{"id":32784,"date":"2014-11-13T11:20:15","date_gmt":"2014-11-13T10:20:15","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=32784"},"modified":"2024-01-23T02:23:50","modified_gmt":"2024-01-23T01:23:50","slug":"visa-att-jobbet-ar-kul","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/11\/13\/visa-att-jobbet-ar-kul\/","title":{"rendered":"”Visa att jobbet \u00e4r kul”"},"content":{"rendered":"
Under ett frukostseminarium diskuterade Peter Larsson, Margareta Norell Bergendahl, Emil Gustavsson, Jural Lesko och Karin Hederos Eriksson fr\u00e5gan om var framtidens ingenj\u00f6rshj\u00e4ltar finns. Foto: Ingenj\u00f6ren<\/p><\/div>\n
Kan goda f\u00f6rebilder vara nyckeln till att locka unga till tekniska utbildningar och ingenj\u00f6rsjobb?<\/p>\n
Under ett frukostseminarium diskuterade Peter Larsson, Margareta Norell Bergendahl, Emil Gustavsson, Jural Lesko och Karin Hederos Eriksson fr\u00e5gan om var framtidens ingenj\u00f6rshj\u00e4ltar finns. Foto: Ingenj\u00f6ren<\/p><\/div>\n
Kan goda f\u00f6rebilder vara nyckeln till att locka unga till tekniska utbildningar och ingenj\u00f6rsjobb?<\/strong><\/p>\n Torsdagens frukostseminarium p\u00e5 IVA, Kungliga Ingenj\u00f6rsvetenskapsakademien, tog avstamp i siffror fr\u00e5n Statistiska Centralbyr\u00e5n som s\u00e4ger att det kommer att saknas 50 000 ingenj\u00f6rer \u00e5r 2030. Att ingenj\u00f6rsbristen g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng tas upp som ett problem g\u00f6r ocks\u00e5 situationen sv\u00e5r, tyckte KTH-professorn Margareta Norell Bergendahl.<\/p>\n \u2013 Det \u00e4r ett problem att vi hela tiden uttrycker det h\u00e4r och s\u00e4ger ”oj, oj, oj” i st\u00e4llet f\u00f6r att g\u00f6ra n\u00e5got, sade hon. En student vid en ingenj\u00f6rsutbildning kan bli lovad ett jobb redan f\u00f6rsta \u00e5ret, medan elever i grundskolan i betydligt mindre grad tr\u00e4ffar f\u00f6retag och f\u00e5r h\u00f6ra om vilja utbildnings- och jobbm\u00f6jligheter som finns.<\/p>\n Panelen var \u00f6verens om att man beh\u00f6ver engagera och inspirera fler till teknik\u00e4mnena genom att s\u00e4tta in insatser tidigt, b\u00e5de genom att exempelvis bjuda in barn till teknikkollo d\u00e4r de f\u00e5r \u00e4gna sig \u00e5t att s\u00e4tta samman sina egna uppfinningar, men ocks\u00e5 genom att bli b\u00e4ttre p\u00e5 att informera elever i h\u00f6gstadiet och p\u00e5 gymnasiet om vilka m\u00f6jligheter som finns vad g\u00e4ller jobb och yrken, om hur man f\u00e5r beh\u00f6righet och vilka betyg som kr\u00e4vs.<\/p>\n Emil Gustavsson<\/strong>, ordf\u00f6rande i Sveriges elevk\u00e5rer och student p\u00e5 Chalmers, skulle vilja att elever redan f\u00f6rsta veckan i h\u00f6gstadiet och gymnasiet fick m\u00f6jlighet att diskutera vad de ville g\u00f6ra i framtiden och vad de var intresserade av, f\u00f6r att de ska kunna f\u00e5 bra v\u00e4gledning. Han tyckte \u00e4ven att elever borde f\u00e5 m\u00f6jlighet att m\u00f6ta f\u00f6retag i h\u00f6gre utstr\u00e4ckning \u00e4n i dag.<\/p>\n \u2013 Ska vi l\u00f6sa problemet m\u00e5ste vi b\u00f6rja i tidigare \u00e5ldrar. Gymnasiet kan vara f\u00f6r sent, tyckte han.<\/p>\n Det beh\u00f6vs<\/strong> mer av verklighetsanknytning p\u00e5 utbildningarna, betonade flera i panelen. Kanske fungerade det att l\u00e5ta elever ”banka in” kunskap f\u00f6rr i tiden, men det \u00e4r inget som fungerar i dag, sade Peter Larsson och Margareta Norell Bergendahl talade om att den matematik som l\u00e4rs ut i dag kan upplevas som tung och omotiverad. Studenter motiveras av att f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r de g\u00f6r utr\u00e4kningar, inte bara av att veta hur, menade hon. Att inte fler v\u00e4ljer den tekniska banan trodde Emil Gustavsson kan bero p\u00e5 att matte inte l\u00e4rs ut p\u00e5 ett tillr\u00e4ckligt pedagogiskt bra s\u00e4tt.<\/p>\n F\u00f6rebilder \u00e4r viktiga f\u00f6r att locka fler till ingenj\u00f6rsyrkena, var panelen \u00f6verens om. Enligt Karin Hederos Eriksson, forskare p\u00e5 Institutet f\u00f6r social forskning vid Stockholms universitet, brukar en bra f\u00f6rebild vara n\u00e5gon som har ungef\u00e4r samma bakgrund som en sj\u00e4lv. D\u00e4rf\u00f6r kan det till exempel vara bra att en skola bjuder in en person som sj\u00e4lv tidigare har g\u00e5tt p\u00e5 skolan att ber\u00e4tta om sitt jobb, och g\u00e4rna ocks\u00e5 att personen har g\u00e5tt p\u00e5 skolan f\u00f6r inte alltf\u00f6r l\u00e4nge sedan.<\/p>\n En bra <\/strong>f\u00f6rebild handlar nog mer om m\u00e4nniskan \u00e4n om vad personen faktiskt g\u00f6r, trodde Margareta Norell Bergendahl, som var kritisk till att folk ”ser skittr\u00e5kiga ut” n\u00e4r de utf\u00f6r sitt jobb eller talar om det, \u00e4ven om det b\u00f6rjar bli b\u00e4ttre.<\/p>\n \u2013 Man m\u00e5ste visa att jobbet \u00e4r kul, sade hon. Kan goda f\u00f6rebilder vara nyckeln till att locka unga till tekniska utbildningar och ingenj\u00f6rsjobb?<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"146064,141936,144324","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21,222,20],"tags":[],"class_list":["post-32784","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-karriar","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32784"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=32784"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32784\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137331,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32784\/revisions\/137331"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=32784"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=32784"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=32784"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n
\nDetta h\u00f6ll<\/strong> Sveriges Ingenj\u00f6rers samh\u00e4llspolitiske direkt\u00f6r Peter Larsson med om. Han ser fr\u00e4mst genomstr\u00f6mningen p\u00e5 ingenj\u00f6rsutbildningarna, att det \u00e4r en s\u00e5 l\u00e5g andel som g\u00e5r klart hela utbildningen, som ett problem. Men talar man om att locka fler till ingenj\u00f6rsyrket st\u00f6ter man p\u00e5 de f\u00f6rsta hindren en bra bit innan det.<\/p>\n
\n
\nAnia Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"