{"id":34070,"date":"2015-03-09T07:11:45","date_gmt":"2015-03-09T06:11:45","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=34070"},"modified":"2024-01-23T02:27:13","modified_gmt":"2024-01-23T01:27:13","slug":"frilansare-blir-vi-allihopa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2015\/03\/09\/frilansare-blir-vi-allihopa\/","title":{"rendered":"Frilansare blir vi allihopa?"},"content":{"rendered":"

35 000 passagerare fi<\/strong>ck se \u00f6ver sina resrutter efter pilotstrejken p\u00e5 Norwegian. Piloterna g\u00e5r ut i strejk inf\u00f6r hotet om att bli anst\u00e4llda i ett bemanningsf\u00f6retag och som svar permitterar arbetsgivaren kabinpersonalen. P\u00e5 ekot intervjuas ett s\u00e4llskap som just har landat med sitt pick och pack p\u00e5 Arlanda och nu tvingas k\u00f6ra bil till Lule\u00e5 eftersom flyget \u00e4r inst\u00e4llt. Jo de \u00e4r jetlaggade, nej de har sovit bra, nej de visste inte att det skulle bli s\u00e5 h\u00e4r.<\/p>\n

Och\u2026.d\u00e4r tar inslaget slut. Jag v\u00e4ntar. Nej det var slut d\u00e4r. F\u00f6rklaringen om vad det h\u00e4r faktiskt g\u00e4ller uteblir.<\/p>\n

I Expressen l\u00e4ser ja<\/strong>g en artikel d\u00e4r f\u00f6retr\u00e4dare f\u00f6r flygbranschen s\u00e4ger att bolagen m\u00e5ste anpassa sina kostnader efter vad passagerarna \u00e4r villiga att betala. Jag l\u00e4ser ocks\u00e5 att pilotfacken i EU riktar en v\u00e4djan till politikerna att ta tag i situationen s\u00e5 att inte alla jobb, skattepengar med mera som flygbolag genererar tar en l\u00e5gprisbiljett ut fr\u00e5n unionen.<\/p>\n

Det ekar v\u00e4lbekant.<\/strong> F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan intervjuade jag konsultbolag i IT-branschen och fick veta att kunderna f\u00f6rv\u00e4ntar sig att det ska finnas en l\u00e5gprisaspekt med i uppdragens uppl\u00e4gg. Det betydde att en del av jobbet skulle utf\u00f6ras av utl\u00e4ndska konsulter till konsulten som var anst\u00e4llda n\u00e5gon annanstans. I vid bem\u00e4rkelse \u00e4r det detta som vi diskuterar n\u00e4r vi talar om Lavalfallet, n\u00e4r vi diskuterar utl\u00e4ndska entrepren\u00f6rer i Sverige, n\u00e4r vi k\u00f6per importerad mj\u00f6lk. I m\u00e5nga fall har vi bara en sak f\u00f6r \u00f6gonen \u2013 priset till konsument. Allt ska vara s\u00e5 billigt som m\u00f6jligt. I journalistiken s\u00e4ger vi att \u201cdet finns inga gratisluncher”. Det betyder att det alltid finns dolda kostnader \u00e4ven n\u00e4r ett erbjudande verkar j\u00e4ttebra. N\u00e5gon betalar n\u00e5gonstans. Det syns ofta inte f\u00f6rr\u00e4n efter en viss tid.<\/p>\n

Ska du utbilda dig<\/strong> i Sverige, betala f\u00f6r en bostad i Sverige s\u00e5 beh\u00f6ver du en l\u00f6n som \u00e4r satt efter svenska f\u00f6rh\u00e5llanden. Det \u00e4r ju det dialogen p\u00e5 arbetsmarknaden syftar till \u2013 att s\u00e4kra villkor som b\u00e5de g\u00f6r att f\u00f6retagen kan forts\u00e4tta verka h\u00e4r och att de anst\u00e4llda kan leva ett dr\u00e4gligt liv i ett fungerande samh\u00e4lle. EU har som m\u00e5l att i innovationskraft och ekonomis styrka utmana USA. Det g\u00e5r s\u00e5 d\u00e4r och under den finansiella krisen har villkor och sociala skyddsn\u00e4t skalats av utan att de anst\u00e4llda eller deras representanter har kunnat s\u00e4tta n\u00e5got emot. Konkurrensen utifr\u00e5n \u00e4r stenh\u00e5rd.<\/p>\n

Att n\u00e4ringslivet st\u00f6ps<\/strong> om och att branscher flyttar utomlands \u00e4r vi vana vid sedan l\u00e4nge. Men hur v\u00e4rnar vi villkoren f\u00f6r de jobb som blir kvar? En framtid d\u00e4r en majoritet \u00e4r ”egenf\u00f6retagare” som jobbar p\u00e5 kon\"jenny\"sultbasis f\u00f6r sin f\u00f6re detta arbetsgivare, alternativt \u00e4r bemanningsanst\u00e4llda med st\u00e4ndigt s\u00e4mre villkor verkar inte s\u00e5 lockande.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

35 000 passagerare fick se \u00f6ver sina resrutter efter pilotstrejken p\u00e5 Norwegian. Piloterna g\u00e5r ut i strejk inf\u00f6r hotet om att bli anst\u00e4llda i ett bemanningsf\u00f6retag och som svar permitterar arbetsgivaren kabinpersonalen. P\u00e5 ekot intervjuas ett s\u00e4llskap som just har landat med sitt pick och pack p\u00e5 Arlanda och nu tvingas k\u00f6ra bil till Lule\u00e5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"133559,127376,128903","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34070"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=34070"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34070\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138833,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34070\/revisions\/138833"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=34070"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=34070"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=34070"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}