{"id":37736,"date":"2016-01-27T16:25:14","date_gmt":"2016-01-27T15:25:14","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=37736"},"modified":"2024-01-23T02:30:25","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:25","slug":"37736","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2016\/01\/27\/37736\/","title":{"rendered":"Digital framtid beh\u00f6ver struktur"},"content":{"rendered":"

Medlemsl\u00e4nderna m\u00e5ste se till att syssels\u00e4ttningspolitik, regelverk om arbetsmilj\u00f6, anst\u00e4llning och sociala skyddsn\u00e4t \u00e4r anpassade \u00a0f\u00f6r omst\u00e4llningen till ett digitaliserat samh\u00e4lle. Det s\u00e4ger Europaparlamentet i sitt uttalande om den digitala inre marknaden.<\/p>\n

Medlemsl\u00e4nderna m\u00e5ste se till att syssels\u00e4ttningspolitik, regelverk om arbetsmilj\u00f6, anst\u00e4llning och sociala skyddsn\u00e4t \u00e4r anpassade f\u00f6r omst\u00e4llningen till ett digitaliserat samh\u00e4lle. Det s\u00e4ger Europaparlamentet i sitt uttalande om den digitala inre marknaden.<\/strong><\/p>\n

EU-kommissionens strategi f\u00f6r en digital inre marknad som presenterades f\u00f6rra sommaren har debatterats intensivt under h\u00f6sten. Orsaken \u00e4r att strategin fokuserar starkt p\u00e5 tekniska problem med digitaliseringen, utbildningsfr\u00e5gor och konsumentr\u00e4tt medan sociala aspekter l\u00e4mnas d\u00e4rh\u00e4n. Det har uppr\u00f6rt m\u00e5nga fackf\u00f6rbund men \u00e4ven EU-parlamentet som i sitt uttalande f\u00f6rra veckan visserligen s\u00e4ger att m\u00e5nga av ambitionerna i strategin \u00e4r bra men att fr\u00e5gor om arbetsmilj\u00f6 och h\u00e4lsa i f\u00f6rh\u00e5llande till digitaliseringen m\u00e5ste uppm\u00e4rksammas.<\/p>\n

Det samma g\u00e4ller sociallagstiftningen och de nya anst\u00e4llningsformer som man f\u00f6rv\u00e4ntar sig ska bli vanligare n\u00e4r digitaliseringen f\u00e5r fullt genomslag.<\/p>\n

Europafacket har levererat en bredsida mot kommissionen i sitt svar p\u00e5 den digitala marknadsstrategin. F\u00f6rutom ett skarpt p\u00e5pekande att efterdyningarna av den ekonomiska krisen och en v\u00e4xande sektor av os\u00e4kra anst\u00e4llningar och microjobb hittills starkt har bidragit till digitaliseringens framg\u00e5ngar menar EFS ocks\u00e5 att kommissionen m\u00e5ste v\u00e4rna framv\u00e4xten av bra arbeten.<\/p>\n

Medlemsstaternas inv\u00e5nare m\u00e5ste kunna f\u00f6rs\u00f6rja sig och ha en rimlig anst\u00e4llningstrygghet \u00e4ven i en mer digitaliserad framtid. Europafacket mots\u00e4tter sig ocks\u00e5 absolut det ”tj\u00e4nstepass” som kommissionen nyligen f\u00f6reslog i sitt inre-marknadspaket och som enligt EFS skulle leda till ett race-to-the-bottom mellan medlemsl\u00e4nderna i fr\u00e5ga om villkor och l\u00f6ner. Tj\u00e4nstepasset skulle utf\u00e4rdas av f\u00f6retags ursprungsl\u00e4nder och garantera att f\u00f6retagen uppfyller de regler och lagar som g\u00e4ller i ett annat medlemsland, d\u00e4r f\u00f6retagen vill arbeta.<\/p>\n

Ocks\u00e5 Uni \u2013 det internationella fackf\u00f6rbundet f\u00f6r tj\u00e4nster har uttalat skarp kritik mot avsaknaden av sociala aspekter \u00a0i kommissionens strategi och slagit ner p\u00e5 svagheterna i inre-marknadspaketet.<\/p>\n

Kommissionens tidplan f\u00f6r genomf\u00f6randet av den digitala inre marknaden \u00e4r kort. I slutet av 2016 ska 16 initiativ p\u00e5 omr\u00e5det presenteras och redan 2017 f\u00f6rv\u00e4ntar stig kommissionen att medlemsl\u00e4nderna ska vara i full g\u00e5ng med genomf\u00f6randet.<\/p>\n

Jenny Grensman<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Medlemsl\u00e4nderna m\u00e5ste se till att syssels\u00e4ttningspolitik, regelverk om arbetsmilj\u00f6, anst\u00e4llning och sociala skyddsn\u00e4t \u00e4r anpassade \u00a0f\u00f6r omst\u00e4llningen till ett digitaliserat samh\u00e4lle. Det s\u00e4ger Europaparlamentet i sitt uttalande om den digitala inre marknaden.<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"135622,141307,133559","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/37736"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=37736"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/37736\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":139666,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/37736\/revisions\/139666"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=37736"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=37736"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=37736"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}