{"id":34304,"date":"2015-03-26T08:47:46","date_gmt":"2015-03-26T07:47:46","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=34304"},"modified":"2024-01-23T02:24:49","modified_gmt":"2024-01-23T01:24:49","slug":"med-kommunikation-pa-schemat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2015\/03\/26\/med-kommunikation-pa-schemat\/","title":{"rendered":"Med kommunikation p\u00e5 schemat"},"content":{"rendered":"
Villkoren f\u00f6r att forska f\u00f6r\u00e4ndras. D\u00e4rmed m\u00e5ste doktorandernas utbildning g\u00f6ra det samma. Chalmers \u00e4r f\u00f6rst i landet med obligatoriska kurser i kommunikation och personlig utveckling. Forskarstudenterna v\u00e4lkomnar f\u00f6r\u00e4ndringen.Villkoren f\u00f6r att forska f\u00f6r\u00e4ndras. D\u00e4rmed m\u00e5ste doktorandernas utbildning g\u00f6ra det samma. Chalmers \u00e4r f\u00f6rst i landet med obligatoriska kurser i kommunikation och personlig utveckling. Forskarstudenterna v\u00e4lkomnar f\u00f6r\u00e4ndringen.<\/strong><\/p>\n Efter 30 \u00e5r i det privata n\u00e4ringslivet s\u00e5g Britt-Marie Andersson p\u00e5 n\u00e4ra h\u00e5ll hur arbetslivet och villkoren f\u00f6r att forska f\u00f6r\u00e4ndrades. Och det allt snabbare. F\u00f6r ett \u00e5r sedan l\u00e4mnade hon l\u00e4kemedelsindustrin f\u00f6r Chalmers tekniska h\u00f6gskola d\u00e4r hon i dag arbetar med h\u00f6gskolans satsning p\u00e5 att utveckla forskarutbildningen.<\/p>\n \u2013 Det st\u00e4lls allt h\u00f6gre krav p\u00e5 forskares f\u00f6rm\u00e5ga att samarbeta \u00f6ver gr\u00e4nser, b\u00e5de tv\u00e4rvetenskapligt och mellan akademi och industri. De flesta forskare som utbildas i dag kommer dessutom att anst\u00e4llas utanf\u00f6r den akademiska v\u00e4rlden.<\/p>\n Ut\u00f6ver \u00e4mnesdjup och<\/strong> kunskap om hur man forskar, blir det allt viktigare f\u00f6r forskare att kunna samverka med olika grupper inom industrin och i samh\u00e4llet. Det handlar om att utveckla kompetenser i allt fr\u00e5n gruppdynamik och projektledning till presentationsteknik.<\/p>\n Det h\u00e4r \u00e4r en utveckling vi ser ute i Europa och globalt. Chalmers var unika som tidigt ins\u00e5g att forskarutbildningen m\u00e5ste bli b\u00e4ttre p\u00e5 att f\u00f6rbereda doktoranderna p\u00e5 den arbetsmarknad som v\u00e4ntar efter studierna, s\u00e4ger Britt-Marie Andersson.<\/p>\n Hon har sj\u00e4lv upplevt hur det kan vara att ing\u00e5 i stora projekt i medvind, d\u00e5 det \u00e4r l\u00e4tt att svepas med. D\u00e5, s\u00e4ger Britt-Marie, \u00e4r det viktigt att du som forskare vet vad du vill. Och vart. Likas\u00e5 n\u00e4r du \u00e4r i ett sammanhang som m\u00f6ter kraftigt motst\u00e5nd eller upplever misslyckanden. Att arbeta p\u00e5 sin integritet som forskare, ser hon som ytterligare en viktig bit.<\/p>\n Chalmers har liksom<\/strong> m\u00e5nga andra svenska h\u00f6gskolor l\u00e4nge erbjudit valbara kurser inom exempelvis presentationsteknik, karri\u00e4rplanering och etik. Men d\u00e5 l\u00e4gger man ansvaret p\u00e5 den enskilde forskarstudenten att v\u00e4lja en s\u00e5dan kurs, i st\u00e4llet f\u00f6r exempelvis en extra f\u00f6rdjupning i matematik.