l\u00f6nestatistik<\/a><\/strong>.<\/p>\n<\/div>\nSkillnaden mellan<\/strong> de h\u00e4r l\u00f6nerna, ing\u00e5ngsl\u00f6nen och l\u00f6nen efter 30 \u00e5r, ligger i stort sett of\u00f6r\u00e4ndrad sedan \u00e5r 2000. \u00c4ven l\u00f6nespridningen ligger stilla. Uttryckt som\u00a0relationen mellan \u00f6vre och undre l\u00f6nekvartil, har den legat och fluktuerat mellan 1,45 och 1,5 \u00e4nda sedan \u00e5r 2000.<\/p>\nEn sak som d\u00e4remot f\u00f6r\u00e4ndrats under 2000-talet \u00e4r utbildningspremien, det vill s\u00e4ga civilingenj\u00f6rens medell\u00f6n dividerad med arbetarens, b\u00e5da i privat sektor. Utbildningspremien sjunker sakta men s\u00e4kert. \u00c5r 2000 l\u00e5g den p\u00e5 cirka 1,96. Under IT-boomen steg den fram till 2001, till n\u00e4rmare 2,0. Sedan dess har den fallit n\u00e4stan konstant och \u00e4r i dag nere p\u00e5 cirka 1,8. R\u00e4knat \u00e4nnu l\u00e4ngre tillbaka s\u00e5 har emellertid \u00e4ven utbildningspremien fluktuerat mellan 1,8 och 2,0 \u00e4nda sedan 1980.<\/p>\n
Som alltid<\/strong> \u00e4r det en metod som framst\u00e5r som det klart b\u00e4sta s\u00e4ttet att h\u00f6ja sin l\u00f6n: att byta jobb. Det g\u00e4ller generellt i h\u00f6gre grad ju tidigare i karri\u00e4ren man befinner sig. Under de f\u00f6rsta \u00e5ren efter examen f\u00e5r en civilingenj\u00f6r i medel runt 11-12 procent i l\u00f6nef\u00f6rh\u00f6jning vid ett jobbyte. Den som har jobbat i 20 \u00e5r och byter jobb f\u00e5r i medel cirka 7 procent.<\/p>\n\n
Titel<\/h3>\n
L\u00f6neenk\u00e4ten som Sveriges Ingenj\u00f6rer skickar ut i oktober varje \u00e5r till samtliga yrkesverksamma medlemmar fick i \u00e5r, med en svarsprocent p\u00e5 62 procent sammanlagt 69\u00a0600 svar. Andelen kvinnor ligger kvar p\u00e5 27 procent. Andelen civilingenj\u00f6rer \u00e4r 68 procent, h\u00f6gskoleingenj\u00f6rer 20 procent, gymnasieingenj\u00f6rer 5 procent och andra utbildningar 7 procent.<\/p>\n<\/div>\n
I unders\u00f6kningen \u00e4r det kvinnorna som har uppgett de h\u00f6gsta individuella l\u00f6ne\u00f6kningarna, i synnerhet de som har haft l\u00f6nesamtal. Kvinnorna i f\u00f6rbundet har dock en n\u00e5got l\u00e4gre medel\u00e5lder, och eftersom yngre medarbetare i regel har en brantare l\u00f6nekurva, f\u00f6rklarar det delvis deras n\u00e5got st\u00f6rre l\u00f6ne\u00f6kningar. Sammantaget har kvinnorna fortfarande n\u00e5got l\u00e4gre l\u00f6ner \u00e4n m\u00e4nnen. Gapet mellan k\u00f6nen minskar, men endast mycket l\u00e5ngsamt.<\/span><\/p>\nI en av m\u00e4tningarna<\/strong> framg\u00e5r det dock att nyutexaminerade kvinnor numera har samma f\u00f6rv\u00e4ntningar p\u00e5 l\u00f6n som nyutexaminerade m\u00e4n. B\u00e5da grupperna f\u00f6rv\u00e4ntar sig en ing\u00e5ngsl\u00f6n p\u00e5 drygt 30\u00a0000 kronor i m\u00e5naden. Dessv\u00e4rre antyder statistiken att kvinnorna i realiteten f\u00e5r n\u00e5gon tusenlapp mindre.<\/p>\nSture Henckel<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Enligt Sveriges Ingenj\u00f6rers \u00e5rliga l\u00f6neenk\u00e4t \u00f6kar ingenj\u00f6rernas l\u00f6ner endast sakta. Utbildningspremien urholkas och kvinnorna kommer ikapp alldeles f\u00f6r l\u00e5ngsamt. Det effektivaste s\u00e4ttet att f\u00e5 upp l\u00f6nen \u00e4r att byta jobb.<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"128669,135998,130235","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21,222],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/38522"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=38522"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/38522\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137151,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/38522\/revisions\/137151"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=38522"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=38522"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=38522"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}