{"id":42440,"date":"2017-03-10T10:35:19","date_gmt":"2017-03-10T09:35:19","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=42440"},"modified":"2024-01-23T02:30:22","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:22","slug":"42440","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2017\/03\/10\/42440\/","title":{"rendered":"S\u00e5 kan storf\u00f6retag bli b\u00e4ttre p\u00e5 innovation"},"content":{"rendered":"

M\u00e5nga storf\u00f6retag \u00e4r uppbyggda kring att undvika risk, men vill de kunna m\u00e4ta sig med startups och bli banbrytande inom innovation m\u00e5ste de t\u00e4nka om, enligt Sara Sj\u00f6berg ansvarig f\u00f6r digital omvandling p\u00e5 Accenture, som talade p\u00e5 Women in Tech-konferensen tidigare i veckan.
\n<\/p>\n

\"WiTM\u00e5nga storf\u00f6retag \u00e4r uppbyggda kring att undvika risk, men vill de kunna m\u00e4ta sig med startups och bli banbrytande inom innovation m\u00e5ste de t\u00e4nka om, enligt Sara Sj\u00f6berg ansvarig f\u00f6r digital omvandling p\u00e5 Accenture, som talade p\u00e5 Women in Tech-konferensen tidigare i veckan.
\n<\/strong><\/p>\n

I dag \u00e4r det inte tekniken som s\u00e4tter k\u00e4ppar i hjulet f\u00f6r f\u00f6retag som vill bli b\u00e4ttre p\u00e5 att driva innovation, enligt Sara Sj\u00f6berg, ansvarig f\u00f6r digital omvandling p\u00e5\u00a0konsultf\u00f6retaget Accenture. Den stora utmaningen \u00e4r att m\u00f6ta konsumenterna och deras h\u00f6gt st\u00e4llda f\u00f6rv\u00e4ntningar.<\/p>\n

Hon tog Uber<\/strong> som exempel. Den som anv\u00e4nt Uber och tycker att tj\u00e4nsten \u00e4r v\u00e4ldigt enkel att anv\u00e4nda b\u00f6rjar f\u00f6rv\u00e4nta sig samma anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet av andra produkter och tj\u00e4nster, vare sig de finns inom samma bransch eller inte.<\/p>\n

\u00a0<\/sup>\u2013 F\u00f6retag som jag jobbar med kan ibland drabbas av en sorts digital panik. De k\u00e4nner att de m\u00e5ste g\u00f6ra n\u00e5got och att deras kunder har h\u00f6gt st\u00e4llda f\u00f6rv\u00e4ntningar p\u00e5 dem, men de vet inte var de ska b\u00f6rja. F\u00f6retagen\u00a0b\u00f6rjar springa och det kostar en massa pengar. Men\u00a0satsar de p\u00e5 r\u00e4tt saker?<\/p>\n

M\u00e5nga storf\u00f6retag<\/strong> i dag \u00e4r uppbyggda kring att undvika risk, kring att hela tiden veta vad n\u00e4sta steg kommer att bli och hur mycket pengar det man utvecklar f\u00f6rv\u00e4ntas generera. Men vill storf\u00f6retagen\u00a0bli b\u00e4ttre p\u00e5 att ta fram banbrytande innovationer m\u00e5ste de vara beredda att flytta en del av sitt kapital fr\u00e5n omr\u00e5den som g\u00e5r bra till omr\u00e5den d\u00e4r dessa garantier inte finns, sade Sara Sj\u00f6berg.\u00a0Det g\u00e4ller att se p\u00e5 f\u00f6retagets alla delar och s\u00e4tta upp rimliga ambitionsniv\u00e5er f\u00f6r var och en. Var ska man satsa lite mer?<\/p>\n

\"WiTDet funkar inte l\u00e4ngre att ha cementerade strukturer med avdelningar som har egna prioriteringar och inte samarbetar \u00f6ver gr\u00e4nserna. D\u00e5 utg\u00e5r man inte fr\u00e5n vad kunden vill ha eller beh\u00f6ver, enligt Sara Sj\u00f6berg.<\/p>\n

Samarbeten i alla led, d\u00e4r man inte stirrar sig blind p\u00e5 befattningar, men ocks\u00e5 att \u00f6ppna upp f\u00f6r samarbeten med andra f\u00f6retag \u00e4r viktigt f\u00f6r att f\u00e5 id\u00e9er som kan generera nya, banbrytande innovationer.<\/p>\n

\u2013 Genom att s\u00e4tta kunden i fr\u00e4msta ledet kan f\u00f6retagen undvika m\u00e5nga trattar. F\u00f6retagen m\u00e5ste veta p\u00e5 ett ungef\u00e4r var de ska, men inte vara l\u00e5sta vid den id\u00e9n, f\u00f6r d\u00e5 kan de g\u00e5 miste om viktiga saker.<\/p>\n

Slack \u00e4r ett<\/strong> exempel p\u00e5 hur ett f\u00f6retag som gjort som man ska, enligt Sara Sj\u00f6berg. Fr\u00e5n b\u00f6rjan var tanken att Slack skulle satsa p\u00e5 onlinespel, men allt mejlande fram och tillbaka mellan dem som skulle\u00a0involveras fick f\u00f6retaget\u00a0att att ta fasta p\u00e5 en annan id\u00e9: att bygga ett modernt och smidigt kommunikationsverktyg.<\/p>\n

Att vara modig och t\u00e4nka stort \u00e4r nyckeln till banbrytande innovation, sade Sara Sj\u00f6berg. En bra id\u00e9 m\u00e5ste vara tillr\u00e4ckligt \u00f6ppen f\u00f6r att kunna anpassas, men tillr\u00e4ckligt specifik att kunna testas.<\/p>\n

\u2013 Du m\u00e5ste t\u00e4nka stort, ha dina visioner, verkligen tro p\u00e5 dina hypoteser och ha hela organisationen med p\u00e5 id\u00e9n, men sedan m\u00e5ste du b\u00f6rja sm\u00e5tt och tidigt v\u00e5ga lansera testversioner och prototyper till kunder. D\u00e5 kan du f\u00e5 v\u00e4rdefull feedback om vad kunderna vill ha och tidigt ta reda p\u00e5\u00a0vilka brister som finns och \u00e5tg\u00e4rda dem, eller inse att id\u00e9n inte funkar s\u00e5 att du kan testa n\u00e5got annat.<\/p>\n

Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

M\u00e5nga storf\u00f6retag \u00e4r uppbyggda kring att undvika risk, men vill de kunna m\u00e4ta sig med startups och bli banbrytande inom innovation m\u00e5ste de t\u00e4nka om, enligt Sara Sj\u00f6berg ansvarig f\u00f6r digital omvandling p\u00e5 Accenture, som talade p\u00e5 Women in Tech-konferensen tidigare i veckan.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"142639,131426,136164","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222,20],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/42440"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=42440"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/42440\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137072,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/42440\/revisions\/137072"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=42440"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=42440"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=42440"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}