<\/p>\n Nytt sedan h\u00f6sten 2012 \u00e4r allts\u00e5 att det f\u00f6r alla de 170\u2013200 nya doktorander som Chalmers tar emot varje \u00e5r \u00e4r obligatoriskt att l\u00e4sa 15 po\u00e4ng h\u00e4mtade fr\u00e5n ett utbildningspaket som ben\u00e4mns personlig och professionell utveckling, p\u00e5 engelska Generic and Transferable skills (GTS). Tre kurser, som st\u00e5r f\u00f6r h\u00e4lften av de totala po\u00e4ngen, \u00e4r obligatoriska f\u00f6r alla doktorander: Pedagogik, Karri\u00e4rutveckling och Etik och h\u00e5llbar utveckling.<\/p>\n Resterande po\u00e4ng plockar varje doktorand ihop efter eget intresse eller behov bland de kurser som erbjuds.<\/p>\n \u2013 Det \u00e4r viktigt att doktoranderna sj\u00e4lva funderar \u00f6ver vad de vill g\u00f6ra med sin karri\u00e4r, i vilka sammanhang de vill delta och att de f\u00e5r med sig de verktyg de beh\u00f6ver f\u00f6r att komma dit.<\/p>\n Den f\u00f6r\u00e4ndrade forskarutbildningen<\/strong> \u00e4r som sagt ett s\u00e4tt att m\u00f6ta nya krav. Men Britt-Marie Andersson \u00e4r noga med att det ocks\u00e5 g\u00e4ller att vara v\u00e4ldigt lyh\u00f6rd f\u00f6r vad doktoranderna tycker om de olika kurserna i paketet.<\/p>\n \u2013 Tillvaron f\u00f6r en doktorand kan vara stressad och tidvis splittrad mellan m\u00e5nga olika uppgifter. F\u00f6r att underl\u00e4tta vardagen f\u00f6r doktoranderna s\u00e5 lyssnar vi in vad som fungerar och inte fungerar, s\u00e4ger hon.<\/p>\n Det inneb\u00e4r ocks\u00e5 att Chalmers jobbar med att vidareutveckla pedagogiska metoder som g\u00f6r det m\u00f6jligt att vara mer flexibel, som till exempel modellen med det omv\u00e4nda klassrummet, the flipped classroom. Genom att ge webbaserade genomg\u00e5ngar som heml\u00e4xa ist\u00e4llet f\u00f6r att l\u00e4gga pedagogens undervisningstid p\u00e5 genomg\u00e5ng, kan tiden i klassrummet anv\u00e4ndas till diskussioner och \u00f6vningar.<\/p>\n \u00c4ven om det inte \u00e4r n\u00e5gonting Britt-Marie Andersson vill l\u00e4gga ut texten om \u2013 det var f\u00f6re hennes tid \u2013 fanns det naturligtvis vissa kritiska r\u00f6ster inom Chalmers till att blivande tekniska doktorer skulle l\u00e4gga 15 po\u00e4ng p\u00e5 en typ av kunskap ”de v\u00e4l kunde l\u00e4ra sig i arbetslivet”. Generellt har dock f\u00f6r\u00e4ndringen v\u00e4lkomnats. Framf\u00f6r allt av doktoranderna sj\u00e4lva. Kurserna f\u00e5r v\u00e4ldigt gott betyg i de st\u00e4ndiga utv\u00e4rderingar som g\u00f6rs.<\/p>\n Ett par av r\u00f6sterna:<\/p>\n ”A very good course with very inspiring course leaders that I really recommend to other PhD students. I think the course is relevant wherever you end up in your future life.”<\/em><\/p>\n ”Excellent. A well-chosen selection of a field that appears huge to me.”<\/em><\/p>\n Eftersom det trots<\/strong> allt \u00e4r 15 nya po\u00e4ng som ska kl\u00e4mmas in bland de mer traditionella \u00e4mnena har Chalmers lagt stor vikt vid att g\u00f6ra studierna s\u00e5 smidiga som m\u00f6jligt.<\/p>\n Nytt sedan h\u00f6sten 2012 \u00e4r ocks\u00e5 krav p\u00e5 att varje avhandling ska ha en popul\u00e4rvetenskaplig skriftlig sammanfattning. Men f\u00f6rm\u00e5gan till popul\u00e4rvetenskaplig presentation av sin forskning ska \u00e4ven pr\u00f6vas muntligt. Britt-Marie Andersson letar d\u00e4rf\u00f6r efter fler arenor d\u00e4r doktoranderna kan f\u00e5 \u00f6va.<\/p>\n \u2013 Vetenskapsfestivalen h\u00e4r i G\u00f6teborg \u00e4r ett v\u00e4rdefullt forum n\u00e4r det g\u00e4ller att f\u00e5 tillf\u00e4lle till popul\u00e4rvetenskapliga presentationer, men vi beh\u00f6ver fler arenor d\u00e4r doktoranderna kan m\u00f6ta allm\u00e4nheten. Vi samarbetar till exempel med \u00c4lvstrandens bibliotek h\u00e4r i G\u00f6teborg, f\u00f6r att ge \u00f6ppna f\u00f6rel\u00e4sningar.