{"id":44980,"date":"2017-10-19T11:59:42","date_gmt":"2017-10-19T09:59:42","guid":{"rendered":"http:\/\/dev.ingenjoren.se\/?p=44980"},"modified":"2024-01-23T02:30:20","modified_gmt":"2024-01-23T01:30:20","slug":"batterifabrik-byggs-i-skelleftea","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2017\/10\/19\/batterifabrik-byggs-i-skelleftea\/","title":{"rendered":"Batterifabrik byggs i Skellefte\u00e5"},"content":{"rendered":"
\"Presstr\u00e4ff

Presstr\u00e4ff om Northvolt. Fr\u00e5n v\u00e4nster Anders Teljeb\u00e4ck (S), kommunalr\u00e5d i V\u00e4ster\u00e5s, Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, n\u00e4rings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalr\u00e5d i Skellefte\u00e5. Foto: Ingenj\u00f6ren<\/p><\/div>\n

Northvolts huvudfabrik kommer att byggas i Skellefte\u00e5. Bolagets demolina samt\u00a0forskning och utveckling\u00a0hamnar i V\u00e4ster\u00e5s. Det bekr\u00e4ftades vid en presstr\u00e4ff i dag.<\/strong>
\n\u2013 Det h\u00e4r \u00e4r ett j\u00e4ttepositivt besked f\u00f6r Skellefte\u00e5 och f\u00f6r alla ingenj\u00f6rer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillf\u00e4llen h\u00e4r blir ingenj\u00f6rsjobb, s\u00e4ger Monica Normark, styrelseledamot\u00a0i Sveriges Ingenj\u00f6rens distrikt V\u00e4sterbotten till Ingenj\u00f6ren.<\/strong><\/p>\n

\n

l\u00e4s mer<\/h3>\n

Northvolt grundades 2015 av Peter Carlsson, som tidigare jobbat p\u00e5 Tesla som logistikchef. I dag har Northvolt 45 anst\u00e4llda, en siffra som v\u00e4ntas \u00f6ka markant de n\u00e4rmaste \u00e5ren.<\/p>\n

L\u00e4s Ingenj\u00f6rens tidigare artikel om Northvolt ”Duellen om batterifabriken<\/a>” publicerad den 18 augusti 2017.<\/p>\n<\/div>\n

Redan dagarna innan presstr\u00e4ffen avsl\u00f6jade Vestmanlands L\u00e4ns Tidning<\/a>, VLT, att allt pekade p\u00e5 att Northvolt skulle v\u00e4lja b\u00e5de Skellefte\u00e5 och V\u00e4ster\u00e5s, Skellefte\u00e5 f\u00f6r tillverkning och V\u00e4ster\u00e5s f\u00f6r spetskompetensen. Detta enligt icke-namngivna, men ”trov\u00e4rdiga k\u00e4llor”. P\u00e5 torsdagsf\u00f6rmiddagen stod det klart att det \u00e4r precis s\u00e5 det blir.<\/p>\n

Vid en presstr\u00e4ff i Northvolts lokaler i centrala Stockholm ber\u00e4ttade bolagets grundare och vd Peter Carlsson att Northvolt kommer att arbeta tillsammans med b\u00e5de Skellefte\u00e5 och V\u00e4ster\u00e5s f\u00f6r att uppn\u00e5 m\u00e5let att skapa\u00a0v\u00e4rldens gr\u00f6naste batteri. Han lyfte fram Skellefte\u00e5s starka, storskaliga basindustri och stora \u00e5tervinningskluster samt V\u00e4ster\u00e5s som elektronikhuvudstad, med tradition fr\u00e5n bland annat ABB.<\/p>\n

\"Bild:<\/a>

Bild: Northvolt\/Pressbild<\/p><\/div>\n

De kommande satsningarna<\/strong> v\u00e4ntas skapa 2 500\u20133 000 jobb, bland annat f\u00f6r h\u00f6gspecialiserade ingenj\u00f6rer. P\u00e5 huvudfabriken i Skellefte\u00e5, kallad Northvolt 1, v\u00e4ntas 2 000\u20132 500 personer arbeta. I V\u00e4ster\u00e5s ber\u00e4knas antalet anst\u00e4llda bli mellan 300 och 400.<\/p>\n

