{"id":32363,"date":"2014-10-09T08:47:51","date_gmt":"2014-10-09T06:47:51","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=32363"},"modified":"2024-01-23T02:30:29","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:29","slug":"ingenjorerna-som-sorteras-bort","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/10\/09\/ingenjorerna-som-sorteras-bort\/","title":{"rendered":"Ingenj\u00f6rerna som sorteras bort"},"content":{"rendered":"
Erick Lopez \u00e4r 28 \u00e4r och civilingenj\u00f6r i maskinteknik. Han talar bra svenska och engelska och dessutom flytande ryska och spanska. Han har s\u00f6kt hundratals, kanske tusentals ingenj\u00f6rsjobb i Sverige utan framg\u00e5ng. \u00c4r det verkligen brist p\u00e5 ingenj\u00f6rer?<\/p>\n
Erick Lopez \u00e4r 28 \u00e4r och civilingenj\u00f6r i maskinteknik. Han talar bra svenska och engelska och dessutom flytande ryska och spanska. Han har s\u00f6kt hundratals, kanske tusentals ingenj\u00f6rsjobb i Sverige utan framg\u00e5ng. \u00c4r det verkligen brist p\u00e5 ingenj\u00f6rer?<\/strong><\/p>\n Den h\u00e4r veckan skriver Erick Lopez sin sluttenta p\u00e5 kursen engelska 6 p\u00e5 ABF. Sedan ett par veckor tillbaka har han avslutat sina jobb som timanst\u00e4lld vaktm\u00e4stare och st\u00e4dare.<\/p>\n Nu ska han g\u00f6ra vad som kr\u00e4vs av honom f\u00f6r att f\u00e5 chansen till en praktikplats som ingenj\u00f6r n\u00e5gon g\u00e5ng i v\u00e5r. Det finns inga garantier men han v\u00e4ljer \u00e4nd\u00e5 att f\u00f6rs\u00f6ka. Arbetsf\u00f6rmedlingens krav inneb\u00e4r att han ska g\u00f6ra ingenting.<\/p>\n Erick Lopez<\/p><\/div>\n \u2013 Jag f\u00e5r varken jobba eller studera under sex m\u00e5nader. Vi f\u00e5r leva p\u00e5 min frus l\u00f6n, hon \u00e4r f\u00f6rskolel\u00e4rare. Men vi har planerat det h\u00e4r i n\u00e5gra m\u00e5nader och f\u00f6rs\u00f6kt spara litegrann, s\u00e4ger han och ser sammanbiten ut.<\/p>\n Erick Lopez<\/strong> kom till Sverige f\u00f6r fyra \u00e5r sedan och har s\u00f6kt jobb sedan dess. Han har ocks\u00e5 f\u00e5tt st\u00f6d av Arbetsf\u00f6rmedlingen p\u00e5 flera olika s\u00e4tt, bland annat genom programmet Korta v\u00e4gen<\/em> f\u00f6r invandrade akademiker, men han har fortfarande inte lyckats f\u00e5 ett ingenj\u00f6rsjobb.<\/p>\n Erick har inget kontaktn\u00e4t i Sverige, han k\u00e4nner f\u00e5 svenska ingenj\u00f6rer och han tror att den st\u00f6rsta chansen att f\u00e5 ett ingenj\u00f6rsjobb \u00e4r genom en praktikplats som ingenj\u00f6r Men den hj\u00e4lpen kan han inte f\u00e5 fr\u00e5n Arbetsf\u00f6rmedlingen s\u00e5 l\u00e4nge han jobbar.<\/p>\n Arbetsf\u00f6rmedlingen<\/strong> i Kista d\u00e4r han \u00e4r inskriven kan av sekretess inte kommentera enskilda \u00e4renden men f\u00f6rklarar i ett mejl till Ingenj\u00f6ren<\/i> att man g\u00f6r en bed\u00f6mning i varje enskilt fall n\u00e4r det g\u00e4ller en insats som praktik. ”Om man har n\u00e5gon syssels\u00e4ttning i form av arbete eller studier s\u00e5 kan Arbetsf\u00f6rmedlingen inte bevilja praktik under tiden man \u00e4r i n\u00e5gon av dessa aktiviteter d\u00e5 man vi dessa tillf\u00e4llen inte ses som arbetsl\u00f6s” skriver Arbetsf\u00f6rmedlingen i Kista i ett mejl.<\/p>\n Erick Lopez<\/strong> \u00e4r f\u00f6dd och uppvuxen i Peru d\u00e4r hans f\u00f6r\u00e4ldrar \u00e4r ingenj\u00f6rer. F\u00f6r att f\u00e5 en b\u00e4ttre utbildning \u00e4n i Peru bekostade f\u00f6r\u00e4ldrarna en ingenj\u00f6rsutbildning i Ryssland. 16 \u00e5r gammal reste Erick ensam till Moskva f\u00f6r att plugga ryska intensivt under ett \u00e5r. Han klarade slutprovet som gav honom tilltr\u00e4de att s\u00f6ka till universiteten i landet.<\/p>\n Erick valde att l\u00e4sa till civilingenj\u00f6r i maskinteknik vid ett universitet i Archangelsk vid Vita havet, 26 timmar med t\u00e5g norrut fr\u00e5n Moskva. Somrarna tillbringade han hos sin gudmor i Sverige som kom hit som politisk flykting under 1970-talet. Erick trivdes i Sverige och efter sju \u00e5rs studier i Archangelsk flyttade han hit 2010. Med sig i bagaget hade han en f\u00e4rsk examen som civilingenj\u00f6r i maskinteknik och fler kurser i humanistiska \u00e4mnen som konst och spr\u00e5kvetenskap.<\/p>\n I Sverige<\/strong> b\u00f6rjade Erick genast l\u00e4sa svenska p\u00e5 SFI men han blev frustrerad av det l\u00e5ngsamma tempot och hoppade av. Han skickade sitt examensbevis till Universitets- och h\u00f6gskoler\u00e5det d\u00e4r han fick ett intyg som visade att hans utbildning ”i niv\u00e5 och omfattning motsvarar svensk civilingenj\u00f6rsexamen”.