{"id":31409,"date":"2014-06-04T09:24:03","date_gmt":"2014-06-04T07:24:03","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=31409"},"modified":"2024-01-23T02:30:30","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:30","slug":"han-vill-inspirera-fler-att-plugga-vidare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/06\/04\/han-vill-inspirera-fler-att-plugga-vidare\/","title":{"rendered":"Han vill inspirera fler att plugga vidare"},"content":{"rendered":"
Hur fler unga ska f\u00e5 upp \u00f6gonen f\u00f6r h\u00f6gre utbildning \u00e4r en fr\u00e5ga som kan v\u00e4cka huvudbry. H\u00f6gskoleingenj\u00f6ren Mohammed Taha kan ha hittat ett s\u00e4tt.<\/p>\n
Hur fler unga ska f\u00e5 upp \u00f6gonen f\u00f6r h\u00f6gre utbildning \u00e4r en fr\u00e5ga som kan v\u00e4cka huvudbry. H\u00f6gskoleingenj\u00f6ren Mohammed Taha kan ha hittat ett s\u00e4tt. \u2013 Vi gick ut och annonserade efter folk som ville jobba med ett projekt, fick kontakt med n\u00e5gra och samlade dem till n\u00e5gra m\u00f6ten. Men det f\u00f6ll f\u00f6r att studenterna hade s\u00e5 mycket att g\u00f6ra och det saknades en drivande kraft, ber\u00e4ttar Lisbeth Wester, kommunikationschef p\u00e5 Lunds tekniska h\u00f6gskola.<\/p>\n Som studentambassad\u00f6r vid<\/strong> Campus Helsingborg, en del av Lunds tekniska h\u00f6gskola, brukade teknologen Mohammed Taha \u00e5ka runt och rekrytera studenter. En kollega till Lisbeth Wester tr\u00e4ffade Mohammed Taha och tyckte att det vore en bra id\u00e9 om han kunde driva fr\u00e5gan om breddad rekrytering, att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00e5 svenskar fr\u00e5n underrepresenterade grupper, d\u00e4r en h\u00f6gskoleutbildning kanske inte \u00e4r en sj\u00e4lvklarhet, intresserade av att plugga vidare efter gymnasiet. Och Mohammed Taha skulle f\u00e5 fria h\u00e4nder att best\u00e4mma detaljerna. Han nappade p\u00e5 id\u00e9n.<\/p>\n F\u00f6r malm\u00f6iten Mohammed Taha var det ett enkelt val att b\u00f6rja med hemstaden och att han, tillsammans med de fem studenter som ocks\u00e5 ingick i projektet f\u00f6rsta \u00e5ret, skulle bes\u00f6ka skolor d\u00e4r det var mer ovanligt \u00e4n p\u00e5 andra h\u00e5ll att elevernas b\u00e5da f\u00f6r\u00e4ldrar hade en akademisk utbildning. Statistiskt sett \u00e4r sannolikheten mindre att dessa elever pluggar vidare.<\/p>\n Mohammed Taha<\/p><\/div>\n \u2013 Skolorna \u00e4r v\u00e4ldigt beroende av s\u00e5dana h\u00e4r uppdrag. Alla f\u00f6rs\u00f6ker v\u00e4l, men alla v\u00e5gar kanske inte g\u00e5 till skolor d\u00e4r eleverna inte identifierar sig med studenterna. Men det \u00e4r ett m\u00e5ste. Man f\u00e5r inte rekrytera likadana studenter, d\u00e5 kommer man ocks\u00e5 ha likadana ingenj\u00f6rer om 10\u201315 \u00e5r, s\u00e4ger Mohammed Taha.<\/p>\n Studenterna valde ocks\u00e5<\/strong> att fokusera p\u00e5 skolor d\u00e4r de sj\u00e4lva hade en anknytning, n\u00e5got Mohammed Taha tror \u00e4r ett framg\u00e5ngskoncept.<\/p>\n \u2013 Vi som \u00e4r ute \u00e4r fr\u00e5n samma omr\u00e5den som eleverna och har haft samma f\u00f6ruts\u00e4ttningar. D\u00e4rf\u00f6r har det sett v\u00e4ldigt verkligt ut f\u00f6r eleverna, ber\u00e4ttar Mohammed Taha.<\/p>\n F\u00f6rsta \u00e5ret b\u00f6rjade lite sm\u00e5knackigt. D\u00e5 fick Mohammed Taha och de andra i gruppen, med skolledningens hj\u00e4lp, ta kontakt med skolorna och f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rklara vad projektet handlade om innan de riktigt formulerat det klart f\u00f6r sig sj\u00e4lva. De bad om att f\u00e5 bes\u00f6ka den \u00e5ttondeklass p\u00e5 skolan som beh\u00f6vde mest inspiration. Resurserna var begr\u00e4nsade och d\u00e5 g\u00e4llde det att h\u00e5rdprioritera. Totalt bes\u00f6kte de en \u00e5ttondeklass p\u00e5 sju olika Malm\u00f6-skolor. Men den andra omg\u00e5ngen, som precis har avslutats, har de varit p\u00e5 nio olika skolor och bes\u00f6kt \u00e5tminstone tv\u00e5 \u00e5ttor per skola.<\/p>\n \u2013 Andra \u00e5ret var l\u00e4ttare, d\u00e5 kunde vi ber\u00e4tta vad vi hade gjort, att det \u00e4r vi som kan hj\u00e4lpa eleverna att skapa sin framtid, s\u00e4ger Mohammed Taha.