{"id":36020,"date":"2015-09-23T09:40:42","date_gmt":"2015-09-23T07:40:42","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=36020"},"modified":"2024-01-23T02:25:50","modified_gmt":"2024-01-23T01:25:50","slug":"ingenjorer-avslojade-vw-fusk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2015\/09\/23\/ingenjorer-avslojade-vw-fusk\/","title":{"rendered":"Ingenj\u00f6rer avsl\u00f6jade VW-fusk"},"content":{"rendered":"

Fyra ingenj\u00f6rer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avsl\u00f6jandet av Volkswagens utsl\u00e4ppsfusk.Fyra ingenj\u00f6rer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avsl\u00f6jandet av Volkswagens utsl\u00e4ppsfusk.<\/strong><\/p>\n

\n

Mer om VW-fusket<\/h3>\n

Dessa bilmodeller \u00e4r ber\u00f6rda, enligt EPA (United States Environmental Protection Agency):<\/p>\n

\u2022 Jetta (MY 2009 \u2013 2015)
\n\u2022 Jetta Sportwagen (MY 2009-2014)
\n\u2022 Beetle (MY 2012 \u2013 2015)
\n\u2022 Beetle Convertible (MY 2012-2015)
\n\u2022 Audi A3 (MY 2010 \u2013 2015)
\n\u2022 Golf (MY 2010 \u2013 2015)
\n\u2022 Golf Sportwagen (MY 2015)
\n\u2022 Passat (MY 2012-2015)<\/p>\n

L\u00e4s mer om utsl\u00e4ppsfusket p\u00e5 EPA:s hemsida <\/a>och hos ICCT<\/a>.<\/p>\n<\/div>\n

N\u00e4r dieselbilarna k\u00f6rde p\u00e5 vanlig v\u00e4g visade de betydligt h\u00f6gre utsl\u00e4ppsniv\u00e5er j\u00e4mf\u00f6rt med n\u00e4r de testades i labb. I helgen erk\u00e4nde Volkswagen att elva miljoner av deras bilar med dieselmotorer har manipulerats f\u00f6r att klara amerikanska avgaskrav.<\/p>\n

Fyra ingenj\u00f6rer som<\/strong> \u00e4r fordonsforskare vid milj\u00f6organisationen The International Council on Clean Transportation, ICCT ligger bakom avsl\u00f6jandet. Det ber\u00e4ttar SvD N\u00e4ringsliv<\/a>, som har intervjuat Anup Bandivadekar, en av de fyra ingenj\u00f6rerna och den som har lett gruppen.<\/p>\n

Under 2013 best\u00e4mde sig forskargruppen f\u00f6r att testa slumpm\u00e4ssigt utvalda dieselbilar som s\u00e5ldes p\u00e5 den amerikanska marknaden f\u00f6r att se om det st\u00e4mde att de sl\u00e4pper ut mindre partiklar och koldioxid i USA \u00e4n i Europa. Resultaten av testerna, som gjordes av forskare vid West Virginia University p\u00e5 uppdrag av ICCT, visade att utsl\u00e4ppen fr\u00e5n de ber\u00f6rda Volswagenbilarna var 30\u201340 g\u00e5nger f\u00f6r h\u00f6ga ute p\u00e5 vanlig v\u00e4g, medan de klarade kraven i labb.<\/p>\n

\u2013 Regelverket \u00e4r v\u00e4ldigt tydligt \u2013 varje form av system som manipulerar utsl\u00e4ppsniv\u00e5erna \u00e4r olagligt, s\u00e4ger Anup Bandivadekar till SvD N\u00e4ringsliv.<\/p>\n

Han tycker att<\/strong> det olyckliga med manipulationen \u00e4r att det f\u00f6rst\u00f6r imagen f\u00f6r diesel som teknologi.<\/p>\n

\u2013 Vi vet i dag att dieselmotorer kan vara rena motorer, f\u00f6rutsatt att du bygger dem p\u00e5 det s\u00e4ttet med partikelfilter och s\u00e5 vidare. Vissa s\u00e5dana motorer fungerar v\u00e4ldigt bra, s\u00e4ger Anup Bandivadekar.<\/p>\n

Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fyra ingenj\u00f6rer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avsl\u00f6jandet av Volkswagens utsl\u00e4ppsfusk.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"134908,136193,141823","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[20],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36020"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=36020"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36020\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138308,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36020\/revisions\/138308"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=36020"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=36020"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=36020"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}