<\/p>\n \u2013 Jag kanske var naiv som trodde att intyget snabbt skulle ge mig ett jobb som ingenj\u00f6r. Jag hade inte hunnit l\u00e4ra mig s\u00e5 mycket svenska men trodde inte att det var n\u00e5got stort problem. Jag t\u00e4nkte att jag skulle l\u00e4ra mig snabbt om jag bara fick ett jobb.<\/p>\n Arbetsf\u00f6rmedlingen erbj\u00f6d honom att delta i den riktade satsningen f\u00f6r invandrade akademiker som kallas ”Korta v\u00e4gen”. Erick blev b\u00e5de glad och hoppfull men n\u00e4r projektet startade v\u00e4xte frustrationen igen.<\/p>\n \u2013 I flera veckor satt vi framf\u00f6r en dator f\u00f6r att l\u00e4ra oss Officepaketet.\u00a0 Det var fel niv\u00e5 b\u00e5de f\u00f6r mig och m\u00e5nga andra, men jag bet ihop och s\u00e5g fram emot den praktik som jag skulle f\u00e5 p\u00e5 ett ingenj\u00f6rsf\u00f6retag.<\/p>\n Praktiken blev<\/strong> inte den d\u00f6rr\u00f6ppnare till ett ingenj\u00f6rsjobb som Erick hade hoppats p\u00e5 eftersom han fick praktisera p\u00e5 monteringen p\u00e5 Scania.<\/p>\n \u2013 Min utbildning \u00e4r inriktad mot fordonsindustrin. Jag har gjort mitt exjobb om bilindustrin, och jag vet att ett monteringsjobb inte leder vidare till ett jobb som ingenj\u00f6r. Det \u00e4r en \u00e5terv\u00e4ndsgr\u00e4nd och det var en besvikelse. Men jag fick en insikt d\u00e4r som f\u00f6r\u00e4ndrade min strategi. Jag f\u00f6rstod att bra kunskaper i svenska, men ocks\u00e5 i engelska \u00e4r extremt viktigt.<\/p>\n Erick blev tipsad om ABF som har betydligt h\u00f6gre studietakt \u00e4n SFI. Nu har han l\u00e4st svenska som andra spr\u00e5k till h\u00f6gsta niv\u00e5n och i dagarna tenterar han engelska 6 (h\u00f6gsta kursen p\u00e5 de flesta gymnasieprogram).<\/p>\n Erick Lope<\/strong>z l\u00e4ser tidningar och f\u00f6ljer samh\u00e4llsdebatten i Sverige. Med f\u00f6rv\u00e5ning h\u00f6r han att m\u00e5nga arbetsgivare talar om ingenj\u00f6rsbrist. Flera f\u00f6retag rekryterar ingenj\u00f6rer utomlands eftersom de inte hittar tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga i Sverige.<\/p>\n \u2013 Jag s\u00f6ker jobb \u00f6ver hela landet men ingen \u00e4r intresserad av att ens kalla mig till en intervju.<\/p>\n Ja, en intervju har han faktiskt varit p\u00e5 i Skellefte\u00e5. Arbetsgivaren d\u00e4r var intresserad och tyckte att Erick hade r\u00e4tt profil men till slut gick jobbet till en annan s\u00f6kande.<\/p>\n Magnus Skagerf\u00e4lt<\/strong> p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer, som arbetar med invandrade ingenj\u00f6rers v\u00e4g till jobb i Sverige, \u00e4r irriterad \u00f6ver att m\u00e5nga arbetagivare klagar \u00f6ver ingenj\u00f6rsbrist.<\/p>\n \u2013\u00a0De \u00e4r inte trov\u00e4rdiga s\u00e5 l\u00e4nge som ingenj\u00f6rer inte erbjuds jobb. P\u00e5 globala f\u00f6retag d\u00e4r koncernspr\u00e5ket \u00e4r engelska kan samma f\u00f6retr\u00e4dare som rekryter ingenj\u00f6rer utomlands p\u00e5st\u00e5 att svenska spr\u00e5ket \u00e4r den grundl\u00e4ggande brist som en invandrad ingenj\u00f6r har. Det \u00e4r ett inkonsekvent s\u00e4tt att argumentera och det g\u00f6r mig f\u00f6rbannad. Jag har f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r den invandrade ingenj\u00f6r som blir f\u00f6rvirrad i v\u00e4gvalen, s\u00e4ger Magnus Skagerf\u00e4lt p\u00e5 Sveriges Ingenj\u00f6rer<\/p>\n Karin Virgin<\/strong><\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Erick Lopez \u00e4r 28 \u00e4r och civilingenj\u00f6r i maskinteknik. Han talar bra svenska och engelska och dessutom flytande ryska och spanska. Han har s\u00f6kt hundratals, kanske tusentals ingenj\u00f6rsjobb i Sverige utan framg\u00e5ng. \u00c4r det verkligen brist p\u00e5 ingenj\u00f6rer?<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"134733,134442,144935","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-32363","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-ingenjoren"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32363"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=32363"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32363\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139763,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32363\/revisions\/139763"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=32363"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=32363"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=32363"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}