{"id":33016,"date":"2014-12-03T10:15:53","date_gmt":"2014-12-03T09:15:53","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=33016"},"modified":"2024-01-23T02:30:29","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:29","slug":"normer-paverkar-karriaren-i-hogskolan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/12\/03\/normer-paverkar-karriaren-i-hogskolan\/","title":{"rendered":"Normer och n\u00e4tverk styr karri\u00e4ren i h\u00f6gskolan"},"content":{"rendered":"
\"Foto:

Foto: Wikimedia commons<\/p><\/div>\n

Efter s\u00e4rskilda satsningar p\u00e5 47 miljoner kronor till j\u00e4mst\u00e4lldhetsarbete i h\u00f6gskolan finns det fortfarande stora brister. Informella beslutsv\u00e4gar, normer som \u00e4r sv\u00e5ra att bryta och bristande engagemang fr\u00e5n ledningen \u00e4r n\u00e5gra f\u00f6rklaringar till att f\u00f6r\u00e4ndringarna g\u00e5r l\u00e5ngsamt.<\/p>\n

<\/p>\n

Efter s\u00e4rskilda satsningar p\u00e5 47 miljoner kronor till j\u00e4mst\u00e4lldhetsarbete i h\u00f6gskolan finns det fortfarande stora brister. Informella beslutsv\u00e4gar, normer som \u00e4r sv\u00e5ra att bryta och bristande engagemang fr\u00e5n ledningen \u00e4r n\u00e5gra f\u00f6rklaringar till att f\u00f6r\u00e4ndringarna g\u00e5r l\u00e5ngsamt.<\/strong><\/p>\n

F\u00f6r fem \u00e5r sedan tillsatte regeringen Delegationen f\u00f6r j\u00e4mst\u00e4lldhet i h\u00f6gskolan. Uppdraget var att st\u00f6dja insatser och f\u00f6resl\u00e5 \u00e5tg\u00e4rder f\u00f6r att \u00f6ka j\u00e4mst\u00e4lldheten i h\u00f6gskolan. 47 miljoner kronor f\u00f6rdelades p\u00e5 37 j\u00e4mst\u00e4lldhetsprojekt inom olika omr\u00e5den. I november i \u00e5r presenterade Universitets- och h\u00f6gskoler\u00e5det, UHR, en kartl\u00e4ggning av insatserna.<\/p>\n

UHR:s slutsats<\/strong> \u00e4r att l\u00e4ros\u00e4tena har kommit olika l\u00e5ngt n\u00e4r det g\u00e4ller j\u00e4mst\u00e4lldhet. N\u00e5gra lyfts fram i slutrapporten som goda f\u00f6rebilder, bland andra Lunds universitet och Uppsala universitet. Andra, framf\u00f6r allt de som domineras av tekniska, naturvetenskapliga och konstn\u00e4rliga utbildningar har fortfarande mycket att g\u00f6ra.<\/p>\n

UHR sammanfattar sin kartl\u00e4ggning med n\u00e5gra \u00e5tg\u00e4rder som \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndiga f\u00f6r att p\u00e5skynda j\u00e4mst\u00e4lldhetsbetet inom h\u00f6gskolan.<\/p>\n

* Beslutsv\u00e4garna inom akademin b\u00f6r ses \u00f6ver \u2013 tydliga riktlinjer och rutiner som ger transparens inom alla processer i akademin.<\/p>\n

* Det ska vara m\u00f6jligt att kombinera en akademisk karri\u00e4r med privatliv.<\/p>\n

* F\u00f6rdelningen av arbetsuppgifter i akademin b\u00f6r j\u00e4mst\u00e4llas s\u00e5 att b\u00e5de kvinnor och m\u00e4n kan avancera i forskarsystemet.<\/p>\n

* Det \u00e4r viktigt att utmana det r\u00e5dande forskaridealet.<\/p>\n

* Det \u00e4r viktigt att ifr\u00e5gas\u00e4tta akademins sj\u00e4lvbild som en strikt meritokratisk organisation.<\/p>\n

\"Aleksandra

Aleksandra Sj\u00f6strand<\/p><\/div>\n

\u2013 Den sista punkten \u00e4r kanske den allra viktigaste, att akademin m\u00e5ste f\u00f6rst\u00e5 att den inte \u00e4r helt meritokratisk. Vi beh\u00f6ver sticka h\u00e5l p\u00e5 ballongen och erk\u00e4nna att normer och informella n\u00e4tverk p\u00e5verkar karri\u00e4rm\u00f6jligheterna inom h\u00f6gskolan, s\u00e4ger Aleksandra Sj\u00f6strand, ansvarig f\u00f6r kartl\u00e4ggningen p\u00e5 Universitets- och h\u00f6gskoler\u00e5det.<\/p>\n

