{"id":32859,"date":"2014-11-18T06:54:12","date_gmt":"2014-11-18T05:54:12","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=32859"},"modified":"2024-01-23T02:30:29","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:29","slug":"jobbar-vi-for-mycket","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/11\/18\/jobbar-vi-for-mycket\/","title":{"rendered":"Arbetstidsfr\u00e5gan \u00e4r en h\u00e4lsofr\u00e5ga"},"content":{"rendered":"

P\u00e5 Volvo Personvagnar f\u00f6rs\u00f6ker akademikerklubben f\u00e5 f\u00f6retaget att anta en nollvision mot utbr\u00e4ndhet. Arbetstidsfr\u00e5gan och hur vi hanterar gr\u00e4nsen mellan jobb och fritid skapade debatt p\u00e5 fullm\u00e4ktige.<\/p>\n

\"Mikael<\/a>

Mikael Goldberg<\/p><\/div>\n

P\u00e5 Volvo Personvagnar f\u00f6rs\u00f6ker akademikerklubben f\u00e5 f\u00f6retaget att anta en nollvision mot utbr\u00e4ndhet. Arbetstidsfr\u00e5gan och hur vi hanterar gr\u00e4nsen mellan jobb och fritid skapade debatt p\u00e5 fullm\u00e4ktige.<\/strong>
\n– P\u00e5 Volkswagen st\u00e4nger de av mejlservrarna en halvtimme efter arbetstidens slut och s\u00e4tter p\u00e5 dem igen en stund innan folk b\u00f6rjar jobba p\u00e5 morgonen, ber\u00e4ttade Mikael Goldberg fr\u00e5n Ericsson. Jag tycker att det l\u00e5ter f\u00f6rf\u00e4rligt. Jag tycker om att l\u00e4sa mina mejl p\u00e5 pendelt\u00e5get till jobbet och s\u00e5 slipper jag bli s\u00e5 arg och stressad n\u00e4r min dator inte startar sedan.<\/p>\n

Men han fortsatte:<\/strong>
\n– Arbetstidsfr\u00e5gan \u00e4r v\u00e4ldigt sv\u00e5r, f\u00f6r hur m\u00e4ter vi arbetstid? N\u00e4r arbetar vi? N\u00e4r vi sover och vaknar och har l\u00f6st ett problem i s\u00f6mnen, n\u00e4r vi svarar p\u00e5 ett samtal efter arbetstid? Jag har absolut inget svar p\u00e5 hur man g\u00f6r utan vi m\u00e5ste unders\u00f6ka hur man hanterar det h\u00e4r och skapar balans och Sveriges Ingenj\u00f6rer b\u00f6r ligga l\u00e5ngt fram i det arbetet.
\n– Det \u00e4r ju l\u00e4tt att tro att hela v\u00e4rlden \u00e4r som vi och f\u00e5r mobiltelefon med abonnemang av jobbet och kollar mejlen n\u00e4r som helst men s\u00e5 \u00e4r det faktiskt inte.<\/p>\n

M\u00e5nga av Sveriges Ingenj\u00f6rers<\/strong> medlemmar \u00e4r \u00f6vertidsavl\u00f6sta, vilket inneb\u00e4r att de mot extra semester och ers\u00e4ttning avst\u00e5r fr\u00e5n att f\u00e5 betalt timme per timme de arbetar extra. Enbart Sveriges Ingenj\u00f6rers medlemmars \u00f6vertid skulle r\u00e4cka till 5000 heltidstj\u00e4nster och tog man den totala uppm\u00e4tta \u00f6vertiden p\u00e5 svensk arbetsmarknad blir det till 150 000 jobb.<\/p>\n

\"bertil<\/a>

Bertil Nordqvist<\/p><\/div>\n

Tidigare i \u00e5r d\u00f6mdes svensk ABB till skadest\u00e5nd f\u00f6r att f\u00f6retaget hade tagit ut f\u00f6r mycket \u00f6vertid av Sveriges Ingenj\u00f6rers medlemmar. I en kommentar i protokollet fr\u00e5n \u00d6vertidsn\u00e4mnden argumenterade f\u00f6retaget att cheferna hade sv\u00e5rt att se att folk jobbade s\u00e5 mycket \u00f6vertid eftersom ” det inte framgick f\u00f6rr\u00e4n i slutet av m\u00e5naden” vid tidredovisningen.<\/p>\n

