{"id":31872,"date":"2014-08-29T08:27:04","date_gmt":"2014-08-29T06:27:04","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=31872"},"modified":"2024-01-23T02:28:12","modified_gmt":"2024-01-23T01:28:12","slug":"arbetsmiljo-mer-an-ett-sidospar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/08\/29\/arbetsmiljo-mer-an-ett-sidospar\/","title":{"rendered":"Arbetsmilj\u00f6 mer \u00e4n ett sidosp\u00e5r"},"content":{"rendered":"

Leviprisnominerade Anna Williamsson vill att arbetsmilj\u00f6 blir en naturlig fr\u00e5ga f\u00f6r ingenj\u00f6rer och inte bara ett sidosp\u00e5r under utbildningen.<\/p>\n

Leviprisnominerade Anna Williamsson vill att arbetsmilj\u00f6 blir en naturlig fr\u00e5ga f\u00f6r ingenj\u00f6rer och inte bara ett sidosp\u00e5r under utbildningen.<\/strong><\/p>\n

Den allra viktigaste uppgiften under den fyra veckor l\u00e5nga kursen i Milj\u00f6- och arbetsvetenskap p\u00e5 KTH \u00e4r, enligt Anna Williamsson, att v\u00e4cka intresse f\u00f6r arbetsmilj\u00f6fr\u00e5gor. Kursen h\u00e5lls p\u00e5 grundniv\u00e5 och \u00e4r obligatorisk, vilket inneb\u00e4r att alla kanske inte genast har ett stort intresse f\u00f6r den. D\u00e4rf\u00f6r f\u00f6rs\u00f6ker Anna Williamsson konkretisera och aktualisera \u00e4mnet. Hon vill f\u00e5 studenterna att se kopplingen mellan arbetsmilj\u00f6fr\u00e5gor och deras eget arbete som blivande ingenj\u00f6rer, men ocks\u00e5 f\u00e5 dem att se hur arbetsmilj\u00f6 kommer att p\u00e5verka dem som arbetstagare.<\/p>\n

\"Anna

Anna Williamsson. Foto: Staffan Larsson.<\/p><\/div>\n

\u2013 De kan till exempel f\u00e5 titta p\u00e5 hur deras arbetsmilj\u00f6 ser ut hemma n\u00e4r de studerar, eller i skolan och diskutera vilka m\u00f6jligheter som finns i deras studiemilj\u00f6. Vi tittar p\u00e5 vilka faktorer som spelar in f\u00f6r att de ska ha en h\u00e4lsosam studiemilj\u00f6.<\/p>\n

Ingenj\u00f6rsstudenter kan uppleva<\/strong> det som abstrakt och l\u00e5ngt ifr\u00e5n deras k\u00e4rn\u00e4mne n\u00e4r arbetsmilj\u00f6fr\u00e5gor tas upp p\u00e5 en teknisk utbildning, s\u00e4ger Anna Williamsson. Men d\u00e5 \u00e4r det ocks\u00e5 viktigt att man f\u00e5r in ett t\u00e4nk hos studenterna, att det h\u00e4r inte handlar om n\u00e5got separat \u00e4mne ute i periferin utan att det \u00e4r en fr\u00e5ga som f\u00e4rgar dem och som kommer att p\u00e5verka dem som ingenj\u00f6rer. De \u00e4r en delkomponent i ett system d\u00e4r m\u00e4nniska, teknik och organisation samspelar.<\/p>\n

\u2013 Genom att f\u00e5 in t\u00e4nket tidigt skapar vi st\u00f6rre chanser att arbetsmilj\u00f6aspekter tas med som en naturlig del senare under utbildningen. Jag f\u00f6rs\u00f6ker f\u00e5 mitt \u00e4mne att genomsyra utbildningen.<\/p>\n

Varf\u00f6r \u00e4r det s\u00e5 viktigt?<\/strong><\/p>\n

\u2013 F\u00f6r att arbetsmilj\u00f6 inte ska bli ett sidosp\u00e5r utan n\u00e5got naturligt fr\u00e5n b\u00f6rjan. Arbetsmilj\u00f6 och ergonomi ska inte vara n\u00e5got separat fr\u00e5n andra moment under utbildningen. Det \u00e4r viktigt f\u00f6r att \u00f6verhuvudtaget kunna skapa s\u00e4kra jobb och s\u00e4kra arbetsplatser i framtiden, och f\u00f6r att studenterna ska ha ett mer holistiskt och h\u00e5llbart tankes\u00e4tt.<\/p>\n

Studenterna f\u00e5r jobba med verkliga fall. Ingenj\u00f6rsstudenter som l\u00e4ser medicinsk teknik f\u00e5r till exempel arbeta utifr\u00e5n en rapport fr\u00e5n Haverikommissionen, som handlar om ett d\u00f6dsfall i sjukv\u00e5rden. Studenterna f\u00e5r utg\u00e5 fr\u00e5n rapporten och reflektera \u00f6ver hur arbetsmilj\u00f6n och samspelet (m\u00e4nniska, teknik och organisation) i sjukv\u00e5rdsorganisationen ser ut.<\/p>\n

F\u00f6r att f\u00e5<\/strong> arbetsmilj\u00f6fr\u00e5gorna att genomsyra ingenj\u00f6rsutbildningarna ligger dock mycket av ansvaret p\u00e5 m\u00f6jligheten och viljan hos l\u00e4rarna att samverka, anser Anna Williamsson. L\u00e4rare med ansvar f\u00f6r olika kurser samarbetar, s\u00e5 att studenter n\u00e4r de till exempel ska utveckla produkter anv\u00e4nder sina kunskaper i kognition och belastningsergonomi. Undervisningen f\u00f6rankras i forskning och l\u00e4rarna f\u00f6rs\u00f6ker vara st\u00e4ndigt uppdaterade och inl\u00e4sta p\u00e5 vad som h\u00e4nder inom de inriktningar som studenterna l\u00e4ser f\u00f6r att kunna ge exempel som har med deras \u00e4mnesomr\u00e5den att g\u00f6ra.<\/p>\n

\u2013 Kan man lyckas f\u00e5 arbetsmilj\u00f6 att bli en r\u00f6d tr\u00e5d genom hela utbildningen och g\u00f6ra det till en naturlig del i exempelvis examensarbeten blir inte fr\u00e5gan n\u00e5got abstrakt. Jag tror att det skapar ett merv\u00e4rde, \u00e4ven f\u00f6r KTH, att f\u00e5 studenter som i slut\u00e4ndan faktiskt har en bredare kompetens.<\/p>\n

L\u00e4s fler intervjuer med \u00e5rets Leviprisnominerade:<\/p>\n

Nya prylar l\u00f6ser inte brist p\u00e5 r\u00f6relse<\/a><\/p>\n

B\u00e4ttre ergonomi med svenskt program <\/a><\/p>\n

Fem minuter f\u00f6r b\u00e4ttre arbetsmilj\u00f6<\/a><\/p>\n

Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Leviprisnominerade Anna Williamsson vill att arbetsmilj\u00f6 blir en naturlig fr\u00e5ga f\u00f6r ingenj\u00f6rer och inte bara ett sidosp\u00e5r under utbildningen.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"133776,135755,143411","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223,222,20],"tags":[],"class_list":["post-31872","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-arbetsratt","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31872"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=31872"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31872\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137365,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31872\/revisions\/137365"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=31872"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=31872"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=31872"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}