{"id":46918,"date":"2017-11-24T10:40:12","date_gmt":"2017-11-24T09:40:12","guid":{"rendered":"https:\/\/ingenjoren.se\/?p=46918"},"modified":"2024-01-23T02:23:46","modified_gmt":"2024-01-23T01:23:46","slug":"blir-det-battre-med-fler-utbildningar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ingenjoren.se\/2017\/11\/24\/blir-det-battre-med-fler-utbildningar\/","title":{"rendered":"Blir det b\u00e4ttre med fler utbildningar?"},"content":{"rendered":"

Att det finns allt fler utbildningar och inriktningar p\u00e5 h\u00f6gskolan, skapar det ett merv\u00e4rde eller handlar det om marknadsf\u00f6ring? Det var en av fr\u00e5gorna som en panel best\u00e5ende av Uppsala universitets rektor Eva \u00c5kesson, Aftonbladets kulturchef \u00c5sa Linderborg och Institutet f\u00f6r n\u00e4ringslivsforsknings vd Magnus Henrekson fick diskutera under Sacokongressens f\u00f6rsta dag.<\/strong><\/p>\n

Ingenj\u00f6rsutbildningarna \u00e4r ett exempel p\u00e5 det allt st\u00f6rre urval som finns vad g\u00e4ller b\u00e5de utbildningar och inriktningar p\u00e5 h\u00f6gre ut bildning. P\u00e5 torsdagsf\u00f6rmiddagen och Sacokongressens f\u00f6rsta dag fick Eva \u00c5kesson, rektor vid Uppsala universitet, \u00c5sa Linderborg, kulturchef p\u00e5 Aftonbladet, och Magnus Henrekson, vd p\u00e5 Institutet f\u00f6r n\u00e4ringslivsforskning bland annat svara p\u00e5 huruvida det v\u00e4xande utbudet av utbildningar bidrar med n\u00e5got mer, eller om de framf\u00f6r allt blir fler i marknadsf\u00f6ringssyfte.<\/p>\n

Eva \u00c5kesson inledde med att s\u00e4ga att den som g\u00e5r klart en ingenj\u00f6rsutbildning, vad utbildningen \u00e4n kallas, \u00e4r v\u00e4ldigt efterfr\u00e5gad p\u00e5 arbetsmarknaden.<\/p>\n

\u2013 Det finns ett st\u00f6rre utbud och en st\u00f6rre bredd av utbildningar, inriktningar och s\u00e5 i dag, \u00e4n det fanns tidigare. En del av detta ja, det \u00e4r marknadsf\u00f6ring. Att s\u00e4ga \u201dmolekyl\u00e4r design\u201d i st\u00e4llet f\u00f6r organisk kemi till exempel. Det \u00e4r en sak, och det kan ibland hj\u00e4lpa som marknadsf\u00f6ring. Men ibland kan det skapa en st\u00f6rre f\u00f6rvirring och g\u00f6ra det sv\u00e5rare f\u00f6r studenten att v\u00e4lja utbildning. Det kan ocks\u00e5 g\u00f6ra det sv\u00e5rare f\u00f6r arbetsmarknaden att f\u00f6rst\u00e5 vad utbildningen inneh\u00e5ller, sade hon.<\/p>\n

Ur den synvinkeln<\/strong> kan det ha blivit en f\u00f6r stor bredd, enligt Eva \u00c5kesson. Det \u00e4r viktigt att ge studenterna en utbildning som rustar dem f\u00f6r ett f\u00f6r\u00e4nderligt samh\u00e4lle och en f\u00f6r\u00e4nderlig v\u00e4rld och ge studenterna kunskaper och f\u00f6rm\u00e5gor utifr\u00e5n detta, menade hon.<\/p>\n

\u2013 Att utbilda r\u00e4tt i dag skulle jag s\u00e4ga \u00e4r fel, om jag ska twista till det hela. F\u00f6r ser jag mig omkring och f\u00f6rs\u00f6ker g\u00f6ra en riktigt skarp analys \u00f6ver vad Astra Zeneca beh\u00f6ver i dag, eller vad Ericsson eller skolan beh\u00f6ver i dag, lyckas vi att m\u00f6ta det, d\u00e5 g\u00f6r vi fel. V\u00e5ra studenter blir klara om fem \u00e5r och de ska ju ocks\u00e5 finnas i ett samh\u00e4lle som \u00e4r v\u00e4ldigt f\u00f6r\u00e4ndrat l\u00e4ngre fram.<\/p>\n

Det handlar om<\/strong> att ge studenter en metod och tankes\u00e4tt som finns med resten av livet.<\/p>\n

\u2013 Lyckas vi ge alla studenter det, d\u00e5 har vi gjort r\u00e4tt. Att du ska forts\u00e4tta l\u00e4ra dig. Det som \u00e4r r\u00e4tt kunskaper f\u00f6r en arbetsplats \u00e4r inte r\u00e4tt f\u00f6r en annan. Att ta upp exakta best\u00e4llningar fr\u00e5n en arbetsgivare, d\u00e5 sviker vi resten. Att ge en bra grund, en bas att st\u00e5 p\u00e5, och sedan forts\u00e4tter man att utvecklas p\u00e5 arbetsplatsen, och ocks\u00e5 i livet, sade Eva \u00c5kesson.<\/p>\n

