f6ljande samtal med Agneta Stark, f\u00f6retagsekonom, forskare, samh\u00e4llsdebatt\u00f6r och tidigare rektor f\u00f6r H\u00f6gskolan Dalarna, som kommenterar och samtalar med Alison Wolf utifr\u00e5n ett kritiskt perspektiv kan du se p\u00e5 Sacos hemsida<\/a> under Nyheter\/Debatt.<\/p>\n

Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

L\u00e4gger vi f\u00f6r stor vikt vid tanken att h\u00f6gre utbildning \u00e4r nyckeln till v\u00e5ra l\u00e4nders tillv\u00e4xt? Ja, menar den brittiska professorn Alison Wolf.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"144782,134974,142022","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222,20],"tags":[],"class_list":["post-30819","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30819"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30819"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30819\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137417,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30819\/revisions\/137417"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30819"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30819"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30819"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}