\"Monica

Monica Normark<\/p><\/div>\n

\u2013 Det h\u00e4r \u00e4r ett j\u00e4ttepositivt besked f\u00f6r Skellefte\u00e5 och f\u00f6r alla ingenj\u00f6rer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillf\u00e4llen h\u00e4r blir ingenj\u00f6rsjobb. Pilotlabbet i V\u00e4ster\u00e5s ska utveckla processen i liten skala, men den storskaliga processindustrin ska byggas h\u00e4r. F\u00f6r detta kr\u00e4vs ingenj\u00f6rer inom alla t\u00e4nkbara omr\u00e5den, maskinteknik, kemi, logistik, elektronik, och en stor m\u00e4ngd systemingenj\u00f6rer, ber\u00e4ttar Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenj\u00f6rens distrikt V\u00e4sterbotten, f\u00f6r Ingenj\u00f6ren.<\/p>\n

Bertil Nordqvist, ordf\u00f6rande<\/strong> f\u00f6r Sveriges distrikt i V\u00e4stmanland, \u00e4r ocks\u00e5 glad \u00f6ver beskedet i dag.<\/p>\n

\"Bertil

Bertil Nordqvist<\/p><\/div>\n

\u2013 Jag tror att det \u00e4r bra f\u00f6r Skellefte\u00e5 och f\u00f6r att f\u00e5 hela Sverige att leva. Det l\u00e5ter som ett klokt beslut att ha forskning och teknikutveckling i V\u00e4ster\u00e5s med tillg\u00e5ng till ingenj\u00f6rer med spetskompetens. Tittar vi dessutom p\u00e5 andra branscher \u00e4n bilindustrin som kan t\u00e4nkas anv\u00e4nda batterier av det h\u00e4r slaget finns ocks\u00e5 Bombardier h\u00e4r i V\u00e4ster\u00e5s som ser p\u00e5 m\u00f6jligheten att ta fram t\u00e5g som kan k\u00f6ra korta icke elektrifierade str\u00e4ckor med hj\u00e4lp av batterier.<\/p>\n

Batterifabriken ber\u00e4knas kosta<\/strong> upp\u00e5t 40 miljarder kronor och bolaget planerar att ta in cirka 1 miljard i riskkapital under h\u00f6sten, har bland annnat Breakit uppgett<\/a>. Hittills ska bolaget ha\u00a0f\u00e5tt in ett par hundra miljoner kronor i riskkapital ber\u00e4ttade Peter Carlsson under presstr\u00e4ffen. Anders Teljeb\u00e4ck (S), kommunalr\u00e5d i V\u00e4ster\u00e5s, n\u00e4rings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalr\u00e5d i Skellefte\u00e5, som var med under presstr\u00e4ffen, intygade att de inte var oroade \u00f6ver Northvolts ekonomi. Peter Carlsson tillade att allt g\u00e5r enligt tidsplan.<\/p>\n

Byggstart ber\u00e4knas till andra halv\u00e5ret 2018 med produktionsstart \u00e5r 2020, d\u00e5 batterifabriken ber\u00e4knas kunna producera sina f\u00f6rsta 8 GWh. N\u00e4r fabriken n\u00e5r full kapacitet v\u00e4ntas den producera 32 GWh per \u00e5r.<\/p>\n

Ania Obminska och Karin Virgin<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Northvolts huvudfabrik kommer att byggas i Skellefte\u00e5. Bolagets demolina samt\u00a0forskning och utveckling\u00a0hamnar i V\u00e4ster\u00e5s. Det bekr\u00e4ftades vid en presstr\u00e4ff i dag. \u2013 Det h\u00e4r \u00e4r ett j\u00e4ttepositivt besked f\u00f6r Skellefte\u00e5 och f\u00f6r alla ingenj\u00f6rer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillf\u00e4llen h\u00e4r blir ingenj\u00f6rsjobb, s\u00e4ger Monica Normark, styrelseledamot\u00a0i Sveriges Ingenj\u00f6rens distrikt V\u00e4sterbotten […]<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":44983,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"134561,141381,125090","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[21,222,20],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/44980"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=44980"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/44980\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137010,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/44980\/revisions\/137010"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/44983"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=44980"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=44980"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=44980"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}