\u00c4ven Magnus Henrekson lyfte fram ingenj\u00f6rsutbildningarna och sade att underskottet p\u00e5 m\u00e4nniskor med teknisk-naturvetenskaplig utbildning delvis h\u00e4nger samman med att alldeles f\u00f6r m\u00e5nga l\u00e4ser en diffus, samh\u00e4llsinriktad utbildning utan att ha ett sj\u00e4lvklart yrke att g\u00e5 till.<\/p>\n

\u2013 Jag \u00e4r helt \u00f6vertygad om att det \u00e4r f\u00f6r mycket profilering, d\u00e4r den som ska v\u00e4lja inte har f\u00f6rm\u00e5gan att g\u00f6ra valet. D\u00e5 \u00e4r det b\u00e4ttre att man har g\u00e5tt en utbildning i n\u00e5gra \u00e5r och f\u00e5r g\u00f6ra det h\u00e4r valet mot slutet. Den som g\u00e5r en ingenj\u00f6rsutbildning p\u00e5 fem \u00e5r kanske skulle v\u00e4lja inriktning \u00e5r tre, sade Magnus Henrekson som ocks\u00e5 lade till att han tycker att det finns ett f\u00f6r litet fokus i Sverige p\u00e5 vad studenterna ska ha sina utbildningar till.<\/p>\n

\u00c5sa Linderborg ser<\/strong> det som ett otroligt viktigt krav att alla ska kunna l\u00e4sa p\u00e5 h\u00f6gskolan och att alla gymnasieutbildningar d\u00e4rf\u00f6r borde vara h\u00f6gskolef\u00f6rberedande. Eva \u00c5kesson lyfte d\u00e4rp\u00e5 vikten av att kunna v\u00e4lja en utbildning, men ha m\u00f6jlighet att v\u00e4lja en annan om den inte passar.<\/p>\n

\u2013 Jag tror att det \u00e4r v\u00e4ldigt, v\u00e4ldigt viktig att h\u00e5lla d\u00f6rrarna \u00f6ppna. Att kunna g\u00f6ra nya val i livet, f\u00f6r man f\u00f6r\u00e4ndras, man f\u00e5r nya erfarenheter, sade Eva \u00c5kesson.<\/p>\n

Alla borde f\u00e5<\/strong> l\u00e4sa s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt, sade \u00c5sa Linderborg som dock undrade varf\u00f6r arbetsmarknaden inte h\u00e4nger med l\u00f6nem\u00e4ssigt med tanke p\u00e5 att det finns h\u00f6gre utbildning som ger l\u00e5ga l\u00f6ner, s\u00e4rskilt de d\u00e4r kvinnor dominerar. Eva \u00c5kesson trodde att det delvis berodde p\u00e5 strukturella problem, att kvinnoyrken med l\u00e4gre l\u00f6ner ofta s\u00e4gs vara knutna till ett kall.<\/p>\n

M\u00e5nga kunskaper som \u00e4r v\u00e4rdefulla m\u00e5ste man inte g\u00e5 p\u00e5 h\u00f6gskolan f\u00f6r att f\u00e5, sade Magnus Henrekson. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste inte alla bli akademiker, tyckte han. Vi \u00e4r beroende av personer som sk\u00f6ter v\u00e5r infrastruktur, reparerar v\u00e5ra hus med mera, som inte m\u00e5ste ha en h\u00f6gskoleutbildning. Och de kan tj\u00e4na bra, sade han.<\/p>\n

Ania Obminska<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att det finns allt fler utbildningar och inriktningar p\u00e5 h\u00f6gskolan, skapar det ett merv\u00e4rde eller handlar det om marknadsf\u00f6ring? Det var en av fr\u00e5gorna som en panel best\u00e5ende av Uppsala universitets rektor Eva \u00c5kesson, Aftonbladets kulturchef \u00c5sa Linderborg och Institutet f\u00f6r n\u00e4ringslivsforsknings vd Magnus Henrekson fick diskutera under Sacokongressens f\u00f6rsta dag. Ingenj\u00f6rsutbildningarna \u00e4r ett exempel […]<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":46924,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_relevanssi_hide_post":"","_relevanssi_hide_content":"","_relevanssi_pin_for_all":"","_relevanssi_pin_keywords":"","_relevanssi_unpin_keywords":"","_relevanssi_related_keywords":"","_relevanssi_related_include_ids":"","_relevanssi_related_exclude_ids":"","_relevanssi_related_no_append":"","_relevanssi_related_not_related":"","_relevanssi_related_posts":"131339,141910,142120","_relevanssi_noindex_reason":"","footnotes":""},"categories":[222,20],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/46918"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=46918"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/46918\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":136994,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/46918\/revisions\/136994"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/46924"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=46918"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=46918"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ingenjoren.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=46918"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}