Hon tycker<\/strong> att kvaliteten p\u00e5 projekten har varit skiftande men satsningen har \u00e4nd\u00e5 varit viktig.<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r alltid problematiskt att n\u00e5 varaktiga f\u00f6r\u00e4ndringar genom att st\u00f6dja enskilda projekt, men ibland kan det vara ett bra s\u00e4tt att komma ig\u00e5ng, minst p\u00e5 de h\u00f6gskolor som inte har jobbat s\u00e5 mycket med j\u00e4mst\u00e4lldhetsfr\u00e5gor tidigare.<\/p>\n

Hon tror att projekten generellt skulle ha kunnat f\u00e5 en st\u00f6rre betydelse om n\u00e5gra krav hade st\u00e4llts p\u00e5 h\u00f6gskolorna.<\/p>\n

\n

L\u00c4S MER<\/h3>\n

L\u00e4s UHR:s kart\u00e4ggning av projekten som finansierats av Delegationen f\u00f6r j\u00e4mst\u00e4lldhet i h\u00f6gskolan. J\u00e4mst\u00e4lldhet i h\u00f6gskolan – ska den nu ordnas en g\u00e5ng f\u00f6r alla?<\/a><\/p>\n<\/div>\n

\u2013 Det borde ha funnits krav p\u00e5 att h\u00f6gskolorna redog\u00f6r f\u00f6r hur resultaten ska integreras i det l\u00e5ngsiktiga j\u00e4mst\u00e4lldhetsarbetet. Hade man dessutom kr\u00e4vt en motfinansiering, att mottagarna delfinansierade projekten, hade det sannolikt funnits ett st\u00f6rre intresse f\u00f6r att n\u00e5 resultat och att oms\u00e4tta dem i konkreta \u00e5tg\u00e4rder, s\u00e4ger Aleksandra Sj\u00f6strand.<\/p>\n

Hon konstaterar<\/strong> ocks\u00e5 att majoriteten av projekten handlade om oj\u00e4mst\u00e4llda villkor inom akademin. Bara nio projekt handlade om k\u00f6nsbundna utbildningsval.<\/p>\n

\u2013 Grunden f\u00f6r den sneda k\u00f6nsf\u00f6rdelningen bland de anst\u00e4llda p\u00e5 h\u00f6gskolan l\u00e4ggs redan grundskolan och resultatet blir en k\u00f6nsuppdelad gymnasieskola som sedan p\u00e5verkar ungdomarnas utbildningsval. H\u00f6gskolorna ansvarar inte sj\u00e4lva f\u00f6r den h\u00e4r oj\u00e4mna k\u00f6nsf\u00f6rdelningen. De kan i viss m\u00e5n g\u00f6ra mer f\u00f6r att b\u00e5de killar och tjejer ska identifiera sig med dem som jobbar inom yrket, men de stora insatserna m\u00e5ste g\u00f6ras i grundskolan, s\u00e4ger Aleksandra Sj\u00f6strand.<\/p>\n

Karin Virgin<\/strong><\/p>\n

\n

l\u00e4s mer<\/h3>\n

Projektet Fr\u00e5n ord till handling <\/a>p\u00e5 KTH var ett av de 37 projekt som fick st\u00f6d av Delegationen f\u00f6r j\u00e4mst\u00e4lldhet i h\u00f6gskolan.<\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Efter s\u00e4rskilda satsningar p\u00e5 47 miljoner kronor till j\u00e4mst\u00e4lldhetsarbete i h\u00f6gskolan finns det fortfarande stora brister. Informella beslutsv\u00e4gar, normer som \u00e4r sv\u00e5ra att bryta och bristande engagemang fr\u00e5n ledningen \u00e4r n\u00e5gra f\u00f6rklaringar till att f\u00f6r\u00e4ndringarna g\u00e5r l\u00e5ngsamt.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"142222,142584,144753","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21,20],"tags":[],"class_list":["post-33016","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-karriar","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33016"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=33016"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33016\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138801,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33016\/revisions\/138801"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=33016"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=33016"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=33016"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}