<\/p>\n F\u00f6rhoppningen \u00e4r ocks\u00e5 att skapa fler m\u00f6ten med gymnasieelever och p\u00e5 andra vis m\u00f6ta allm\u00e4nheten. Dels \u00e4r popul\u00e4rvetenskapliga presentationer ett moment som \u00e4r viktigt att \u00f6va, dels har alla landets universitet och h\u00f6gskolor ett uppdrag att f\u00f6ra ut forskningen till allm\u00e4nheten. Britt-Marie Andersson vill<\/strong> og\u00e4rna ge tips till andra l\u00e4ros\u00e4ten som planerar en liknande utveckling som den Chalmers gjort. Hon s\u00e4ger att varje h\u00f6gskola jobbar p\u00e5 sitt s\u00e4tt. D\u00e4remot ber\u00e4ttar hon g\u00e4rna om hur Chalmers g\u00e5tt tillv\u00e4ga och vilka l\u00e4rdomar man dragit d\u00e4r. De problem de st\u00f6ter p\u00e5 \u00e4r ofta praktiska.<\/p>\n \u2013 N\u00e4r man som jag kommer fr\u00e5n n\u00e4ringslivet och vet att det \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n sj\u00e4lvklart att till exempel f\u00e5 g\u00e5 en ledarskapskurs, d\u00e5 k\u00e4nns det lite m\u00e4rkligt n\u00e4r en forskarstudent kan avanm\u00e4la sig dagen innan kursstart. Jag vet att de har m\u00e5nga saker p\u00e5 sitt schema och att det kan vara sv\u00e5rt att f\u00e5 ihop sin tillvaro. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att vi \u00e4r flexibla, samtidigt som vi g\u00f6r dem medvetna om vilka konsekvenser det f\u00e5r f\u00f6r kollegor och oss, s\u00e4ger Britt-Marie Andersson.<\/p>\n \u2013 Jag upplever att det \u00e4r annorlunda att arbeta inom akademin j\u00e4mf\u00f6rt med inom industrin, och \u00e4r glad \u00f6ver att f\u00e5 g\u00f6ra den resan mellan olika kulturer. Arbetet med forskarutbildningen k\u00e4nns meningsfullt och jag kan anv\u00e4nda mina erfarenheter i utvecklingsarbetet p\u00e5 Chalmers.<\/p>\n Marit Larsdotter<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Villkoren f\u00f6r att forska f\u00f6r\u00e4ndras. D\u00e4rmed m\u00e5ste doktorandernas utbildning g\u00f6ra det samma. Chalmers \u00e4r f\u00f6rst i landet med obligatoriska kurser i kommunikation och personlig utveckling. Forskarstudenterna v\u00e4lkomnar f\u00f6r\u00e4ndringen.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"143440,142333,135222","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222,20],"tags":[],"class_list":["post-34304","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-pa-jobbet","category-utbildning"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34304"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=34304"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34304\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137273,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34304\/revisions\/137273"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=34304"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=34304"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=34304"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\nDet \u00e4r viktigt ur ett demokratiskt perspektiv att f\u00f6rs\u00f6ka g\u00f6ra forskningen tillg\u00e4nglig f\u00f6r allm\u00e4nheten och doktoranderna sj\u00e4lva brukar tycka att det \u00e4r en rolig uppgift, s\u00e4ger Britt-Marie Andersson.<\/p>\n