ber\u00e4ttar SvD N\u00e4ringsliv<\/a>, som har intervjuat Anup Bandivadekar, en av de fyra ingenj\u00f6rerna och den som har lett gruppen.<\/p>\nUnder 2013 best\u00e4mde sig forskargruppen f\u00f6r att testa slumpm\u00e4ssigt utvalda dieselbilar som s\u00e5ldes p\u00e5 den amerikanska marknaden f\u00f6r att se om det st\u00e4mde att de sl\u00e4pper ut mindre partiklar och koldioxid i USA \u00e4n i Europa. Resultaten av testerna, som gjordes av forskare vid West Virginia University p\u00e5 uppdrag av ICCT, visade att utsl\u00e4ppen fr\u00e5n de ber\u00f6rda Volswagenbilarna var 30\u201340 g\u00e5nger f\u00f6r h\u00f6ga ute p\u00e5 vanlig v\u00e4g, medan de klarade kraven i labb.<\/p>\n
\u2013 Regelverket \u00e4r v\u00e4ldigt tydligt \u2013 varje form av system som manipulerar utsl\u00e4ppsniv\u00e5erna \u00e4r olagligt, s\u00e4ger Anup Bandivadekar till SvD N\u00e4ringsliv.<\/p>\n
Han tycker att<\/strong> det olyckliga med manipulationen \u00e4r att det f\u00f6rst\u00f6r imagen f\u00f6r diesel som teknologi.<\/p>\n\u2013 Vi vet i dag att dieselmotorer kan vara rena motorer, f\u00f6rutsatt att du bygger dem p\u00e5 det s\u00e4ttet med partikelfilter och s\u00e5 vidare. Vissa s\u00e5dana motorer fungerar v\u00e4ldigt bra, s\u00e4ger Anup Bandivadekar.<\/p>\n
Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Fyra ingenj\u00f6rer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avsl\u00f6jandet av Volkswagens utsl\u00e4ppsfusk.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"134908,136193,141823","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[20],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36020"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=36020"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36020\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":138308,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36020\/revisions\/138308"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=36020"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=36020"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=36020"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}