{"id":33051,"date":"2014-12-03T11:22:50","date_gmt":"2014-12-03T10:22:50","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=33051"},"modified":"2024-01-23T02:30:29","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:29","slug":"det-hander-mycket-men-det-gar-for-langsamt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2014\/12\/03\/det-hander-mycket-men-det-gar-for-langsamt\/","title":{"rendered":"”Det g\u00e5r f\u00f6r l\u00e5ngsamt”"},"content":{"rendered":"

N\u00e4tverket f\u00f6r kvinnliga professorer och docenter vid KTH tyckte att glappet mellan policydokument och verkligheten var f\u00f6r stor. Trots att j\u00e4mst\u00e4lldhetsfr\u00e5gorna prioriterades p\u00e5 olika niv\u00e5er gick f\u00f6r\u00e4ndringen tr\u00f6gt. D\u00e4rf\u00f6r startades projektet Fr\u00e5n ord till handling.<\/i><\/em><\/p>\n

<\/p>\n

N\u00e4tverket f\u00f6r kvinnliga professorer och docenter vid KTH tyckte att glappet mellan policydokument och verkligheten var f\u00f6r stor. Trots att j\u00e4mst\u00e4lldhetsfr\u00e5gorna prioriterades p\u00e5 olika niv\u00e5er gick f\u00f6r\u00e4ndringen tr\u00f6gt. D\u00e4rf\u00f6r startades projektet Fr\u00e5n ord till handling.<\/i><\/em><\/strong><\/p>\n

I ett gemensamt manifest i tidningen Ny Teknik p\u00e5 Internationella kvinnodagen 2010 lovade rektorerna vid fyra tekniska h\u00f6gskolor (KTH, Link\u00f6pings tekniska universitet, Lule\u00e5 tekniska universitet och Lunds tekniska h\u00f6gskola) att ta ett gemensamt krafttag f\u00f6r att skapa j\u00e4mst\u00e4llda f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r en karri\u00e4r inom h\u00f6gskolan.<\/p>\n

N\u00e4tverket f\u00f6r kvinnliga professorer och docenter vid KTH s\u00e5g ett utm\u00e4rkt tillf\u00e4lle att f\u00e5 mer str\u00e5lkastarljus p\u00e5 j\u00e4mst\u00e4lldhetsarbetet och s\u00f6kte pengar fr\u00e5n Delegationen f\u00f6r j\u00e4mst\u00e4lldhet i h\u00f6gskolan.<\/p>\n

\n

L\u00c4S MER<\/h3>\n

L\u00e4s rapporten om projektet Fr\u00e5n ord till handling.<\/a><\/p>\n<\/div>\n

 <\/p>\n

Projektet Fr\u00e5n ord till handling<\/i><\/em> som beviljades anslag anv\u00e4nde praktiska exempel och benchlerning mellan de tekniska l\u00e4ros\u00e4tena f\u00f6r att f\u00f6rs\u00f6ka fylla ut glappet mellan teori och praktik.<\/p>\n

\u2013 Det finns inga standardiserade utvecklingsmodeller f\u00f6r j\u00e4mst\u00e4lldhet. Varje l\u00e4ros\u00e4te har olika f\u00f6ruts\u00e4ttningar och behov men vi ins\u00e5g att vi beh\u00f6vde ett utbyte av kunskap och erfarenheter f\u00f6r att l\u00e4ra av varandra men ocks\u00e5 f\u00f6r att bli varandras kritiska v\u00e4nner, s\u00e4ger Marianne Ekman Rising, professor i industriell arbetsvetenskap, ledare f\u00f6r KTHs kvinnliga n\u00e4tverk och en av projektledarna.<\/p>\n

I en aktivitet<\/strong> inom ramen f\u00f6r projektet tr\u00e4ffades ett 40-tal personer (administrat\u00f6rer och l\u00e4rare\/forskare) fr\u00e5n de fyra h\u00f6gskolorna under en dag f\u00f6r att arbeta med l\u00e4rande exempel – fingerade ber\u00e4ttelser som byggde p\u00e5 intervjuer dels med anst\u00e4llda i ledande st\u00e4llning dels med j\u00e4mst\u00e4lldhetshandl\u00e4ggare p\u00e5 h\u00f6gskolorna. Ber\u00e4ttelserna var uppbyggda av scener som beskrev olika vardagssituationer d\u00e4r v\u00e4rderingarna kring j\u00e4mst\u00e4lldhet utmanades.<\/p>\n

Scenerna diskuterades i blandade grupper. Samtalen handlade om de dilemman som scenerna skildrade. Vilka hinder m\u00f6ter de som vill driva j\u00e4mst\u00e4lldhetsarbetet snabbare fram\u00e5t? \u00c4r det kvinnornas ansvar att driva j\u00e4mst\u00e4lldhetsfr\u00e5gor? Hur drivs j\u00e4mst\u00e4lldhetsfr\u00e5gorna av fakulteterna? Vad kan man g\u00f6ra \u00e5t glappet mellan en \u00f6vergripande policy och verkligheten?<\/p>\n