– Det betyder allts\u00e5 att cheferna inte vet vad medarbetarna g\u00f6r. Det kommer vi att ta upp n\u00e4sta g\u00e5ng det blir neddragningar, sade Bertil Nordqvist. Och han tillade att han sj\u00e4lv hade avst\u00e5tt fr\u00e5n att ha mejl i mobilen f\u00f6r att inte k\u00e4nna pressen att alltid vara tillg\u00e4nglig.<\/p>\n

Det han pekar p\u00e5 \u00e4r<\/strong> en aspekt av det gr\u00e4nsl\u00f6sa arbetslivet. I tider av \u00f6kande sjuktal, d\u00e4r de psykiatriska diagnoserna p\u00e5 grund av stress st\u00e5r f\u00f6r en stor del \u00e4r fr\u00e5gan om vem som h\u00e5ller reda p\u00e5 n\u00e4r och var vi arbetar intressant. F\u00f6r om medarbetarna sitter hemma med sin laptop och jobbar sent in p\u00e5 n\u00e4tterna finns det ingen som ser det och kanske m\u00e4rker n\u00e4r det b\u00f6rjar bli f\u00f6r mycket. Vid inspektioner tidigare i h\u00f6st uppt\u00e4ckte Arbetsmilj\u00f6verket att sex av tio arbetsplatser som unders\u00f6ktes saknade f\u00f6rebyggande arbete och rutiner f\u00f6r att f\u00f6rebygga stress.<\/p>\n

\"Magnus<\/a>

Magnus Sundemo. Foto: Jenny Sj\u00f6gren<\/p><\/div>\n

Magnus Sundemo, ordf\u00f6rande f\u00f6r akademikerna p\u00e5 Volvo PV tyckte att det kanske var dags f\u00f6r Sveriges Ingenj\u00f6rer att b\u00f6rja titta p\u00e5 arbetstiden igen.
\n– Vad g\u00f6r vi som fackf\u00f6rening f\u00f6r att v\u00e5ra medlemmar inte ska br\u00e4nna ut sig? Hos oss jobbar v\u00e4ldigt m\u00e5nga v\u00e4ldigt mycket och det har vi arbetat med under h\u00f6sten. Vi vill att f\u00f6retaget ska anta en nollvision f\u00f6r det \u00e4r en l\u00e5ng v\u00e4g tillbaka f\u00f6r den som har g\u00e5tt in i v\u00e4ggen.
\n– Jag vill ocks\u00e5 lyfta he<\/strong>la arbetstidsfr\u00e5gan. En g\u00e5ng k\u00e4mpade facket h\u00e5rt f\u00f6r 40 timmars arbetsvecka. Den tid man inte arbetade skulle man utveckla sig kulturellt. N\u00e4r \u00e4r det dags att g\u00e5 vidare? F\u00f6r vi har m\u00e5nga som jobbar alldeles f\u00f6r mycket och ett antal som jobbar alldeles f\u00f6r litet. Hur ska vi uppn\u00e5 balans? Min po\u00e4ng \u00e4r att det \u00e4r dags att titta p\u00e5 den fr\u00e5gan och se om vi kanske inte ska ha 30 timmar som normal veckoarbetstid, eller 20.<\/p>\n

\u00c4ven p\u00e5 fullm\u00e4ktiges avslutande dag var arbetstiden uppe till diskussion d\u00e4r ledam\u00f6ter yrkade att f\u00f6rbundet skulle utreda m\u00f6jligheterna att reglera arbetstiden mer utifr\u00e5n livssituation.
\nJenny Grensman<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

P\u00e5 Volvo Personvagnar f\u00f6rs\u00f6ker akademikerklubben f\u00e5 f\u00f6retaget att anta en nollvision mot utbr\u00e4ndhet. Arbetstidsfr\u00e5gan och hur vi hanterar gr\u00e4nsen mellan jobb och fritid skapade debatt p\u00e5 fullm\u00e4ktige.<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"135185,136316,134782","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223,21,222],"tags":[],"class_list":["post-32859","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-arbetsratt","category-karriar","category-pa-jobbet"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32859"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=32859"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32859\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137329,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32859\/revisions\/137329"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=32859"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=32859"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=32859"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}