{"id":34353,"date":"2015-03-31T08:15:54","date_gmt":"2015-03-31T06:15:54","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=34353"},"modified":"2024-01-23T02:28:11","modified_gmt":"2024-01-23T01:28:11","slug":"tecken-pa-ekonomisk-ljusning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2015\/03\/31\/tecken-pa-ekonomisk-ljusning\/","title":{"rendered":"Tecken p\u00e5 ekonomisk ljusning"},"content":{"rendered":"

\u00c4r vi p\u00e5 v\u00e4g mot ljusare tider? Ja, det tror \u00e5tminstone Sveriges Ingenj\u00f6rers f\u00f6rtroendevalda enligt en ny rapport, liksom Konjunkturinstitutet.\u00c4r vi p\u00e5 v\u00e4g mot ljusare tider? Ja, det tror \u00e5tminstone Sveriges Ingenj\u00f6rers f\u00f6rtroendevalda enligt en ny rapport, liksom Konjunkturinstitutet.<\/strong><\/p>\n

Majoriteten av de 665 lokala representanter f\u00f6r Sveriges Ingenj\u00f6rer som har svarat p\u00e5 den enk\u00e4t som ligger till grund f\u00f6r f\u00f6rbundets nya konjunkturrapport<\/a> uppger att ekonomin p\u00e5 deras f\u00f6retag \u00e4r god eller tillfredsst\u00e4llande.<\/p>\n

P\u00e5 fr\u00e5gan ”Hur tror du den ekonomiska situationen f\u00f6r f\u00f6retaget ser ut det kommande halv\u00e5ret j\u00e4mf\u00f6rt med hur det ser ut i dag?” har 95 procent av de lokala representanterna inom tj\u00e4nstesektorn svarat ”b\u00e4ttre” eller ”of\u00f6r\u00e4ndrat” och 92 procent inom industrin svarat samma sak.<\/p>\n

Kemiindustrif\u00f6retagen och skogsindustrin<\/strong> har enligt unders\u00f6kningen b\u00e5da haft en god utveckling. I rapporten citeras en lokalrepresentant fr\u00e5n skogsindustrin som ber\u00e4ttar att har skett en stor omstrukturering de senaste \u00e5ren och att botten verkar ha passerats. Efterfr\u00e5gan p\u00e5 kartong och f\u00f6rpackningar har \u00f6kat. En lokalrepresentant p\u00e5 Sweco ser ocks\u00e5 en positiv utveckling p\u00e5 sin marknad tack vare st\u00f6rre infrastrukturprojekt.<\/p>\n

De f\u00f6rtroendevalda som svarat p\u00e5 enk\u00e4ten tillfr\u00e5gades ocks\u00e5 om f\u00f6retaget de jobbar p\u00e5 lyckas locka ingenj\u00f6rer med r\u00e4tt kompetens. P\u00e5 denna fr\u00e5ga svarade 48 procent ja, 35 procent nej och 17 procent ”vet ej”. Samtidigt tycker Sveriges Ingenj\u00f6rer att det \u00e4r viktigt att satsa p\u00e5 kompetensf\u00f6rs\u00f6rjning om de svenska f\u00f6retagen ska kunna konkurrera l\u00e5ngsiktigt. Lisa Lorentzon p\u00e5 Scania lyfter i rapporten fram f\u00f6retagets kompetensplaner med m\u00e5l p\u00e5 l\u00e5ng sikt som ska utveckla deras ingenj\u00f6rer och skapa en attraktiv arbetsplats. P\u00e5 Sandvik arbetar man med en karri\u00e4rmodell inom forskning och utveckling som ska m\u00f6jligg\u00f6ra en l\u00e5ngsiktig karri\u00e4r som forskare. \u00c4ven Magnus Sundemo p\u00e5 Volvo Car Production lyfter i rapporten fram att en satsning p\u00e5 l\u00e5ngsiktighet och ingenj\u00f6rernas kompetens g\u00f6r skillnad.<\/p>\n

Sedan 2010 har<\/strong> 2 500 nya ingenj\u00f6rsjobb skapats p\u00e5 Volvo Cars, ber\u00e4ttade Magnus Sundemo under det frukostseminarium d\u00e4r rapporten presenterades.<\/p>\n

\u2013 Vi var beredda p\u00e5 katastrof och utarmning, men under mina 35 \u00e5r p\u00e5 Volvo har vi aldrig haft ett b\u00e4ttre l\u00e4ge, sade han.<\/p>\n

Den risk Magnus Sundemo s\u00e5g var om bilbranschen inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt \u00f6ppen f\u00f6r nya influenser i samh\u00e4llet, till exempel satsningar p\u00e5 e-bilar, n\u00e5got han sj\u00e4lv \u00e4r v\u00e4ldigt s\u00e5ld p\u00e5, ber\u00e4ttade han.<\/p>\n

Bland de f\u00f6rtroendevalda som svarade p\u00e5 enk\u00e4ten uppgav ungef\u00e4r var femte, 21 procent, att f\u00f6retaget d\u00e4r de jobbar har plan f\u00f6r vilket kompetensbehov som finns de kommande fem \u00e5ren medan 40 procent svarar att deras f\u00f6retag inte har det. Totalt 39 procent svarade ”vet ej” p\u00e5 fr\u00e5gan.<\/p>\n

Enligt Konjunkturinstitutets senaste konjunkturrapport<\/a>, som kom f\u00f6rra veckan, ser myndigheten ”f\u00f6rsiktigt positiva signaler” om att konjunkturen globalt h\u00e5ller p\u00e5 att f\u00f6rb\u00e4ttras. Den svenska exporten \u00f6ka med 5 procent per \u00e5r de kommande tv\u00e5 \u00e5ren. \u00c4ven BNP v\u00e4ntas v\u00e4xa med \u00f6ver 3 procent per \u00e5r.<\/p>\n

Att myndigheten ser en ljusning beror bland annat p\u00e5 det l\u00e4gre oljepriset och ECB:s ”mer resoluta penningpolitiska \u00e5tg\u00e4rder sedan i h\u00f6stas”. Detta, tillsammans med v\u00e4xande investeringsbehov och en mindre \u00e5tstramande finanspolitik fram\u00f6ver bidrar till en n\u00e5got h\u00f6gre tillv\u00e4xt, enligt Konjunkturinstitutet.
\n
\nAnia Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c4r vi p\u00e5 v\u00e4g mot ljusare tider? Ja, det tror \u00e5tminstone Sveriges Ingenj\u00f6rers f\u00f6rtroendevalda enligt en ny rapport, liksom Konjunkturinstitutet.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"142022,136085,142664","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[223,222],"tags":[],"class_list":["post-34353","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-arbetsratt","category-pa-jobbet"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34353"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=34353"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34353\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137271,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/34353\/revisions\/137271"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=34353"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=34353"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=34353"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}