Marianne Ekman Rising<\/strong> tror att projektet har haft betydelse f\u00f6r j\u00e4mst\u00e4lldheten p\u00e5 KTH men menar att det inte \u00e4r l\u00e4tt att peka p\u00e5 tydliga resultat. Det handlar om att p\u00e5verka v\u00e4rderingar och det \u00e4r ett arbete som kr\u00e4ver t\u00e5lamod och tid, som droppen som urholkar stenen.<\/p>\n

\"Marianne

Marianne Ekman Rising<\/p><\/div>\n

\u2013 Det \u00e4r ett intrikat m\u00f6nster d\u00e4r man m\u00e5ste jobba p\u00e5 flera niv\u00e5er och allt arbete l\u00e4nkas ihop. Ett enskilt projekt kan aldrig \u00e4ndra v\u00e4rderingar och strukturer men det kan bidra till att det l\u00e5ngsamt sker en f\u00f6r\u00e4ndring. J\u00e4mst\u00e4lldhet \u00e4r inte bara en utbildningsfr\u00e5ga utan i h\u00f6g grad en utvecklingsfr\u00e5ga. Det kr\u00e4vs b\u00e5de kognitiv f\u00f6rst\u00e5else, en vilja att f\u00f6r\u00e4ndra och att vi faktiskt g\u00f6r praktisk f\u00f6r\u00e4ndring, s\u00e4ger Marianne Ekman Rising.<\/p>\n

Projektet belyste ocks\u00e5 j\u00e4mst\u00e4lldhetshandl\u00e4ggarnas roll p\u00e5 l\u00e4ros\u00e4tena.<\/p>\n

\u2013 M\u00e5nga k\u00e4nner en frustration n\u00e4r all deras tid g\u00e5r \u00e5t till att g\u00f6ra kartl\u00e4ggningar och ta fram statistiska underlag n\u00e4r deras ambitioner med j\u00e4mst\u00e4lldhetsfr\u00e5gorna och deras kunskap \u00e4r mycket st\u00f6rre \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n

Marianne Ekman Rising beskriver j\u00e4mst\u00e4lldhetsarbetet p\u00e5 KTH lite som tv\u00e5 steg fram och ett steg tillbaka. N\u00e4r rektor Peter Gudmundsson installerades var j\u00e4mst\u00e4lldhet ett av tre prioriterade omr\u00e5den, men n\u00e4r det f\u00f6r tv\u00e5 \u00e5r sedan var dags f\u00f6r omval av skolchefer p\u00e5 KTH uts\u00e5gs ingen kvinna.<\/p>\n

\u2013 Tio m\u00e4n av tio m\u00f6jliga skolchefer och tre kvinnor som vice skolchefer. Det \u00e4r en signal som jag inte \u00e4r n\u00f6jd med, s\u00e4ger hon men till\u00e4gger att KTH sedan dess faktiskt har f\u00e5tt en kvinnlig skolchef.<\/p>\n

Tittar man d\u00e4remot p\u00e5 andelen kvinnliga professorer och lektorer p\u00e5 KTH ser man en f\u00f6r\u00e4ndring. Fr\u00e5n 2006 till 2014 har andelen kvinnliga professorer \u00f6kat fr\u00e5n 6,7 till 16 procent. Andelen kvinnliga lektorer har under samma period \u00f6kat fr\u00e5n 11 till 21 procent.<\/p>\n

\u2013 Det h\u00e4nder mycket men det g\u00e5r f\u00f6r l\u00e5ngsamt. Rekryteringsprocesserna m\u00e5ste bli mer professionella och d\u00e5 kan man inte bara fiska i de informella n\u00e4tverken. HR-avdelningarna \u00e4r ocks\u00e5 viktiga, d\u00e4r finns expertkunskap om rekrytering, s\u00e4ger Marianne Ekman Rising.<\/p>\n

Projektet Fr\u00e5n ord till handling<\/i><\/em><\/strong> startade som ett gemensamt projekt mellan fyra tekniska h\u00f6gskolor men samarbetet rann ut i sanden.<\/p>\n

\u2013 Tiden r\u00e4ckte helt enkelt inte till att h\u00e5lla samarbetet mellan l\u00e4ros\u00e4tena ig\u00e5ng och det var synd. Men de erfarenheter som vi utbytte med varandra har varit v\u00e4rdefulla och arbetet forts\u00e4tter i olika former p\u00e5 varje l\u00e4ros\u00e4te, s\u00e4ger Marianne Ekman Rising.<\/p>\n

Karin Virgin<\/strong><\/p>\n

\n

l\u00e4s mer<\/h3>\n

L\u00e4s \u00e4ven artikeln Normer och n\u00e4tverk styr karri\u00e4ren i h\u00f6gskolan.<\/a><\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4tverket f\u00f6r kvinnliga professorer och docenter vid KTH tyckte att glappet mellan policydokument och verkligheten var f\u00f6r stor. Trots att j\u00e4mst\u00e4lldhetsfr\u00e5gorna prioriterades p\u00e5 olika niv\u00e5er gick f\u00f6r\u00e4ndringen tr\u00f6gt. D\u00e4rf\u00f6r startades projektet Fr\u00e5n ord till handling.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"142222,135763,141801","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21,20],"tags":[],"class_list":["post-33051","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-karriar","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33051"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=33051"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33051\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138800,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33051\/revisions\/138800"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=33051"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=33051"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=33051"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}