<\/p>\n Projektet har inte<\/strong> h\u00e5llit p\u00e5 tillr\u00e4ckligt l\u00e4nge f\u00f6r att veta om det kommer att leda till att fler elever l\u00e4ser vidare, men Mohammed Taha ber\u00e4ttar att eleverna de har pratat med har varit nyfikna, stannat kvar, st\u00e4llt fr\u00e5gor och till och med tagit studenternas nummer f\u00f6r att kunna st\u00e4lla fler fr\u00e5gor om de dyker upp.<\/p>\n \u2013 Jag personligen bryr mig om det h\u00e4r, om att det ska g\u00e5 bra och jag har lyckats f\u00e5 till en grupp studenter som jag ocks\u00e5 tror bryr sig om det h\u00e4r projektet. Vi ser det inte som ett uppdrag eller ett jobb, utan vi har ocks\u00e5 kul. Vi har inte heller varit r\u00e4dda f\u00f6r att bem\u00f6ta eleverna och deras fr\u00e5gor. D\u00e5 har det g\u00e5tt bra, s\u00e4ger Mohammed Taha.<\/p>\n S\u00e5 h\u00e4r l\u00e5ngt har studenterna inte g\u00e5tt in p\u00e5 detalj f\u00f6r att ber\u00e4tta till exempel om vad en ingenj\u00f6r g\u00f6r, utan de har mer pratat om vad man kan tj\u00e4na p\u00e5 att plugga. Det tror Mohammed Taha \u00e4nd\u00e5 att eleverna har uppskattat. Han hoppas att det ska bli m\u00f6jligt att ut\u00f6ka projektet s\u00e5 att studenterna kan b\u00f6rja ber\u00e4tta mer om vad en ingenj\u00f6r egentligen g\u00f6r.<\/p>\n Lisbeth Wester hoppas<\/strong> ocks\u00e5 att projektet kan v\u00e4xa. Skolor som studenterna har varit p\u00e5 har redan bett om uppf\u00f6ljningsbes\u00f6k och med externt st\u00f6d skulle projektet kunna spridas och forts\u00e4tta i st\u00f6rre skala. Lunds tekniska h\u00f6gskola st\u00f6djer projektet minst ett \u00e5r till och n\u00e4sta \u00e5r ska h\u00f6gskolan samarbeta med H\u00f6gskolan i Kristianstad, d\u00e4r studenter ska bes\u00f6ka sjuor p\u00e5 h\u00f6gstadiet, efter samma modell.<\/p>\n Mohammed Taha sj\u00e4lv kommer dock inte l\u00e4ngre att leda projektet. Han har pluggat klart och arbetar nu som ingenj\u00f6r. Han hoppas kunna s\u00e4tta i g\u00e5ng nya projekt som han kan v\u00e4va in i sin arbetsroll, f\u00f6r han s\u00e4ger att han vill ta sitt ansvar och uppmanar b\u00e5de teknologer och dem som redan \u00e4r f\u00e4rdiga ingenj\u00f6rer att ocks\u00e5 g\u00f6ra det, om fler ska kunna f\u00e5 upp \u00f6gonen f\u00f6r h\u00f6gre utbildning \u2013 och f\u00f6r ingenj\u00f6rsyrket.<\/p>\n \u2013 Ser du en nyfiken ungdom f\u00e5r du g\u00e4rna visa vad du jobbar med. Det kan vara avg\u00f6rande f\u00f6r honom eller henne i valet om att plugga vidare eller inte.<\/p>\n Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Hur fler unga ska f\u00e5 upp \u00f6gonen f\u00f6r h\u00f6gre utbildning \u00e4r en fr\u00e5ga som kan v\u00e4cka huvudbry. H\u00f6gskoleingenj\u00f6ren Mohammed Taha kan ha hittat ett s\u00e4tt.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"135482,135918,142307","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222,20],"tags":[],"class_list":["post-31409","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31409"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=31409"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31409\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137386,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31409\/revisions\/137386"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=31409"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=31409"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=31409"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n<\/strong>
\nRedan f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan funderade kommunikationsavdelningen p\u00e5 Lunds tekniska h\u00f6gskola p\u00e5 hur man kunde bli b\u00e4ttre p\u00e5 att rekrytera studenter fr\u00e5n underrepresenterade grupper. En id\u00e9 var att l\u00e5ta studenter med en bakgrund i andra l\u00e4nder bes\u00f6ka elever och deras f\u00f6r\u00e4ldrar med samma bakgrund, s\u00e5 att de kunde f\u00e5 information om h\u00f6gskolestudierna p\u00e5 sitt modersm\u00e5l.<\/p>\n